بازاریابی

چه طور بازاریابی را تعریف کنیم؟

چه طور بازاریابی را تعریف کنیم؟

تعریف بازاریابي جدید از نظر فلیپ کاتلر، بازاریابي عبارت است از“:فعالیتي انساني در جهت ارضاي نیازها وخواسته ها ازطریق فرایند مبادله”. منشا و رکن اساسي نظام بازاریابي، نیاز وخواسته هاي انسان است. محصول زاییده نیاز بشر است، هر چیزي را که خدمتي ارائه دهد یا نیازي را برآورده سازد، مي توان محصول قلمداد کردکه شامل افراد، مکان ها، سازمان ها، خدمات وعقاید است.

به عبارت دیگرمحصول عبارت است از چیزي که قادر به ارضاي یک خواسته باشد. نیاز بیان کننده ي حالت محرومیت احساس شده در فرد است. محصولات به هر اندازه که خواسته هاي فرد را برآورده کنند داراي ارزش هستند.خواسته در بازاریابي، شکل برآورده ساختن نیازهاست وتقاضا توانایي رفع خواسته است.

منشا و رکن اساسي نظام بازاریابي، نیاز وخواسته هاي انسان است. بازاریابي از زماني آغاز مي شود که فرد تصمیم مي گیرد نیازها وخواسته هایش را از طریقي خاص که آن را”مبادله”مي نامیم، ارضا کند. مبادله یکي از چهار انتخاب گوناگوني است که فرد براي ارضاي نیازهاي خود ازآنها استفاده مي کند.

 

-1اولین انتخاب خود تولیدي است. انسان گرسنه، گرسنگي خود را از طریق شکار و. . . برطرف مي کند. در این جا نه بازاري وجود دارد و نه بازاریابي.

 

-2دومین انتخاب فرد استعانت از دیگران است. فرد گرسنه از فردي دیگر به عنوان کار خیرغذا طلب مي کند و چیزي جز قدرداني عرضه نمي دارد.

 

-3سومین انتخاب فرد اعمال زور است. فرد گرسنه مي تواند بازور یا دزدي غذا را از چنگ دیگري در بیاورد. در این جا از قدرداني خبري نیست.

 

-4چهارمین انتخاب فرد مبادله است. فرد گرسنه مي تواند به فرد دیگري که غذا دارد مراجعه کرده، منبعي را براي مبادله با غذا پیشنهاد کند. این منبع مي تواند پول، محصول یا خدمتي باشد که براي صاحب غذا داراي ارزش است.

در مبادله باید:

 

.1دو طرف وجود داشته باشد. .2هر طرف چیزي با ارزش براي طرف دیگر داشته باشد.

 

.3هر طرف مجاز به پذیرش یا رد پیشنهاد طرف دیگر باشد، اگر این شرایط موجود باشد، امکان مبادله نیز وجود خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *