مشتری یابی وجذب مشتری

مشتری یابی وجذب مشتری
چنانچه وضعيت فروش امروز شرکت خود را نگاه کنيد مي بينيد که نتيجه مشتري يابي شما در شش ماه گذشته بوده است.امروز چه کاري بايد انجام دهيد که فروش شما در شش ماه آينده خوب باشد؟ پاسخ : هر روز بذر بکاريد . شما نمي توانيد بدون اينکه بذري بکاريد ، در آينده محصولي درو کنيد.بذر شما چيست؟ پاسخ : مشتري يابي
مشتريان شما هرسال فرسايش دارند.ممکن است پروژه آن ها تمام شده باشد. جابجا شده باشند. سلايق و علايق آن ها تغيير کند و …. هر سال شما بخشي از مشتريان خود را (به دلايل خارج از کنترل خودتان) از دست مي دهيد. پس حداقل براي حفظ جايگاه قبلي خود بايد مشترياني را جايگزين آن ها کنيد. مهم نيست امروز چقدر سرتان شلوغ است.يا امروز فروش خوبي داريد. براي کسب بازده عالي و مستمر بايد هر روز فعاليت کنيد.

منابع به دست آوردن مشتری چیست؟

1)استفاده از کتاب هاي زرد و مرجع : کتاب هايي تحت عنوان مرجع صنايع و کسب و کار هاي مختلف وجود داردکه ليستي از شرکت هاي فعال در آن عرصه را ارائه مي دهند.پيشنهاد مي کنم تماس هاي خود را از انتهاي کتاب شروع کنيد.اکثر فروشندگان کار خود را ابتداي کتاب شروع مي کنند و عموما از حرف (دال) فراتر نمي روند.شما از حرف (ي) و از آخر کتاب به اول شروع کنيد.
2)استفاده از اينترنت: با جست و جو در اينترنت مي توانيد دايرکتوري مشاغل مختلف را پيدا کنيد و آن ها را تهيه کنيد.برخي از سايت هاي نيازمندي دسته بندي مشاغل مختلف را دارند که به صورت رايگان مي توانيد از آن ها استفاده کنيد.
3)مجلات و نشريات تخصصي صنايع: عموما هر صنعتي يک يا چند مجله تخصصي دارد که با مطالعه آن ها مي توانيد فهرستي از فعالان آن صنعت را بيابيد.

4)نمايشگاه هاي تجاري: شما با شرکت در نمايشگاه هاي بين المللي و تجاري که در استان هاي مختلف برگزار مي شود مي توانيدارتباطات خوبي برقرار کنيد و فهرست مشتريان بالقوه خود را ارتقا دهيد. همچنين شما مي توانيد با تهيه کتاب هاي نمايشگاه ، فهرست شرکت کنندگان نمايشگاه به همراه نام و آدرس و تلفن آن ها رابيابيد.

5)دوستان و مشتريان: از دوستان و مشتريان فعلي خود بخواهيد شما را به ديگران معرفي کنند. نظريه اي وجود دارد به نام شش درجه جدايي.اين نظريه مي گويد : هر دو شخص دلخواه روي کره زمين با 6 واسطه به هم مربوط ميشوند. مثلا شما به عنوان يک شهروند ايراني با واسطه حداکثر شش نفر ديگر به يک شهروند کشور آفريقايي مرتبط ميشويد.

6) انجمن ها و اتحاديه ها : از اتحاديه هاي صنفي و انجمن ها بخواهيد فهرستي از اعضاي خود را به شما بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 − دو =