کارآفرینی باکسب و کار کوچک

کارآفرینی باکسب و کار کوچک

راه انداختن کسب و کاری کوچک می‌تواند تجربه‌ای پرهیجان و جالب باشد. اما قبل از کارآفرینی و شروع کسب و کار فاکتورهایی وجود دارند که باید آنها را در نظر بگیرید؛ اینکه می‌خواهید کسب و کاری بدون داشتن سرمایه اولیه راه‌اندازی کنید یا برای شروع کارآفرینی سرمایه‌ی لازم را در اختیار دارید، اینکه می‌خواهید در چه حوزه‌ای کسب و کار خود را بنا کنید، غذا؟ طراحی اپلیکیشن؟ کسب و کاری خانگی؟ فرقی نمی‌کند چه کسب و کاری و در کجای دنیا قرار است راه‌اندازی کنید، هر جا که باشید مسیر کلی که به‌عنوان کارآفرین باید طی کنید مشابه است. پس بهتر است به دنبال پاسخی برای این سوال کلی بگردیم: چکونه یک کسب و کار کوچک راه‌اندازی کنیم؟

در ادامه به ۱۰ فاکتوری که لازم است قبل از شروع هر کسب و کار در نظر بگیرید می‌پردازیم:

۱. یک طرح کسب و کار (طرح تجاری) بنویسید.

برای کارآفرینان این مرحله حائز اهمیت خاصی است. این فاکتور به این دلیل مهم است که یک طرح کسب و کار، ایده‌ی اولیه شما را به مفهومی تجاری و مناسب دنیای کسب و کار تبدیل می‌کند. تهیه یک طرح کسب و کار به شما توانایی فکر کردن به کل فرآیند کسب و کار را می‌دهد؛ از شروع تا تولید و فروش کالا یا خدمات. لازم نیست طرحی بالا بلند و طولانی تهیه کنید. تنها موارد لازم را لحاظ کنید و از پرداختن به جزئیات بی‌مورد خودداری کنید.

۲. مطالعه امکان‌سنجی انجام دهید.

برای یک کارآفرین بسیار مهم است که از آماده بودن ایده‌ی خود برای تبدیل به کسب و کار اطمینان حاصل کنید.

در مرحله‌ی بعد، باید ببینید که ایده‌ی مورد نظرتان تا چه حد قابلیت سودآوری دارد. چه اصلاحاتی برای درست انجام دادن کار باید اعمال کنید. مهم‌ترین فاکتور یک کسب و کار کارآفرینانه برای رسیدن به موفقیت، توانایی‌ آن در ارائه راه‌حلی برای مشکلات موجودِ مشتریان هدفش است، یا پاسخی خلاقانه به نیازهای آن‌ها و یا تولید ابتکاری یک کالا یا خدماتی که بازار به آن احتیاج دارد. اگر محصول یا خدماتی که قصد دارید از طریق راه‌اندازی کسب و کار خود آن‌ها را به فروش برسانید توانایی حل هیچ مشکلی را نداشته باشد، صرف زیبایی و عملکرد خوب باز هم به‌دست آوردن مشتریان جدید و فروش آن بسیار سخت خواهد بود.

برای انجام مطالعات امکان‌سنجی می‌توانید از جلسات گروهی متمرکز و مطرح کردن آن با افرادی که به‌صورت بالقوه می‌توانند مشتری شما باشند، یا جزء متخصصان آن حوزه و بازار هستند استفاده کنید. مطالعه محصول انجام دهید و با آزمایش و خطا و با مطالعه بازار شکاف‌ها و کمبودهای موجود در بازار را شناسایی کنید.

برای کارآفرینان یافتن پاسخ برای این سؤال‌ها در هنگام مطالعه بازار بسیار حیاتی‌اند:

آیا تولیدات یا خدمات شما در بازار فعلی مورد نیاز هستند؟

آیا در حال حاضر کالا یا خدماتی وجود دارد که این نیاز را برآورده کند؟

رقبای شما چه کسانی/کسب و کارهایی هستند؟

کسب و کار شما چگونه قرار است در بازار نفوذ کند و تثبیت شود؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + پنج =