برنامه بازاريابي

برنامه بازاريابي

null

 

 

 

مرحله اول : تحليل موقعيت ( و مميزي بازاريابي )

محيط بازاريابي
قوانين و مقررات
موارد مقتضي
عرصه رايج تکنولوژي
شرايط اقتصادي
ابعاد فرهنگي اجتماعي
گرايش هاي درخواستي
دسترسي رسانه
منافع سهامداران
اقدامات و طرح هاي بازاريابي رقبا
فاکتورهاي دروني مانند تجربه شخصي شما و در دسترس بودن ماخد

همچنين به ابزارهاي داخلي و خارجي مميزي توجه کنيد .

تحليل نقاط ضعف و قوت ، فرصت ها و تهديدها Swot
تحليل عوامل سياسي ، اقتصادي ، اجتماعي و تکنولوژيPEST
نيروهاي پنج گانه مدل پورترPorter’s Five Forces

محيط بازاريابي

مرحله دوم : وضع کردن اهداف بازاريابي

اهداف SMART

مشخص کردن ـ در مورد چيزي که قصد داريد به دست آوريد دقيق باشيد .
قابل اندازه گيري بودن ـ اهداف خود را از نظر کمي اندازه گيري کنيد .
واقع گرايانه ـ آيا شما منبعي را که بتواند باعث حصول هدف گردد در اختيار داشته ايد؟ (افراد، پول، ابزار، مواد، زمان)
زمانبدي ـ اعلام کنيد که کي به هدف مورد نظر دست مي يابيد

اگر هدف خود را را با در نظر گرفتن پنج مورد ذکر شده که به اختصار SMART گفته مي شود تنظيم نکيند ، هدف بسيار مبهم و غير قابل درک مي گردد.

مرحله سوم ـ بازار مورد هدف خويش را شرح دهيد .

کدام بخش؟

چگونه مي بايست آن بخش را هدف گيري کنيم؟

چگونه مي توانين در آن بخش مستقر شويم؟
چرا اين بخش بخصوص و نه بخش ديگري؟ ( اين سوال ذهن را بر هدف متمرکز مي کند(

بخش مورد نظرتان را د رحيطه جمعيت شناسي و شيوه زندگي آنان شرح دهيد . نشان دهيد که چگونه مي خواهيد محصولات و يا خدمات خود را در آن بخش جايگزين کنيد.

از ديگر ابزارها براي کمک در تصميم گيري هاي بازاريابي استفاده کنيد مانند:

ماتريکس دوستون Boston Matrix ، ساعت استراتژي بومن Ansoff’s Matrix ، Bowman s strategy Clock ماتريکس آنسوف

راهکارهاي رقابتي پورتر Porter’s Competitive Strategies

مرحله چهارم : تاکتيک هاي بازاريابي

استراتژي را به آميخته بازاريابي (Marketing Mix ) تغيير دهيد( چون هر ? مورد با حرف P شروع مي شوند با ?Ps شناخته مي شود ) اينها شگرد هاي بازاريابي هستند.

قيمت ( Price ): آيا شما در بالاترين سطح قيمت گذاري مي کنيد و يا قيمتي که با قيمت رقبا برابري مي کند و يا قيمتي پايين تر از قيمت بازار ؟
مکان (Place) : آيا مستقيماً معامله مي کنيد يا از نمايندگي فروش و توزيع کنندگان استفاده مي کنيد و يا… ؟
محصول (Product) : آيا محصول مورد نظر را به صورت جدا و به تنهايي مي فروشيد و يا به صورت بخشي از يک مجموعه بسته بندي شده در بخش عمده و يا …. ؟
ترويج و تبليغ (promotion) از کدام رسانه استفاده مي کنيد ؟ به طور مثال : حاميان مالي ( اسپانسر ها (

تبليغات راديويي ، مزايده فروش يا از طريق ويزيتورها ( Point – of- sale ) و غيره. به آميزه اي از تمامي اين روش ها مانند مواد به کار رفته در يک کيک (Cake mix ) تصور کنيد.

شما تخم مرغ ،شير ، کره و آرد داريد . با تغيير دادن هر يک از مواد تشکيل دهنده کيک شما مي توانيد در نوع و مزه کيک بدست آمده تاثير بگذاريد .

مرحله پنجم :کنترل بازاريابي

به ياد داشته باشيد که هيچ طراحي بدون نظارت وجود ندارد . کنترل حياتي است .

شروع قيمت گذاري
بودجه ماهيانه
نمودار فروش
داده هاي سهام بازار
در نظر گرفتن چرخه کنترل

در آخر يک خلاصه کوتاه ( يا چکيده ) که روبه روي طرح جاي مي گيرد بنوسيد اين چکيده به ديگران کمک مي کند تا بدون اتلاف وقت براي خواندن تمامي طرح ، با آن آشنا شوند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − یازده =