وظایف مدیر فروش و مدیر بازرگانی

با عرض سلام و ادب. امروز در ادامه مباحث آموزش بازاریابی به وظایف مدیر فروش و مدیر بازرگانی می پردازیم. با صنعت همراه باشید.

1) شناسایی مشتریان فعلی و طبقه بندی آنها برحسب سن، جنس، درآمد، موقعیت جغرافیایی، حساسیت ها نسبت به رنگ، قیمت، خدمات و پیش بینی نوع و مقدار تقاضای سالانه هر گروه و توان تامین بنگاه خودی.
2) رجوع و فراخوانی مشتریان گذشته و كشف علت عدم خرید و قطع ارتباط آنها و حل مشكلات فی ما بین.
3) اندازه گیری رضایت مشتریان وطراحی برنامه هایی برای افزایش رضایتمندی آنها.
4) شناسایی فرصت های افزایش تولید، افزایش فروش، افزایش سود و تجزیه و تحلیل و طراحی برنامه های اجرایی برای بهره گیری از فرصت ها.
5) انجام تحقیقات بازار و جمع آوری و طبقه بندی اطلاعات مورد نیاز از مصرف كنندگان، رقبا، عوامل توزیع (عمده فروش ها و خرده فروش ها).
6) شناسایی مصرف كنندگان دولتی و سازمانی مانند انجمن ها، اتحادیه ها، فروشگاه های زنجیره ای، هتل ها، بیمارستان ها، مراكز بزرگ خرید و فروش و طراحی برنامه های خاص برای آنان.
7) ایجاد رابطه (مكاتبه، مصاحبه، تماس حضوری یا تلفنی، ..) با مشتریان، تصمیم گیرندگان اصلی در مورد خرید و تداركات، مسئولین مالی و مدیران موثر.
8) تخمین و پیش بینی فروش انواع محصولات به تفكیك در ماه، فصل، شش ماهه بعد و سال بعد به گروه های مشتریان.
9) هم فكری و هماهنگی با مدیر تولید در مورد افزایش تولید، تنوع محصول و ساخت محصولات جدید.
10) طراحی و توسعه ی محصولات جدید به كمك واحدهای طراحی یا R&D-1.
11) شناسایی و آنالیز محصولات رقبا ( از نظر ابعاد، اندازه، رنگ، قیمت، بسته بندی، ویژگی های مربوط به فصل و…) و تجزیه و تحلیل swot.
12) مطالعه ی سوابق هر محصول و رسم منحنی عمر آن(plc).

تشخیص و توسعه

13) تصمیم گیری یا ارائه نظر مشورتی در مورد تغییرات محصولات یا ادامه ی تولید آن با توجه به مراحل عمر محصول.
14) تصمیم گیری یا ارائه نظر مشورتی در مورد قیمت، بسته بندی، روشهای توزیع، تبلیغات، بهبود كیفیت، و… محصولات.
15) همكاری و هماهنگی به مدیران فروش، مالی، تولید، تداركات و… در جهت بهبود كیفیت، رضایت مشتری، تغییرات در تعداد تولید و قیمت ها و….
16) شناسایی و تجزیه و تحلیل عملیات رقبا و توصیه های لازم به سایر مدیران.
17) شناسایی و تجزیه و تحلیل بازارهای جدید (مشتریان جدید).
18) برنامه ریزی برای جذب مشتریان جدید.
19) برنامه ریزی برای ایجاد تمایز نسبت به رقبا.
20) تعیین بودجه عملیاتی فروش.
21) طراحی چارت سازمانی واحدهای بازرگانی و فروش.
22) مطالعه و برنامه ریزی در مورد انتخاب، همكاری و ارزیابی نمایندگان فروش (عمده فروش یا خرده فروش) و فروشندگان ثابت و سیار.
23) مطالعه و برنامه ریزی برای خلق، توسعه و حمایت از نام تجاری فعلی (برند موجود) و ثبت برند های جدید برای مواقع اضطراری.
24) طراحی محصولات سفارشی برای مشتریان خاص و تنظیم برنامه بازاریابی ویژه آن محصولات.

25) برنامه ریزی و اجرای برنامه های تماس و بازدید از مشتریان عمده و نمایندگان، هم چنین دعوت از آنها و بهبود اطلاعات.
26) مطالعه و برنامه ریزی در مورد تخفیف ها، جوایز و انگیزه های افزایش خرید توسط مشتریان.
27) برنامه ریزی و كنترل امور شعب، فروشگاه ها و نمایشگاه ها.
28) طراحی و به روز كردن سایت اینترنتی و اجرای بازاریابی الكترونیكی
29) تعیین هدف فروش و هدف سود، هم چنین تخمین بودجه تبلیغاتی و بودجه عملیاتی فروش برای رسیدن به اهداف فوق.
30) ایفای نقش مشاور بازاریابی مدیر عامل در كلیه ی زمینه های بازرگانی، بازاریابی؛ فروش، تداركات، صادرات، تولید، سرمایه گذاری و… در صورت لزوم.

امیدوارم یادآوری این نکات برای شما عزیزان سودمند واقع شده باشد. در روزهای آتی و مطالب بیشتر با ما همراه باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − 16 =