منابع نوآوری و کار آفرینی

منابع نوآوری وکارآفرینی
پيتر دراکر در کتاب فوق العاده خود «نوآوري و کارآفريني» هفت منبع نوآوري در کسبوکارها را توضيح ميدهد. اگر در جستجوي روشهايي خلاقانه براي رشد کسب وکار خود هستيد، کارتان را با اين هفت منبع نوآوري آغاز کنيد.
1- رويداد غيرمنتظره

رويداد غيرمنتظره ميتواند يک صنعت را دگرگون کند. منظور از رويداد غيرمنتظره موفقيت، شکست يا رويداد خارجي غيرمنتظرهاي است که منجر به فرصت جديدي در کسبوکار شود يا آن را نمايان سازد.
پيِر اميديار مجموعهاي از جعبههاي شيريني داشت که ميخواست آنها را در بازار آزاد بفروشد. از آنجا که وبسايتي نداشت، ebay را خلق کرد تا آنها را به افرادي بفروشد که بيشترين قيمت را برايشان ميپرداختند. استقبال آنقدر زياد و غيرمنتظره بود که تصميم گرفت با استفاده از اين مدل مزايده محصولات ديگري هم بفروشد. اين موفقيت غيرمنتظره که پيِر آن را به سرعت تشخيص داد و در آن سرمايهگذاري کرد، او را به يکي از ثروتمندترين مردان دنيا تبديل کرد.
بسياري از پيشرفتهاي نوآورانه در کسب وکار، نتيجه يک شکست غيرمنتظره بوده اند. اغلب، شکست غيرمنتظره يک محصول منجر به تفکر و طراحي مجدد و خلق محصولي بسيار محبوب ميشود.
2-ناسازگاري
يک منبع ديگر نوآوري عدم سازگاري بين واقعيت موجود و چيزي که بايد باشد، است. به عبارت ديگر، وقتي کارها قرار است به شکل مشخصي اتفاق بيفتد، اما چنين نميشود، عدم سازگاري روي ميدهد.
به کسبوکار امروز خود نگاهي بيندازيد. آيا رويدادي در کسب وکار يا در تقاضاي بازار اتفاق ميافتد که با آنچه قبلا انتظار داشتهايد، متفاوت است؟ همه اين ناسازگاريها ميتواند منبعي براي توليد محصولات و خدمات نوآورانهاي باشد که کسبوکارتان را متحول ميکند.
3- نياز به فرايند
يکي ديگر از منابع مهم نوآوري، نياز به فرايندي خاص است. گاهي براي غلبه بر مشکلات و کمبودهاي شرکت به تکنولوژي، تکنيک يا سيستمي نياز داريد. همين موضوع باعث توسعه فرايندي ميشود که کاربردهاي تجاري دارد. اين فرايند باعث ميشود بر عوامل محدود کننده غلبه کرده، بر بازار تسلط يابيد.
وقتي تام موناگان ايده ارسال پيتزا در 30 دقيقه يا کمتر را مطرح کرد، مالکان پيتزا فروشياي که او در آن کار ميکرد، اين کار را غيرممکن خواندند، زيرا هر پيتزا پس از سفارش بايد به سليقه مشتري آماده، پخته، بسته بندي و ارسال ميشد. انجام اين فرايند در کمتر از 30دقيقه ممکن نبود.
دليل پيشرفت موناگان ساده بود. او بر اساس تجربه ارسال پيتزا و تحقيقات بازار دريافت 20درصد انواع پيتزاها، 80 درصد سفارشات را پوشش ميدهد. سپس تصميم گرفت پيتزا فروشي خود را باز کند و فقط 2نوع پيتزا ارائه کند که از نظر اندازه و محتويات محبوبيت بيشتري داشتند. او محبوبترين پيتزاها را از قبل ترکيب و آماده ميکرد و هنگام دريافت سفارش فقط لازم بود آنها را بپزد. خيلي زود و در زمان کوتاهي پيتزا دومينو 8000 رستوران در سراسر دنيا افتتاح کرد.
چگونه ميتوانيد فرايندي را تغيير يا توسعه دهيد تا به شما امکان دهد خدماتي بهتر، سريعتر، ارزانتر يا مناسبتر از رقبا به مشتريان ارائه کنيد؟ يک تغيير يا بهبود کوچک در فرايند توليد و ارسال محصول ميتواند «عامل برد» صنعت را از آنِ شما کند.
4-تغيير در ساختار صنعت
تغيير در ساختار صنعت در نتيجه مجموعهاي از عوامل مختلف، چهارمين منبع نوآوري است. يک مثال خوب معرفي آيفون اپل در سال 2006 است که با گوشيهاي هوشمند اندرويدي خود به سامسونگ زيان زيادي وارد کرد و در مدت 5 سال باعث شد سهم بازار بلکبري و نوکيا که به ترتيب بر بازار گوشيهاي تجاري و موبايل مسلط بودند به کمتر از 10 درصد سهم قبليشان برسد.
هر کشف جديد، هر پيشرفت جديد در تکنولوژي، هر ابتکار رقابتي که صنعت را متحول يا دگرگون کند، مولد فرصتهايي براي ارائه محصولات و خدمات جديد است که ميتواند در بازارهاي بسيار متغير امروز به شدت سودآور باشد.
5– تغييرات جمعيتي
تغييرات جمعيتي موجب نوآوري هاي فراواني در بخشهاي دولتي و خصوصي کشورها و دنيا شده است. در 20 سال آينده، نسل جنگ جهاني با نرخ 10000 نفر در روز بازنشسته ميشوند. نيازها، خواسته ها و ترجيحات شهروندان سالخورده از نظر شيوه زندگي، سلامت، درمان، مسافرت، حمل ونقل و هر حوزه ديگر، بازارهاي عظيمي براي محصولات و خدمات جديد و سود کلاني براي بسياري از مديران و شرکتهاي نوآور ايجاد ميکند.
جابجايي جمعيت در ايالات متحده از سواحل شمالي و شرقي به سوي ايالتهاي گرمتر جنوبي و غربي، تغييرات و فرصتهاي وسيعي براي ساخت خانه، فروشگاههاي خرده فروشي، خدمات درماني، محصولات و خدمات مختلف زندگي، مراقبتهاي پزشکي و حوزههاي بيشمار ديگر به وجود آورده است.
يکي از اساسيترين جابجاييهاي جمعيت از ايالتهاي با مالياتهاي
زياد به سوي ايالتهاي با مالياتهاي کم بوده است. براي مثال تگزاس به خاطر عدم دريافت ماليات بر درآمد و سيستم قانون گذاري تجاري مطلوب نسبت به 29 ايالت ديگر، در پنج سال اخير شغلهاي جديد بيشتري ايجاد کرده است. اين روندها همچنان ادامه دارد.
6-تغییر در ارزش ها و نگرش ها
تغيير در نگرشها هم به نوآوري منجر ميشود. براي مثال، امروزه نسل جديد تاکيد بيشتري بر غذاهاي سالم و تناسب اندام دارد. تلاش براي داشتن عمر بيشتر، سلامت بهتر و انرژي بيشتر موجب تقويت صنعت مواد غذايي طبيعي و ويتامينها شده است. متوسط عمر از 60 سال در1935 به 80 سال در2014 افزايش يافته است. افراد بيشتري ميخواهند بيشتر، بهتر و سالمتر از گذشته زندگي کنند. اين اشتياق از سوي ميليونها مصرفکننده نسبتا ثروتمند فرصتهاي کاري فراواني براي کارآفرينان نوآور ايجاد کرده است که ميتوانند محصولات و خدمات جديدي را براي تامين اين نيازها ارائه کنند.
7– دانش جديد
دانش جديد، چه علمي باشد چه غيرعلمي، روندهاي اقتصادي، فرصتها و حتي صنايع کاملا جديدي را خلق ميکند.
امکان اجرا کردن همه عمليات يک کامپيوتر شخصي روي تبلتهايي مثل آيپد اپل دنياي پردازندههاي قابل حمل را متحول کرده و منجر به کاهش شديد فروش کامپيوترهاي خانگي و جنگهاي قيمتي شده است که بسياري از شرکتهاي پيشرو در صنعت کامپيوترهاي شخصي را به ورشکستگي کشانده است. هماکنون ميليونها و ميلياردها دلار فروش و درآمد، سهم شرکتهايي ميشود که اپليکيشنهاي جديد براي موبايل و خدمات جديدي براي صاحبان تبلتها توليد ميکنند.
البته دانش جديد نامعتبرترين منبع نوآوري است زيرا خيلي طول ميکشد تا وارد بازار شود و حدس زدن عاقبت آن بسيار دشوار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =