دیجیتال مارکتینگ برای استارتاپ ها

دیجیتال مارکتینگ برای استارتاپ ها

  • راهکارهای دیجیتال مارکتینگ برای استارتاپ ها

این روزها که تب دیجیتال مارکتینگ و استارتاپ خیلی بالا گرفته و همه به دنبال کلاس و ورکشاپ و دورهمی دیجیتال مارکتینگ یا راه اندازی استارتاپ هستند، پیدا کردن یک مسیر مطمئن برای رسیدن به هدف سخت تر شده است. همچنین غیر از دیجیتال مارکتینگ، عناوین جدید مثل پرفورمنس مارکتینگ، هک رشد، ارتباطات بازاریابی و غیره هم به ادبیات بازاریابی و روابط عمومی اضافه شده اند که شاید موجب سردرگمی بیشتر شما شوند.

از طرفی بسیاری از استارتاپ ها هنوز دقیقا مشتریان و مدل درآمدی خود را دقیقا نمی دانند و نمی توانند بوم کسب و کار خود را تکمیل کنند. خب این کار را برای دیجیتال مارکتینگ در استارتاپ ها پیچیده تر می کند. اما برای شفاف تر شدن موضوع بیایید ابتدا به بررسی بیشتر دیجیتال مارکتینگ بپردازیم.

  • دیجیتال مارکتینگ چه بخش هایی دارد

دیجیتال مارکتینگ یا بازاریابی دیجیتالی که برخی به آن آنلاین مارکتینگ یا وب مارکتینگ هم گفته اند شاخه های مختلفی دارد. منظور از شاخه های مختلف، هم شامل مراحل مختلف است و هم ابزارها و استراتژی های مختلف.همان‌طور که می دانید بنای کار دیجیتال مارکترها بر اصول کلی بازاریابی استوار است. بر اساس قیف مشهور بازاریابی که البته این روزها طرفداران قبل را ندارد، کاربر یا مخاطب استارتاپ یا کسب و کار شما در طول عمر خود (CLV) تا تبدیل به مشتری شود مراحلی را طی می‌کند. بازاریابی دیجیتال در هر مرحله از این قیف، ابزارها و روش های مختص خود را می طلبد.

  • مطابق مدل مشهور RACE
  1. کاربر ابتدا با نام و نشان شما آشنا می شود و برند آگاهی پیدا می کند (Reach).
  2. در ادامه شروع به تعامل با دارایی های آنلاین شما (سایت، اپلیکیشن، شبکه های اجتماعی و پیام رسان ها) می کند (Act).
  3. سپس کاربر از شما محصول یا خدمت می خرد و تبدیل به مشتری می شود (Convert).
  4. در مرحله آخر یا Engage هم باید سعی کنید تا مشتری را دوباره وارد این مسیر کنید و مشتری یکباره را تبدیل به مشتری تکراری کنید.

چند سالی است که مرحله برنامه ریزی (Plan) هم به ابتدای این مراحل افزوده اند که بیانگر برنامه ریزی کلان و استراتژی بازاریابی است. البته ناگفته نماند که این روزها نگاه خطی به فرایند بازاریابی تغییر کرده و رفتار شناسان، به جای قیف معروف که نگاه خطی در آن غالب بود بیشتر به چرخه فروش معتقدند. این نگاه به طور خلاصه به رفتار متغیر افراد در فرایند خرید یک محصول یا خدمت اشاره می کند. این مفهوم، مشتری را در کانون خود قرار می دهد و رابطه ای پایدار با او ایجاد می کند. در ادامه مطلب و ذیل بخش مؤثرترین روش دیجیتال مارکتینگ (اینباند مارکتینگ) بیشتر درباره این مفهوم باهم صحبت خواهیم کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 7 =