7راه افزایش فروش در فروشگاه

7راه افزایش فروش در فروشگاه

آيا تاكنون براي خريد وتهيه ملزومات مورد نياز خود به فروشگاه‌هاي بزرگ مراجعه كرده‌ايد؟ بسياري از مردم مايلند كالاهاي مورد نياز خود را به صورت هفتگي يا ماهانه از اين نوع فروشگاه‌ها تامين كنند. اما آنچه كه مشخص است اين فروشگاه‌ها نيز مشكلات خاص خود را دارند و بايد براي افزايش جلب مشتري و فروش بيشتر چاره‌اي بيانديشند.

به همين دليل با انجام اقدامات زير مي‌توان به اين هدف نايل شد:
?) پخش موسيقي در محيط فروشگاه:
بيشتر فروشگاه‌هاي بزرگ با پخش موسيقي ملايم باعث مي‌شوند تا مشتريان و مراجعان مبلغ بيشتري را صرف خريد نمايند. طبق تحقيقات به عمل آمده در آمريكا موسيقي مي‌تواند باعث تحريك مشتريان به انجام خريدهاي بيشتر شود. بر اين اساس موسيقي آرام و رومانتيك بيشترين تاثير را بر مشتري دارد و به صورت رواني باعث تحريك حس خريد مي‌شود.

?) ايجاد فضاي معطر و دل‌انگيز:
مطالعه گروهي از روانشناسان آمريكايي نشان مي‌دهد در صورتي كه فضاي خريد عطرآگين و معطر باشد مشتري رغبت بيشتري به خريد پيدا مي‌كند. از اين رو بوهاي ملايمي مانند بوي وانيل يا هر نوع رايحه ملايم بيشترين اثر را دارد و باعث مي‌شود تا مشتري براي مدت زمان بيشتري به جستجو در فروشگاه بپردازد و در نهايت كالاي بيشتري را انتخاب و خريداري نمايد. به همين دليل است كه در فروشگاه‌هاي بزرگ و مجهز؛ غرفه مربوط به خوراكي‌ها، ترشي، نان و مواد غذايي معطر در محل مناسبي قرار داده مي‌شود تا با استفاده از تحر‌‌يك حس بويايي افراد مقدار بييشتري از اين اجناس به فروش برسد.

?) رنگ بسته‌بندي كالا:
براساس تحقيق يك روانشناس آمريكايي كه دردهه ?? و ?? قرن بيستم صورت گرفت؛ انتخاب رنگ مي‌تواند خريداران يك كالا را به شدت مورد تاثير قرار دهد. وي با بسته‌بندي يك نوع مشخص از قهوه در چهار ظرف به رنگ‌هاي زرد، قهوه‌اي، آبي و صورتي به اين نتيجه رسيد كه ظرف زرد مورد استقبال تعداد بسيار اندكي از مشتريان قرار گرفت، در حالي كه بسته‌هاي قهوه‌اي رنگ به سرعت فروخته شد و مردم رقبتي به خريد بسته‌هاي آبي رنگ نشان ندادند. اين در حالي بود كه بسته‌هاي صورتي رنگ قهوه نيز تا حد بسيار زيادي مورد استقبال قرار گرفت. مردم بر اين باورند كه انواع شيريني، نان، شكلات و قهوه در بسته‌هاي صورتي رنگ رايحه دل‌انگيزتري دارند و مي‌توان در كمال اختيار و با ميل خود پول بيشتري بابت اين كالاها پرداخت كرد. همچنين بسته‌بندي لوازم آرايشي و بهداشتي در بسته‌هاي صورتي رنگ باعث مي‌شود تا اين محصولات نيز با استقبال و افزايش فروش مواجه شوند.

?) محل قفسه‌ها و نوع چيدمان كالا در فروشگاه:
نتايج حاصل از تحقيقات موجود نشان مي‌دهد كه مردم به تميزي، نظم و ترتيب و در دسترس بودن كالاهاي مورد نياز خود در يك فروشگاه علاقه خاصي دارند. به همين دليل ميزان فروش كالاهاي در معرض ديد نسبت به اجناسي كه در ديد مشتري قرار ندارند ? برابر بيشتر است. همچنين كالاهايي كه در رديف پايين قفسه‌ها قرار دارند بيش از كالاهاي رديف‌هاي بالايي خريداري مي‌شود. بايد يادآوري كرد كه مهم‌ترين نكته در چيدن اجناس يك فروشگاه، قرار دادن اجناس مكمل در كنار هم است. به عنوان نمونه انواع لبنيات، قهوه، چاي، نان و ساير ملزومات صبحانه را مي‌توان در محيطي نزديك به هم قرار داد تا مشتري با خريد يكي از آنها نسبت به خريد جنس مكمل آن نيز احساس نياز نمايد.

?) درج صحيح و القاء رواني قيمت:
بسياري از مردم ميل دارند كالاهاي مورد نظر خود را به قيمت پايين‌تر خريداري نمايند به همين دليل مي‌توان بر روي بر چسب قيمت كالاهاي يك فروشگاه بزرگ موارد خاصي را مشاهده كرد. به عنوان نمونه با درج رقم ?/?? دلار بر روي يك كالا، مشتري تصور مي‌كند كه آن كالا را با تخفيف دريافت كرده است در حالي كه در واقع ?? دلار براي آن پرداخته است. اگر چه اين روش يك از قديمي‌ترين راه‌هاي افزايش فروش كالا به حساب مي‌آيد؛ ليكن هنوز كاربرد فراواني دارد و تاثير آن بر كسي پوشيده نيست.

?) امكان لمس و ديدن اجناس:
بايد اجناس يك فروشگاه را به گونه‌اي چيد تا مشتريان بتوانند كالاهاي مورد نظر خود را از نزديك لمس و مشاهده نمايند. اعطاي چنين حقي به مشتري باعث افزايش فروش مي‌شود زيرا مردم ميل دارند پيش از خريد يك كالا آن را مورد لمس و مشاهده قرار دهند. چه بسا افرادي كه به دليل نبود امكان لمس يك كالا از خريد آن منصرف مي‌شوند.

?) ارايه چرخ يا سبد خريد به مشتري:
بيشتر مردم دوست دارند در هنگام خريد متحمل رنج نشوند و اجناس مورد نياز خود را به راحتي تا پاي صندوق حمل نمايند. خستگي ناشي از حمل دستي اجناس در داخل يك فروشگاه باعث مي‌شود تا خريدار از خريد كالاي بيشتر منصرف شود اما در صورت وجود چرخ‌دستي و احساس راحتي تعداد بيشتري از يك كالا انتخاب و كالاهاي بيشتري خريداري مي‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 6 =