چک های برگشتی

کم کردن چک های برگشتی
يکي از مسائل اصلي در حوزه فروش و بازاريابي مويرگي بحث وصول مطالبات در زمان فروش اعتباري مي باشد.فروشندگان و ويزيتور ها و بازارياب ها و واحد مالي شرکت با همکاري يکديگر براي کاهش سوخت پول و کاهش چک برگشتي و مطالبات معوقه بايد اعتبار سنجي مشتري داشته باشند.در اين مطلب به راهکار هاي کاهش چک برگشتي و مطالبات معوق مي پردازيم.
1)نقد بفروشيد!
از قديم گفتند پيشگيري بهتر از درمان است.بهترين راه براي جلوگيري ازايجاد مطالبات معوقه و کاهش چک برگشتي نقد فروختن است.
{سياست نقدي را در پيش بگيريد}،شما مي توانيد با دادن پيشنهاد هاي خاص براي مشتري مثل تخفيف فروش نقدي،تعداد بيشتر کالا در ازاي
همان مبلغ و جوايز ديگر مشتري را تشويق کنيد، خريد نقدي داشته باشد.(دقت داشته باشيد اين پيشنهاد ها بايد در نظر مشتري از به تعويق انداختن پرداخت و دادن چک ، مقرون به صرفه تر باشد).خيلي اوقات بهتر است در کسب و کار خود سود کمتري ببريم تا اين که ريسک سوخت پول را به جان بخريم.
2) در مورد سابقه کاري مشتري اطلاعات جمع آوري کنيد.
تجربه شخصي نشان داده چک افراد کم تجربه بيشتر برگشت مي خورد.دليل آن هم محاسبات اشتباه يا عدم آشنايي او با بازار مي باشد.فردي که چکش برگشت مي خورد الزاما کلاهبردار نيست.ممکن است محاسبات اشتباه وي باعث شده باشد وي با شکست مالي مواجه شود.پيشنهاد مي کنم تا جايي که مي توانيد با افراد تازه کار و کم تجربه به صورت اعتباري کار نکنيد.
3) دارايي هاي مشتري را بررسي کنيد.
در دوره هاي آموزشي که براي تيم هاي پخش و توزيع هست ، تاکيد مي کنم بررسي کنند آيا مغازه متعلق به فرد صاحب چک هست يا خير. بسيار اتفاق افتاده سوپر مارکتي تخليه شده و چک هاي بلا محل زيادي از وي به جا مانده است. به طور کلي براي کسي که مالک مغازه يا کارگاه است بايد اعتبار مالي بالاتري قائل شد.
{قبل از گرفتن چک دارايي هاي مشتري مثل مغازه، دفتر، تجهيزات، ماشين آلات و … را برسي کنيد} ممکن است شرايط بازار و اقتصادي جامعه به زيان برخي افراد تمام شود .اگر فرد خسارت ديده پشتيبان هاي مالي داشته باشد با استفاده از آن ها مي تواند اسناد پرداختني خود را تسويه کند. شما مي توانيد در هنگام جذب يک مشتري جديد از مکان او بازديد کنيد. اين کار ديد روشن تري از مشتري به شما مي دهد.
4) حتما شماره حساب جاري مشتري را از بانک استعلام کنيد.
شما مي توانيد با گرفتن شماره حساب جاري مشتري با همکاري شعبه بانک ميزان اعتبار چک را بررسي کنيد.ببينيد آيا آن حساب چک برگشتي داشته يا خير، يک ضرب المثل وجود دارد که مي گويد آزموده را آزمودن خطاست. اگر مبلغ چک دريافتي بالاست بررسي کنید آيا به حال چکي در حد آن مبلغ داشته يا نه. ممکن است سابقه چکي خوب باشد اما مبلغ چک هاي پاس شده کم باشد. در اينجا بايد احتياط بيشتري داشته باشيد. دقت داشته باشيد حتما زمان افتتاح حساب مشتري را بررسي کنيد.ممکن است مشتري چک برگشتي نداشته باشد چون اين حساب به تازگي باز شده است! اگر مشتري تازه حساب باز کرده است، چک مبالغ سنگين از او نگيريد.
5) ميزان درآمد و سود مشتري را بررسي کنيد.
در کسب و کاری مثل فروش پروفیل upvc از مشتريان ميپرسم شما پنجره را متري چند مي فروشيد؟ اگر با پاسخ غير منطقي مواجه شوم در گرفتن چک از آن فرد بسيار احتيا ط مي کنم. شما مي توانيد با پرسيدن قيمت هاي قرارداد هاي مشتري يک حساب ساده پيش خود بکنيد.آيا او سود معقول دارد؟ آيا درآمد او کفاف هزينه هايش را مي دهد؟ همانطور که گفته شد خيلي اوقات محاسبات اشتباه فرد باعث مي شود با کمبود پول مواجه شود.
6) مشتري در چه منطقه ايي فعاليت مي کند؟
من چک هاي شرکت هايي که در منطقه خودم هستند ،راحت تر قبول مي کنم تا افرادي که در ساير استان ها مي باشند.در صورت بلا محل بودن يک چک اگر در يک شهر باشيم ،راحتتر مي توان آن را پاس کرد.براي پاس کردن چک هاي راه دور و اقدامات قانوني هزينه هاي (هزينه مالي، وقت، انرژي ) بيشتري بايد پرداخت کرد و چه بسا از آ نها صرف نظر مي کنيم.
7)حتما چک ضمانت يا سفته بگيريد.
پاس کردن چک برگشتي هزينه دارد.اين هزينه شامل هزينه وکيل،وقت ،انرژي،کاهش ارزش پول(به چک هاي قديمي فکر کنيد که در زمان خودشان مبلغ قابل توجهي بودند اما الان با گذشت زمان ديگر ارزش چنداني ندارند)،ارزش اعتبار از دست رفته (احتمالا در صورت پاس نشدن چک هاي مشتريانتان،چک خود شما هم با مشکل مواجه مي شود) مي باشد.بنابراين لازم است شما علاوه بر چک دريافتي ضمانت هاي ديگري هم داشته باشيد.تا اگر چک پاس نشد شما بتوانيد هزينه هاي خود را جبران کنيد.پيشنهاد مي کنم براي مبالغ پايين در ازاي چک هاي مشتري دو برابر چک ضمانت بگيريد و براي مبالغ بالا حتما از ضمانت نامه بانکي استفاده کنيد.
8) از طرف مقابل بپرسيد با چه شرکت هاي ديگري کار مي کند.(يا مي کرده است.) به احتمال زياد مشتري شما از ساير تامين کنندگان ملزومات ديگري خريد مي کند.با دانستن نام آن تامين کنند گان مي توانيد حساب مشتري را از آن ها استعلام کنيد
9) با ساير رقبا و همکاران ليست سياه مشتريانتان (مشتريان بد حساب) را با هم مبادله کنيد.
مطالبات سوخت شده،مشکل همکاران شما نيز هست.شما مي توانيد با همکارانتان ليست مشتريان بد حساب خود را مبادله کنيد.اين عمل در نهايت به نفع صنعت شما تمام مي شود و آن مشتري بد حساب هم زماني که مي بيند جايي ديگر نمي تواند بار بخرد مجبور مي شود با شرکت اول تسويه حساب کند.
10)چک مبلغ سنگین از مشتري نگيريد.
چک هاي مبلغ سنگين معمولا در هنگام پاس شدن بيشتر دچار مشکل مي شوند.براي کاهش چک برگشتي زماني که مي خواهيد از مشتري تان چک بگيريد سعي کنيد مبالغ سنگين را در چندين فقره چک دريافت کنيد و با قسمت بندي بار مشتري ،ارسال هر پارت را منوط به پاس شدن چک قبلي بکنيد. (سنگين بودن يا نبودن چک بستگي به نوع کسب و کار شما دارد.)
11) براي هر مشتري سقف اعتبار مشخص کنيد.
بسته به امکانات و دارايي ها،سابقه،حجم خريد و تعداد خريد هاي هر مشتري براي سقف اعتبار مشخصي تعيين کنيد.ويزيتور ها و تيم فروش حداکثر به اندازه آن سقف براي مشتري مي توانند اعتبار قائل شوند. در غير اينصورت اگر چک پاس نشد ،آن مبلغ سوخت شده به عهده همان کارمند فروش مي باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 − 17 =