متریک

شاخص استارتاپی یا همان متریک

استارتاپ‌ها برای ارائه‌ی کسب‌وکار خود به سرمایه‌گذاران باید بتوانند نشان دهند که وارد بازار شده‌اند و چه میزان رشد داشته‌اند. جملاتی از قبیل «محصول ما در بازار با استقبال بسیاری روبه‌رو شده» یا «ما با افراد زیادی همکاری می‌کنیم» یا «بازار را با محصول‌مان تحت‌تأثیر قرار داده‌ایم»، بدون ارائه‌ی متریک‌ها و اعداد کمّی باعث کاهش شانس استارت‌آپ‌ها در جلب اعتماد و نظر سرمایه‌گذارها خواهد شد.

وقتی هم که می‌گوییم رشد استارتاپ ، یعنی بتوانیم یک متغیر مناسب و مختص استارت‌آپ‌ها را در طول بازه‌های زمانی مختلف بررسی کنیم.

متغیرهایی که با هدف سنجش وضعیت یک استارت‌آپ استفاده می‌شوند، متریک یا سنجه یا KPI نام دارند.متریک‌ها می‌توانند با‌ توجه‌ به جنس استارت‌آپ تفاوت‌هایی با هم داشته باشند؛ مثلاً ممکن است برای استارت‌آپی تعداد فروش مهم‌تر از تعداد کاربرانش باشد. پس بهتر است هر استارتاپی حداقل ۲ تا ۳ متریک را که علائم حیاتی استارت‌آپش است شناسایی کرده و مدام آن‌ها را کنترل کند.ناصر غانم‌زاده، مدیر شرکت سرمایه‌گذاری جسورانۀ اُپاتان و بنیان‌گذار گروه استارتاپ‌های ایران، درخصوص اهمیت متریک‌ها و سنجه‌ها می‌گوید:«سنجه‌ای که رفتار استارت‌آپ‌ شما را تغییر ندهد، سنجۀ بدی است. هم‌چنین بسیاری از سنجه‌هایی که استارتاپ‌ها اندازه‌گیری می‌کنند، سنجه‌های فریبنده (vanity metric) هستند.»

در ادامه قصد داریم به توضیح این‌که متریک واقعا چیست، بپردازیم و نحوۀ اندازه‌گیری میزان رشد که براساس این متریک‌ها سنجیده می‌شود را بررسی کنیم. یادتان باشد چیزی که شما اندازه‌گیری می‌کنید، درنهایت همان چیزی است که بهبود می‌بخشید. به همین خاطر تعریف و محاسبۀ معیارهای نشان‌دهندۀ رشد، مسئله‌ای مهم تلقی می‌شود. اندازه‌گیری متریک‌ها و به‌طور‌کلی داده‌محوربودن، از خصوصیات بسیار مهمی است که هر بنیان‌گذار استارتاپی باید داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه + دوازده =