نحوه آموزش بازاریاب و فروشنده

نحوه آموزش بازاریاب و فروشنده
پس از استخدام فروشنده و بازارياب جديد و تازه کار، براي افزايش بهره وري وآگاه شدن وي از وظايفش، آموزش بازارياب و فروشنده ضرورتي اجتناب ناپذير است. يک فروشنده و بازارياب تازه کار بايد در موارد زير آموزش ببيند:
1) آموزش بازارياب و فروشنده در رابطه با شرکت :
فروشنده بايد از سابقه شرکت، رزومه آن، ساعات کاري، فرهنگ سازماني و … اطلاع يابد تا يک ديد کلي از شرکت به دست آورد.از سوي ديگر با ساير کارکنان، جايگاه آنان و خطوط گزارش دهي آشنايي پيدا کند. فروشنده تازه کار بايد در رابطه با وظايف ، شرح شغل تعيين شده، حدود اختيارات و مسئوليت هاي خودش آموزش ببيند.
2) آموزش بازارياب و فروشنده در رابطه با محصول:
يک فروشنده تازه کار براي موفقيت در کار فروش بايد به محصولي که مي خواهد بفروشد تسلط کامل داشته باشد، تا بتواند به خوبي پاسخ گوي سوالات مشتريان باشد و آن ها را راهنمايي کند.بدين منظور موارد زير پيشنهاد مي گردد:
– مطالعه اسناد و کاتالوگ هاي موجود.
– آموزش شفاهي توسط مدير فروش و ساير فروشنده ها.
– حضور در جلسات فروش حضوري به همراه ساير فروشنده ها.
– آشنايي باسوالات متداول که توسط مشتريان در جلسات مذاکرات فروش پرسيده مي شود.
– حضور در کارخانه و آشنايي با فرآيند توليد محصول و ويژگي هاي آن.
3) آموزش بازارياب و فروشنده در رابطه با مشتريان و بازار :
فروشنده تازه کار بايد با مشتريان فعلي و بالقوه شرکت آشنا شود خصوصيات مشتريان را بداند و از انتظارات آن ها آگاه شود. الزامات شرکت در خصوص مشتريان و نحوه پرداخت مورد قبول شرکت را بداند. او بايد بداند شرکت چه خطوط محصولي دارد و در چه بخش هايي از بازار فعاليت مي کند. محصول توليدي شرکت چه ويژگي ها و مزايايي دارد و تمايز آن با محصولات سايررقبا در چيست.

4) آموزش بازارياب و فروشنده در رابطه با رقبا :
فروشنده بايد با رقباي اصلي شرکت آشنا شود. خصوصيات آن ها، نقاط قوت و نقاط ضعف آن ها را بشناسد و از قيمت محصول آن ها آگاهي داشته باشد.
5) آموزش بازاريابي و فروش :
آموزش يک فرآيند تمام نشدني است. فروشنده بايد آموزش بازاريابي و آموزش فروش ببيند. فروشندگان بايد همواره در حوزه بازاريابي و فروش مطالعه داشته باشند و در دوره هاي آموزشي شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − هشت =