چگونه برای کالایمان بروشورتهیه کنیم

چگونه برای کالایمان بروشورتهیه کنیم

شکي نيست براي معرفي اوليه کالا به گروه خريداران بايد از ابزارهايي مانند بروشور يا کاتالوگ استفاده کنيم. اغلب ديده شده است که در برخي سازمان‌ها و واحد‌هاي بازرگاني و توليدي به اين امر مهم توجه کافي نمي‌شود و با صرف هزينه‌هاي گزاف نتيجه مطلوب حاصل نمي‌شود .

براي بهره‌برداري هرچه بهتر و بيشتر از اين قبيل ابزارها لازم است اولا به اهميت و موثر بودن آنها و ثانيا به هدايت صحيح آنها ايمان و اعتقاد داشته باشيم، مثال معروفي در هنر بازاريابي که همواره به کار مي‌رود اين است که «چنانچه بهترين تله موش دنيا را هم ساخته باشيد نبايد قبل از معرفي صحيح آن، انتظار داشته باشيد که کساني که خواهان اين کالا هستند در مقابل واحد توليدي شما صف ببندند».

بديهي است که تنها پس از معرفي صحيح کالا بايد منتظر تشکيل چنين صف هايي باشيم. اينجا است که اهميت و نقش معرفي حرفه‌اي کالا روشن مي‌شود، پس بهتر است که به اين فرآيند نيز مانند ساير امور تجارت به صورت حرفه‌اي بنگريم و عمل کنيم .

کالاي مان را بايد خوب بشناسيم، محاسن و معايبش را با دقت ارزيابي کنيم ، شايد کمي دشوار باشد اما در مراحل پيشرفته ممکن است لازم باشد که براي يک کالا چندين بروشور تهيه کنيم. عامل تعيين‌کننده اين امر، تفکيکي است که در گروه‌هاي مخاطبان برقرار مي‌کنيم، از اين رو لازم است در آغاز مخاطب يا گروه مخاطب مان را شناسايي کرده ودر بروشور اوليه اکثريت را هدف قرار دهيم .

در بروشوري که تهيه مي‌کنيم لازم است تنها به مواردي از صفات کالا که قابل اثبات و واقعي هستند اشاره کنيم و نه صفات نامطمئن و مشکوک چون اين کار قطعا نتايج معکوسي به بار مي‌آورد، با معرفي صحيح کالا و ارائه اطلاعات موثق، اعتماد خريدار را جلب مي‌کنيم که خود بنيان گذار رشد تمايل خريدار به کالاي شما مي‌شود .

اغلب ذکر صفات فني کالا به نفسه تاثير کافي نمي‌گذارد از اين رو بايد براي هر صفتي که ذکر مي‌کنيم حتما مزيت فني که براي آن متصوريم را نيز ارائه کنيم .

اخيرا عرضه‌کنندگان تلويزيون‌هاي نسل جديد بر صفت نازکي يا باريکي تلويزيون خود تاکيد مي‌کنند، اما در بازار ايران بدون آگاهي از تاثير و ارزش اين صفت و اينکه بدانند که تا چه حد خريدار را جلب مي‌کند يا اينکه چه مزيتي را به خريدار مي‌دهد، از اين ويژگي در تبليغات خود استفاده مي‌کنند .

در بازار ايران اين صفت نمي‌تواند حسن يا مزيت شاخصي (کششي) را به دنبال داشته باشد، با احتمال فراوان در به کارگيري اين تاکتيک از تبليغات کشور مبدا الهام گرفته‌اند که در ايران موثر نبوده و به همين دليل پس از مدتي متوجه عدم کارآيي ذکر اين صفت شده و بر متمايز‌کننده بودن آن ديگر اصراري نمي‌ورزند. اين حقيقت ما را وادار مي‌سازد که باشناخت واقع بينانه بازار تنها به صفاتي اشاره کنيم که خريدار را جلب مي‌کند. براي هر صفتي که بيان مي‌کنيم حتما بايد مزيت آن را نيز به اطلاع خريدار برسانيم .

زماني که از LED بودن تلويزيون صحبت مي‌کنيم، از يک صفت تکنولوژيک سخن به ميان مي‌آوريم حال بايد خريدارمان را از مزيت اين صفت وآن هم به طور مثال وضوح و شفافيت بيشتر تصوير، مصرف کمتر برق يا کمتر گرم شدن دستگاه آگاه سازيم. بنابراين ذکر صفت به تنهايي چون آگاهي خريدار را تکميل نمي‌کند، ضامن جلب و شکارخريدار نمي‌شود. پس از طي اين مرحله بايد به يک اصل مهم ديگري در هنر بازاريابي نيز توجه کنيم و آن اين است که بروشوري که تهيه مي‌کنيم بايد در جهت جلب خريدار تهيه شود و نه رضايت و احساس خوب طراح آن. اغلب مشاهده مي‌شود که مديران چون مالک سازمان هستند احتمالا و در اين کار تخصص لازم را ندارند، به‌جاي نظارت بر کار و سپردن آن به کارشناسان حرفه‌اي، در آن دخالت کرده و گاهي اصرار نا به‌جاي آنان بر برخي امور حسي به سرانجام کار آسيب مي‌رساند .

بهتر است که نمونه اوليه بروشور يا برچسبي که توليد مي‌شود، قبل از چاپ و عرضه به بازار، مورد ارزيابي آماري قرار گيرد تا از کارآيي و موثر بودن آن اطمينان حاصل شود. يکي از راه‌ها اين است که پس از تهيه متن و طرح اوليه بروشور آن را به گروه منتخب تصادفي مخاطبان ارجاع داد. کسب آمار در اين مرحله ما را متوجه ميزان و بزرگي زاويه انحراف‌مان از مسير اصلي و مطلوب هدف مي‌کند .

ممکن است که اين امر کمي پيچيده، هزينه بر و طولاني به نظر آيد با اين حال ارزش آن را دارد که به آن اهميت بدهيم، چون اگر بروشور يا برچسب به نحو حرفه‌اي تهيه و عرضه شود به مراتب مفيد‌تر و همچنين موثرتر در اعتلاي اعتبار «برند»است .

براي راهنمايي طراح بروشور لازم است با توجه به موارد فوق، حداقل اطلاعات زير را تهيه کنيم :

• هدف از تهيه بروشور

• تعيين گروه مخاطبان

• معرفي محصول با ذکر :

• صفات فني کالا

• مزاياي فني کالا

• مزاياي حسي کالا (برداشت حسي از کالا (

• معرفي شخصيت برند (کالا (

• معرفي نماد برند (کالا (

• پيام اصلي و نهايي جهت معرفي و تاکيد برخصوصيات بارز کالا

درآخر بهتر است به حق انتخاب و خريد خريدار احترام گذاشت و اجازه داد، خود خريدار به نتيجه‌اي که مي‌خواهيم برسد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 + 18 =