برنامه بازاریابی
برنامه بازاریابی
null
مرحله اول : تحلیل موقعیت ( و ممیزی بازاریابی )
محیط بازاریابی
قوانین و مقررات
موارد مقتضی
عرصه رایج تکنولوژی
شرایط اقتصادی
ابعاد فرهنگی اجتماعی
گرایش های درخواستی
دسترسی رسانه
منافع سهامداران
اقدامات و طرح های بازاریابی رقبا
فاکتورهای درونی مانند تجربه شخصی شما و در دسترس بودن ماخد
همچنین به ابزارهای داخلی و خارجی ممیزی توجه کنید .
تحلیل نقاط ضعف و قوت ، فرصت ها و تهدیدها Swot
تحلیل عوامل سیاسی ، اقتصادی ، اجتماعی و تکنولوژیPEST
نیروهای پنج گانه مدل پورترPorter’s Five Forces
محیط بازاریابی
مرحله دوم : وضع کردن اهداف بازاریابی
اهداف SMART
مشخص کردن ـ در مورد چیزی که قصد دارید به دست آورید دقیق باشید .
قابل اندازه گیری بودن ـ اهداف خود را از نظر کمی اندازه گیری کنید .
واقع گرایانه ـ آیا شما منبعی را که بتواند باعث حصول هدف گردد در اختیار داشته اید؟ (افراد، پول، ابزار، مواد، زمان)
زمانبدی ـ اعلام کنید که کی به هدف مورد نظر دست می یابید
اگر هدف خود را را با در نظر گرفتن پنج مورد ذکر شده که به اختصار SMART گفته می شود تنظیم نکیند ، هدف بسیار مبهم و غیر قابل درک می گردد.
مرحله سوم ـ بازار مورد هدف خویش را شرح دهید .
کدام بخش؟
چگونه می بایست آن بخش را هدف گیری کنیم؟
چگونه می توانین در آن بخش مستقر شویم؟
چرا این بخش بخصوص و نه بخش دیگری؟ ( این سوال ذهن را بر هدف متمرکز می کند(
بخش مورد نظرتان را د رحیطه جمعیت شناسی و شیوه زندگی آنان شرح دهید . نشان دهید که چگونه می خواهید محصولات و یا خدمات خود را در آن بخش جایگزین کنید.
از دیگر ابزارها برای کمک در تصمیم گیری های بازاریابی استفاده کنید مانند:
ماتریکس دوستون Boston Matrix ، ساعت استراتژی بومن Ansoff’s Matrix ، Bowman s strategy Clock ماتریکس آنسوف
راهکارهای رقابتی پورتر Porter’s Competitive Strategies
مرحله چهارم : تاکتیک های بازاریابی
استراتژی را به آمیخته بازاریابی (Marketing Mix ) تغییر دهید( چون هر ? مورد با حرف P شروع می شوند با ?Ps شناخته می شود ) اینها شگرد های بازاریابی هستند.
قیمت ( Price ): آیا شما در بالاترین سطح قیمت گذاری می کنید و یا قیمتی که با قیمت رقبا برابری می کند و یا قیمتی پایین تر از قیمت بازار ؟
مکان (Place) : آیا مستقیماً معامله می کنید یا از نمایندگی فروش و توزیع کنندگان استفاده می کنید و یا… ؟
محصول (Product) : آیا محصول مورد نظر را به صورت جدا و به تنهایی می فروشید و یا به صورت بخشی از یک مجموعه بسته بندی شده در بخش عمده و یا …. ؟
ترویج و تبلیغ (promotion) از کدام رسانه استفاده می کنید ؟ به طور مثال : حامیان مالی ( اسپانسر ها (
تبلیغات رادیویی ، مزایده فروش یا از طریق ویزیتورها ( Point – of- sale ) و غیره. به آمیزه ای از تمامی این روش ها مانند مواد به کار رفته در یک کیک (Cake mix ) تصور کنید.
شما تخم مرغ ،شیر ، کره و آرد دارید . با تغییر دادن هر یک از مواد تشکیل دهنده کیک شما می توانید در نوع و مزه کیک بدست آمده تاثیر بگذارید .
مرحله پنجم :کنترل بازاریابی
به یاد داشته باشید که هیچ طراحی بدون نظارت وجود ندارد . کنترل حیاتی است .
شروع قیمت گذاری
بودجه ماهیانه
نمودار فروش
داده های سهام بازار
در نظر گرفتن چرخه کنترل
در آخر یک خلاصه کوتاه ( یا چکیده ) که روبه روی طرح جای می گیرد بنوسید این چکیده به دیگران کمک می کند تا بدون اتلاف وقت برای خواندن تمامی طرح ، با آن آشنا شوند .

دیدگاهتان را بنویسید