راه های افزایش خرده فروشی

راه های افزایش خرده فروشی
خلاقيت: هدف هر کسب و کاري جذب مشتري است و اين امر هم صورت نمي پذيرد به جز از طريق بازاريابي. خرده فروشان موفق انسان هاي چندان متفاوتي نيستند بلکه آنها تنها نکاتي را آموخته اند که به پول در آوردن ياري مي رساند.
1- خود را بشناسيد
داشتن کسب و کار بسيار فراتر از داشتن شغلي براي خود است. وظايف اساسي شما بازاريابي، سر و سامان دادن امور مالي و مسئوليت کارکنان هستند. بسيار بعيد است که يک فرد از همه خصوصيات مورد نياز برخوردار باشد، به همين خاطر براي به دست آوردن بهترين نتيجه، بايد بدانيد که خودتان در کدام بخش ها تبحر داريد و براي ديگر بخش ها از ديگران کمک بخواهيد.
2- بينش
بسياري از کسب و کارها توسط افرادي اداره مي شوند که تلاش زيادي براي موفقيت مي کنند و انگيزه بالايي دارند اما با اين حال از تمام اطلاعات مورد نياز برخوردار نيستند. اين اطلاعات شامل ايده هاي روشن در مورد سهم بازار، بازار هدف، خدمات مشتريان، انتخاب محصول و بازاريابي است و همچنين شيوه هاي قيمت گذاري را نيز دربر مي گيرد. اگر مي خواهيد در کسب و کارتان موفق شويد بايد نسبت به همه اين امور بينش و اطلاعات کافي داشته باشيد.
3- شناخت صنعت
اگر در مورد صنعتي که محصولات آن را به فروش مي رسانيد، اطلاعات بيشتري داشته باشيد، آنگاه از رقباي خود در موقعيت بهتري قرار خواهيد گرفت. داشتن اطلاعات در مورد شيوه هاي توليد، توزيع، توليد کنندگان بزرگ، وضعيت واردات و صادرات، و همچنين دورنماي صنعت باعث مي شود در تصميمات خود بر بنگاه، هوشمندانه تر عمل کنيد. بسياري از فروشندگان گمان مي کنند که اين اطلاعات ارتباط چنداني با آنها ندارند، اينها همان افرادي هستند که پس از مدتي شغل خود را تغيير مي دهند.
4- شناخت مشتري
براي فروش موفق بايد کالايي را به مشتري ارائه دهيد که او مي خواهد و براي اطلاع از خواست مشتري بايد او را بشناسيد. به همين خاطر توجه به نيازها و خواسته هاي مشتري بايد در اولويت قرار گيرند. سعي کنيد به کسب و کارتان از ديد يک مشتري بنگريد و آنچه براي او جذاب است را انجام دهيد. فراموش نکنيد که مشتري است که تصميم مي گيرد آيا کسب و کار شما موفق شود يا خير؟

5- سوابق مالي
اگر نمي دانيد که پول شما کجا مي رود، پس به زودي همه آن را از دست خواهيد داد. بايد انضباط مالي داشته باشيد که با نگاه کردن به آن بتوانيد پي ببريد که چه درآمدهايي و چگونه حاصل شده اند و هزينه ها نيز به چه صورت بوده اند. انضباط مالي منظم نيازمند وقت ودقت بسياري است اما بدون آن نيز کار پيش نمي رود. در واقع انضباط مالي مانند ابزار يک هواپيما مي ماند که ارتفاع، جهت و سرعت شما را نشان مي دهند. بدون آنها شما مي توانيد پرواز کنيد اما هيچ ايده اي در اين مورد نخواهيد داشت که به کجا مي رويد.
6- مديريت نقدينگي
مهم نيست که مغازه شما چقدر بي نظير و شگفت انگيز باشد، چرا که باز هم بدون نقدينگي شانس براي موفقيت نخواهد داشت. پولي که وارد کسب و کار شما مي شود يکي از اجزاي حياتي سلامت مالي آن خواهد بود. اگر بودجه بندي هوشمندانه اي داريد و جريان درآمد و هزينه را به خوبي کنترل مي کنيد، لازم نيست که نگران جريان نقدينگي باشيد.
7- تصميم گيري
به عنوان صاحب يک مغازه، شما مديريت آن را نيز برعهده داريد و بنابراين بايد توان تصميم گيري داشته باشيد. مديريت منابع، انتخاب شيوه خدمت رساني به مشتريان، فروش هاي فوق العاده و ساعات کاري از جمله مواردي هستند که شما بايد در مورد آنها تصميم بگيريد. به خاطر داشته باشيد که هر تصميم شما مي تواند به موفقيت يا عدم موفقيت کسب و کار منتهي شود.
8- انصاف
شيوه رفتار با کارکنان مي تواند سرنوشت کسب و کار شما را تعيين کند.
سعي کنيد با آنها منصف باشيد و به آنها اجازه پيشرفت بدهيد.
به همان اندازه که ارزش دارند به آنها دستمزد بدهيد. اگر فروشنده شما حس کند که ارزش کارش را درک کرده ايد، انگيزه بيشتري براي بهتر کار کردن خواهد داشت. با کارکنان خود به درستي رفتار کنيد و آنها نيز در به موفقيت رسيدن کسب و کارتان به شما ياري خواهند رساند.
9- تصوير
مشتريان براي اينکه از شما خريد کنند يا خير به تصويري که خود ارائه مي دهيد، توجه مي کنند. نام کسب و کار، صفحه اينترنتي آن، بيلبوردهاي تبليغاتي شما، همه و همه در شکل گيري تصوير مشتري از شما تاثير دارند. وب سايتي که مدتهاست به روز نشده، از رغبت مشتري براي مراجعه به شما مي کاهد.
10- کنترل موجودي
هنگامي که به مشتري مي گوييد که کالاي مورد نظر وي را تمام کرده ايد، پيامي مشخص در مورد بي مسئوليتي خود به او مخابره کرده ايد. وعده هايي مانند اينکه تا هفته آينده آن کالا دوباره در قفسه شما خواهد بود نيز چندان دردي را دوا نمي کند. وقتي کالايي را نداريد، مشتري آن را از جاي ديگري تهيه مي کند ودر اين صورت او ديگر مشتري شما محسوب نمي شود.به جاي اينکه به کسب و کار رقباي تان رونق ببخشيد، بهتراست توجه بيشتري به انبارداري خود داشته باشيد. سيستم هاي کنترل موجودي بسياري هستند که مي توانيد با بهره گرفتن از آنها جلوي کمبود جنس را بگيريد . نامشخص بودن بازار، بدقولي توزيع کننده و افزايش ناگهاني فروش ، بهانه هاي خوبي براي توجيه ضعف شما در کنترل موجودي نخواهند بود.

11- سودآوري
خرده فروشي چيزي نيست به جز اينکه کالايي را بخريد، سپس براي آن قيمتي تعيين کنيد که پيش بيني مي کنيد براي مشتري قابل قبول است و سپس آن کالا را بفروشيد. به همين خاطر در قيمت گذاري بايد هوشمندانه رفتار کنيد، از طرفي کسب سود را فراموش نکنيد و از سوي ديگر به پايين نگه داشتن قيمت براي جذب مشتري نيز توجه کنيد. همچنين معمولا راه هايي براي خريد ارزان تر کالا از تامين کنندگان وجود دارد که شما از آنها بي خبريد.
12- الگوبرداري
در بازار امروز جاي اندکي براي اشتباه کردن وجوددارد و ممکن است فرصتي براي جبران نخستين اشتباهات خود نيز نيابيد. به همين خاطر در هر صنفي که هستيد، افراد موفق و کسب و کارهاي پيشروي صنف را بشناسيد و تلاش کنيد تا از راهي که آنها طي کرده اند مطلع شويد. الگوبرداري از آنها و استفاده از تجربيات کسب و کارهاي موفقمي تواند موفقيت شما را تضمين کند.
13- طلب ياري
در صورت نياز حتما از ديگران کمک بخواهيد. بيش از حد مغرور بودن و طفره رفتن از ياري طلبيدن، ويژگي مثبتي محسوب نمي شود. براي مثال اگر نمي توانيد از پس کنترل هزينه ها برآييد، با ديگران مشورت کنيد. حتي در مواقعي مي توانيد يک کارشناس را استخدام کنيد که نقاط ضعف کسب و کار شما را تشخيص دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × یک =