بازاریابی شبکه ای

۱۶ گام موفقیت بازاریابی شبکه ای1

موفقیت در بازاریابی شبکه ای نیاز به صرف زمان و دقت بالایی دارد. بازاریابی شبکه ای، که به‌عنوان بازاریابی چند سطحی (MLM) شناخته می‌شود، یک مدل کسب و کار است که در آن پیمانکاران مستقل به شرکت وارد می‌شوند و به ازای محصولاتی که می‌فروشند حق‌العمل (کمیسیون) دریافت می‌کنند. این حرفه برای افراد زیادی مطلوب است زیرا می‌توانند رئیس خودشان باشند، ساعت کارشان را خودشان تنظیم کنند، و برای رسیدن به موفقیت کار کنند. این یک تعهد بزرگ است،‌ولی بازاریابی شبکه ای می‌تواند یک دوران کاری بسیار پرسود را برای‌تان به همراه داشته باشد.در ادامه ۱۶ گام برای موفقیت در بازاریابی شبکه ای آمده است:

الف. یک شرکت خوب پیدا کنید:
۱. در میان شرکت‌ها جستجو کنید.

انتخاب یک شرکت خوب کلید موفقیت شما است. یک جستجوی سریع و آسان در اینترنت می‌تواند بسیاری از پرسش‌های‌تان را پاسخ دهد. کمی تحقیق کنید تا مشخص شود چه شرکتی برای شما بهتر خواهد بود. برخی پرسش‌هایی که باید در زمان بررسی شرکت‌ها از خودتان بپرسید عبارتند از:

  • این شرکت چند ساله است؟ یک شرکت خوش ساختار با سابقه‌ی خوب است یا تازه کار خود را شروع کرده است؟
  • فروش این شرکت چطور است؟ رو به صعود از یا نزول؟
  • این شرکت از چه نظر به شهرت رسیده‌است؟ اظهار نظر کاربران و بلاگ‌ها می‌توانند درباره‌ی خوش‌نام بودن یا مشکوک بودن شرکت‌ها به شما کمک کنند.

۲. مدیر عامل و دیگر رهبران شرکت را بررسی کنید.

همان مواردی را در نظر داشته باشید که در زمان بررسی شرکت‌ها به یاد داشتید. آیا تیم مدیریت و رهبری و شرکت خوش‌نام و قانونمند هستند؟ اگر رهبران شرکت به کلاهبرداری متهم باشند یا درگیر مسائل قانونی باشند، بهتر است از این شرکت دوری کنید.

۳. محصولات یا خدماتی را که شرکت می‌فروشد بررسی کنید

از آن‌جایی‌که شما مسئول تحویل و فروش این محصول هستید، از خوش‌نام بودن آن اطمینان حاصل کنید. برخی شرکت‌های چندسطحی، محصولات خطرناکی دارند، و اگر با آن‌ها همکاری کنید ممکن است با اقدامات قانونی مواجه شوید. زمانی‌که می‌خواهید یک محصول را بررسی کنید باید موارد ذیل را در نظر داشته باشید:

  • آیا این محصول مطمئن و بی خطر است؟
  • آیا ادعاهای مطرح شده‌ی این محصول پشتوانه‌ی قانونی دارند؟
  • آیا من از این محصول استفاده خواهم کرد؟
  • آیا قیمت این محصول منصفانه است؟

۴. از استخدام‌کننده‌تان سوال بپرسید.

وقتی شرکتی را یافتید که به آن علاقه دارید، باید با استخدام‌کننده یا یک نماینده‌ی دیگر صحبت کنید. در طول فرآیند استخدام به همه‌چیز با شک بنگرید. به یاد داشته باشید که اگر شما این قرارداد را امضا کنید حامی شما پول بیشتری دریافت می‌کند، پس ممکن است به اندازه‌ی کافی با شما صادق نباشد. با وعده‌هایی که درباره‌ی حجم پولی که می‌توانید بسازی به شما می‌دهند گول نخورید. با دقت به کاری که می‌کنید فکر کنید.

  • پرسش‌های مشخص و مستقیمی بپرسید. اگر پاسخ آن‌ها گنگ بود، درخواست توضیح بیشتر کنید.
  • دقیقا بپرسید شرکت چه انتظاری از شما دارد و چه مقدار باید فروش داشته‌باشید؟ چه تعداد افراد را باید به‌کار بگیرید؟ آیا لازم است در برنامه‌های آموزشی شرکت کنید؟

۵. قراردادتان را به دقت بخوانید.

هر چیزی را فورا امضا نکنید. زمان بگذارید و آن را بخوانید و تمام این قرارداد را درک کنید. حتی ممکن است بخواهید با یک وکیل یا حسابدار مشورت کنید تا اطمینان حاصل کنید قرارداد منصفانه‌ای می‌بندید و این شرکت یک شرکت قانونی است.

۶. به دنبال خط قرمزها بگردید.

براساس قانون برخی از شرکت هایی که تحت عنوان شرکت‌های چندسطحی فعالیت می‌کنند در اصل شرکت‌های هرمی هستند و از الگوهای غیرقانونی هرمی تبعیت می‌کنند. الگوهای هرمی از افراد کلاهبرداری می‌کنند و در نهایت به زیان افراد تمام می‌شود. برخی از مسائلی که باید در این مورد در نظر داشته باشید عبارتند از:

  • اگر یک شرکت با فروش محصولات به توزیع کنندگان بیشتر از فروش به عموم مردم درآمد کسب می‌کند.
  • اگر یک شرکت با استخدام افراد بیشتر پول بیشتری می‌سازد تا فروش محصولاتش.
  • اگر هرچیزی از نظر شما درست نبود یا به آن مشکوک بودید، قرارداد را امضا نکنید.

۷. یک طرح کسب و کار ترسیم کنید.

وقتی چند شرکت بالقوه را در ذهن‌تان دارید، طرح کسب و کاری برای ساخت یا گسترش کسب و کار خودتان بنویسید. حتی قبل از آن‌که رسما به یک شرکت ملحق شوید این کار را انجام دهید، این کار به شما کمک می‌کند زودتر به نتیجه برسید. در زمان ترسیم یک طرح کسب و کار موارد ذیل را به خاطر داشته باشید:

  • قصد دارید چه محصول یا خدمتی را بفروشید؟
  • بازار هدف شما چه افرادی هستند؟
  • چه مقدار زمان باید برای آن اختصاص دهید؟ این یک تعهد پاره‌وقت است یا باید هفت روز هفته کار کنید؟
  • هدف شما چیست؟ می‌خواهید ثروتمند شوید یا می‌خواهید پول بیشتری بسازید؟
  • بلندمدت فک رکنید. در پنج سال آینده در چه جایگاهی خواهید بود؟ در ده سال چطور؟
  • استراتژی بازاریابی شما چیست؟ از تماس‌های تلفنی استفاده می‌کنید؟ از اینترنت کمک می‌گیرید؟ درب منازل می‌روید؟
  • شما می‌تواند طرح را هر زمان که نیاز داشتید به روزرسانی کنید یا تغییر دهید، ولی در اختیار داشتن یک راهنما در زمان شروع کار بسیار کمک‌رسان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جستجو در سایت

دسته بندی ها

درحال بارگذاری ...