دیگر راه های درمان خودخواهی

دیگر راه های درمان خودخواهی

  1. سپاسگزار باشید: در برابر محبت‌ها و زحمات دیگران قدردان باشید. اگر کسی برای شما کار کوچکی انجام داد از او تشکر کنید و سعی کنید با مهربانی، لطف او را پاسخ بدهید. سپاسگزاری کردن درک بالای شما از محبت و روابط انسانی را نشان می‌دهد و کم‌کم می‌آموزید که در این جهان هستی برای وجود نعمات بسیار زیاد شکرگزار کسی باشید که هر چه داریم از اوست.
  2. مثبت حرف بزنید: مدام ایراد نگیرید، غُر نزنید، انتقاد نکنید. اگر وضعیت را نامناسب می‌بینید، لزومی ندارد مدام با شکوه و گلایه کردن محیط را پر از انرژی منفی کنید. ارتباط با فردی که مثبت نمی‌اندیشد و حرف نمی‌زند، خیلی سخت و دشوار است. بذر شادی و مثبت‌اندیشی را به دور و اطراف خود بپاشید و ببینید که دیگران و خودتان چقدر خوشحال‌تر خواهید بود. فردی که مدام گلایه می‌کند، خودخواه است. چون با تخلیه سیاهی‌ها از درون خود سعی می‌کند به آرامش برسد و دیگران را نادیده می‌گیرد. مثبت باشید و مثبت حرف بزنید.
  3. به جمع توجه کنید: در انجام کارهای مختلف و هدف‌گذاری کردن فقط منفعت خود را در نظر نگیرید. سعی کنید در پایان هر کاری نتیجه را به شکل عمومی و کلان در نظر داشته باشید. عواقب تصمیم‌ها و منافع عایدی را برای همه پیش‌بینی کنید. اگر فقط به خودتان بیندیشید، در واقع فرد خودخواهی هستید که رفته‌رفته طرفداران و حامیان خود را از دست می‌دهد و مطمئنا در روزی که به کمک نیاز پیدا می‌کنید، تنها خواهید ماند.
  4. همدلی کنید: افراد خودخواه با شنیدن بدبختی‌ها و مشکلات دیگران خوشحال می‌شوند. اول از همه از اینکه در جایگاه بد آنها نیستند، لذت می‌برند و بدون کوچک‌ترین احساس ناراحتی غیبت می‌کنند و قادر نیستند خود را به جای فرد بیچاره‌ای بگذارند که با مشکلات دست به گریبان است. برای درمان خودخواهی باید همدردی و همدلی کردن را یاد بگیرید. سعی کنید دیگران را درک کنید و ببینید اگر جای آنها بودید چه بر سرتان می‌آمد.
  5. برنامه‌های گروهی بچینید: مهمانی بدهید و دوستان و اعضای خانواده‌تان را دعوت کنید. سعی کنید میزبان خوبی باشید و مطابق خواسته‌های مهمان‌هایتان عمل کنید. سفرهای گروهی شما را از خودخواهی و انجماد تنهایی، به دور می‌کنند و باعث می‌شوند به درک بهتری از روابط انسانی برسید.
  6. واکنش‌های رفتاری اطرافیان را بسنجید: برای درمان خودخواهی باید به اطراف خود با دقت نگاه کنید. ببینید دیگران در ارتباط با شما چه واکنش‌هایی از خود بروز می‌دهند و چگونه رفتار می‌کنند. این کار باعث می شود میزان علاقه‌مندی آنها به خود و موفقیت در برقراری ارتباط به دور از خودخواهی را بهتر بشناسید. مثلا زبان بدن افراد گویای خیلی چیزهاست. وقتی فردی در گفت‌وگو با شما تماس چشمی دارد و در مکالمه شرکت می‌کند، نشان می‌دهد که به شما علاقه دارد و از حرف زدن با شما لذت می‌برد. واکنش‌ها را بررسی کنید و ببینید در کجا دیگران از شما خسته می‌شوند و رغبتی به ادامه‌ی تعامل ندارند.
  7. پرتوقع نباشید: افراد خودخواه از زمین و زمان توقع دارند. دوست دارند هر زمان که اراده کنند همه در اختیارشان باشند و درصدی هم احتمال نمی‌دهند که دیگران هم کار و زندگیِ خودشان دارند و لزومی ندارد که مطابق با اراده و میل آنها رفتار کنند. ملاحظه داشته باشید و بدانید برای درمان خودخواهی باید کم‌توقع باشید. خود را به جای دیگران بگذارید و سعی کنید آنها را درک کنید.
  8. ارتباط مؤثر برقرار کنید: با دیگران بجوشید و رفتار دوستانه داشته باشید. وقتی با همسایه یا همکار خود حرف می‌زنید، فقط از خودتان نگویید. از آنها سؤال کنید، از علایق و سلایق‌شان باخبر بشوید. ارتباط مؤثر برقرار کنید و اجازه بدهید، آنها بدانند که فردی مهربان هستید و صرفا با خودخواهی نمی‌خواهید از خودتان و وقایع و داستان‌های زندگی‌تان تعریف کنید. با برقراری ارتباط دوطرفه نشان می‌دهید که به دیگران اهمیت می‌دهید.کنار گذاشتن و درمان خودخواهی باعث می‌شود، محبوب و مؤثر باشید و همان‌قدر که به دیگران توجه می‌کنید از آنها کمک و انرژی مثبت دریافت کنید. البته خودخواه نبودن به معنای فراموش کردن خود و خاضعانه و بی حد و مرز در اختیار دیگران بودن نیست. خودخواه نبودن یعنی توجهِ به‌اندازه به خود و همچنین به دیگران. برای خود و دیگران ارزش قائل بشوید ولی زیاده‌روی نکنید. افراط و تفریط در هر کاری دروازه‌های ورود به سرزمین شکست است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست + 18 =