تاریخ تبلیغات درجهان
تاریخ تبلیغات درجهان

از دوران ماقبل تاريخ نوعي ارتباط در خصوص وجود و در دسترس بودن اجناس و کالاها وجود داشته است. برخي از تصاويري که بر روي ديواره ي غارهاي اوليه نقش بسته است مربوط به سازندگان اشياي ابتدايي مي باشد. بنابراين تبليغ به معناي عام، مقوله اي نيست که چندان جديد باشد و مربوط به سالهاي اخير گردد و ريشه در زندگي اجتماعي انسان ها دارد .

با اين همه آن چه ما تحت عنوان تبليغات نو و جديد مي شناسيم، ريشه در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم در کشور آمريکا دارد. تبليغات به شکل تدريجي مانند بسياري از رسوم ديگر وارد تجارت و کسب و کار شد و رفته رفته توسعه يافت زيرا لزوم آن احساس مي شد .

سال 1450 يک تاريخ مهم در سابقه تبليغات مي باشد، زيرا در اين سال بود که گوتنبرگ، انجيل معروف خود را چاپ رسانيد. و با روي کار آمدن صنعت چاپ ، در واقع انقلاب عظيمي در تبليغات چاپي ايجاد شد. تبليغات در زمان قديم در مقايسه با تبليغات امروزي خيلي ساده بود، با وجود اين، هدف اساسي از آگهي همان بود که امروزه هم هست، بدين معنا که منظور از آن، ايجاد ارتباط براي دادن اطلاعات و ايده ها به گروهي از مردم بود که موجب تغيير يا تقويت رفتار آنها بشود .

اشاره هايي که در کتابها و تواريخ ديده شده نشان مي دهد که عده اي از فروشندگان براي فروش بيشتر کالاهاي خود از تبليغات استفاده مي نموده اند و قبل از ايجاد صنعت چاپ که آغاز دوره ي جديدي براي برقراري ارتباطات جمعي و شروه دوره ي تازه اي از تبليغات بود، تبليغات به سه صورت وجود داشت :

  • علايم تجاري
  • نشانها و تبليغ روي ديوارها
  • جارچيهاي شهر

علايم تجاري : افتخار و غروري که استادکاران قديم داشتند آنها را تشويق مي کرد که علامت مشخصي از خودشان روي مصنوعاتشان مانند کاسه و يا کوزه هاي سفالي و غيره بگذارند.همين که کار يکي از استادکاران مورد توجه مردم قرار مي گرفت هميشه به علامت اختصاصي او در موقع خريد توجه مي کردند ( شما را به ياد برند امروزي نمي اندازد ؟ ) و اين شهرت درست زبان به زبان مي گشتو دقيقاً مانند علايم تجاري امروز که به آنها توجه داريم. بنابراين علامت تجاري که امروزه هم وظيفه ي مهمي را در اقتصاد بازرگاني انجام مي دهد سابقه ي طولاني دارد و هنوز هم علامت تجاري، خريداران را راهنمايي مي نمايد که جنس مورد علاقه ي خود را انتخاب کنند .

نشانها و تبليغ روي ديوارها : وسيله ي ديگر تبليغات، جملاتي بود که بر روي سنگها و ديوارهاي جنب محلي که اجناس مختلف به فروش مي رسيد، نوشته مي شد و از جنس مورد نظر تمجيد و تحسين مي نمود و تقريباً مانند تبليغات رئي ديوارها و تابلوهاي بالاي معازه هاي امروزي بود .

جارچيهاي شهر : در يونان در عصر طلايي، جارچيهاي عمومي وظيفه ي مهمي را انجام مي دادند و مرهايي بودند که وظيفه شان اين بود که در شهر بگردند و اخبار مهم و وقايع مورد علاقه ي مردم را انتشار دهند و از اين بابت حقوق معيني دريافت مي داشتند.بعداً در قرون وسطي تنها وسيله ي تبليغات به جز علايم که به آن اشاره شد جملاتي بود که بيان مي شد. در انگلستان و فرانسه اين جارچيها حتي اتحاديه اي تشکيل داده بودند !

اولين تبليغات چاپ شده

اولين آگهي چاپ شده به زبان انگليسي در سال 1478 ظاهر گرديد. در آن سال ويليام کاکستون يک انگليسي که پس از گوتنبرگ از ايده ي او استفاده مي کرد يک آگهي چاپ و پخش نمود که در آن توجه خوانندگان را به خريد کتابي که در مورد قوانين مذهبي منتشر کرده بوديد جلب مي کرد. در اواسط قرن هفدهم روزنامه به وجود آمد. نشريه اي هفتگي به نام مرکوريز در انگلستان در آن زمان منتشر شد با به وجود آمدن مطبوعات، تبليغات به صورت جديدي براي اطلاع افراد باسواد رشد کرد و کم کم شروع به پيشرفت نمود .

در ابتدا آگهي هاي چاپ شده در مطبوعات شبيه سابق بود يعني وفقط جنبه ي اطلاع رساني داشت. بيشتر آگهي کنندگان در آن زمان وارد کنندگان اجناس به انگلستان بودند مثلاً اولين آگهي معروف قهوع در سال 1652 و شکلات در 1657 و چاي در سال 1658 در روزنامه منتشر گرديد .

اولين نشانه ي آگهي رقابتي را مي توان در سال 1710 پيدا کرد که روزنامه ي تاتلر در 14 سپتامبر منشتر شد. اين آگهي نه تنها خريداران را آگاه مي نمود که موضوع جنس آگهي شده چيست و کجا مي توانند خريداري نمايند بلکه کوشش مي نمود که خوانندگان را متقاعد سازد که جنس او بر اجناس ديگر مزيت دارد و براي رسيدن به هدف خود ادعاهاي زيادي را درباره ي کالا نموده بود.

در اين زمان تبليغات از طريق آگهي وارد آمريکا شد و همان طور که بسياري از رسوم و آداب از انگلستان وارد آمريکا شد تبليغات هم ريشه اش در انگلستان بود و وارد آمريکا گرديد. قبل از اين که راديو به وجود آيد تمام تبليغات به صورت چاپ شده و تنها افراد باسواد مي توانستند از آگهي ها استفاده کنند .

آژانسهاي تبليغات از جمله نيروهايي بودند که در راه تکميل و پيشرفت تبليغات کمک موثري بودند و آغاز توسعه ي آنها در آخر نيمه قرن نوزدهم بود .

در سال 1890 که به تدريج تبليغات وسيله ي موثري براي بازاريابي شد و بازار توليدات وسيع، پراکنده شد و بودجه ي تبليغاتي شرکتهاي وکارخانه ها ازدياد يافت در نتيجه آژانسهاي تبليغات به وجود آمدند که وظيفه ي آنها ايجاد و طرح علايم تجارتي، نوشتن متن آگهي ها، ترسيم عکسها و نقشهاي تبليغاتي، انتخاب حروف چاپي آگهي و حتي گاهي تجزيه و تحليل بازار بود .

پيدايش راديو و تلويزيون

ظهور راديو و تلويزيون که در عمل همان کار جارچيهاي قديم را انجام مي دهد باعث شد که افراد بي سواد که قدرت خواندن نداشتند از تبليغات مطلع شوند و ديگر سواد لازم نبود که علاقه مندان به کالايي از مزاياي آن مطلع شوند. البته بسياري از مردم کشورهاي اروپايي و آمريکايي هنگامي که از راديو استفاده ي تبليغاتي مي شد سواد داشتند و قادر به خواندن و نوشتن بودند .

ظهور تلويزيوت از اهميت تبليغات در راديو کم کرد و به نسبت بيشتري از اهميت روزنامه ها و مجلات کاست. حال با وجود تلويزيون نه تنها شرح مي تواند شرح وقايع را بشوند بلکه مي تواند به راحتي روي صندلي در خانه اش نشسته و حتي گاه وقايع را در همان موقع که اتفاق مي افتد ببيند. براي اولين بار وسيله ي ارتباطي نه تنها صدا بلکه تصوير را در يک زمان پخش مي کرد .

تبليغات در دنياي امروزه به شکل يک شاخه ي مستقل و مشتق از بازاريابي عرض اندام کرده است.با توجه به آن چه گفته شد به طور خلاصه تاريخ تبليغات در جهان را به سه برهه ي طولاني مي توان تقسيم کرد :

دوران ماقبل بازاريابي (Pre Marketing Era)

دوران ارتباطات انبوه ( The Mass Communication Era)

دوران پژوهش (Research Era)

دوران ماقبل بازاريابي

از زمان آغاز مبادله ي کالا بين افراد از دوران ماقبل تاريخ تا اواسط قرن هجدهم، خريداران و فروشندگان به شکل بسيار ابتدايي با هم ارتباط برقرار مي کردند در اغلب اين دوران رسانه هايي مانند لوح هاي ساخته شده از خاک رس، جارچيهاي شهر، علايم موجود در اماکن عمومي و قهوه خانه ها، بهترين وسايل براي ايجاد ارتباط جهت کالاها يا خدمات بودند .

دوران ارتباطات انبوه

از سال 1700 تا دهه هاي اول قرن بيستم تبليغ کنندگان به شدت مي توانستند به بخشهاي بزرگي از بازار دست يابند که اين کار نخست با استفاده از مطبوعات سريعتر و سپس با استفاده از رسانه هاي صوتي و تصويري ميسر مي شد .

دوران پژوهش

در خلال 50 سال گذشته کارشناسان تبليغ به شکل نظام مند تکنيک هاي شناسايي و رسيدن به مخاطب را با استفاده از پيام هايي که به طور خاص برايش تنظيم شده است را بهبود بخشيده و مورد استفاده قرار مي دهند. تکنولوژي جديد ارتباطي، رسيدن به فضاي بهينه ي تبليغاتي را ميسر تر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =