
میزان رشد استارتاپ
بسیاری از کسبوکارها در مراحل اولیۀ استارتاپ خود نرخ حفظ و نگهداری از مشتری پایینی دارند. آنها فکر میکنند که بازار محصولشان مناسب نیست، درحالیکه واقعاً اینطور نیست. برای مثال، شما استراتژیهای مختلفی را برای بهدستآوردن مشتریان جدید به کار میگیرید، اما میزان رشد شما، به دلیل اینکه نرخ حفظ و نگهداری مشتریتان پایین است، همچنان درصد ثابتی باقی میماند.
ولی پرسش مهم این است: «رشد چگونه انجام میپذیرد؟»
آیا رشد زمانی رخ میدهد که کاربران بیشتری جذب میکنید؟
آیا رشد زمانی رخ میدهد که نرخ ریزش شما پایین است؟
آیا به دلیل مشتریان ثابتی است که هر بار خرید بیشتری در مقایسه با قبل انجام میدهند؟
برای پاسخ به این پرسشها همیشه یک قدم به عقب بردارید تا بتوانید ذات رشد را کاملاً درک کنید.
با تقسیم میزان کلی رشد استارتاپ به عوامل زیر، درک بهتری از MAU (کاربران فعال ماهانه) خود خواهید داشت.
• کاربران جدید؛
• کاربرانی که مجدداً فعال شدهاند؛
• کاربران ازدسترفته؛
• نسبت آنی: کاربران ازدسترفته یا کاربران جدید + احیاشدگان؛
• حفظ و نگهداری.
در این مثال شما همانقدر که کاربر به دست میآورید، از دست هم میدهید. راه آسانتر این است که اساس مشتریان را از بالای قیف افزایش دهیم؛ اگرچه برای خلق مدل تجارتی پایدار باید مشکلات کاربران ازدسترفته را حل کنید. محاسبۀ کاربر میتواند از طریق فرمول سادۀ زیر ارزیابی شود:

- عابدی مدیسه
- مرداد 12, 1398
- 149 بازدید