دانستنی های روانشناسی

دانستنی های روانشناسی

در دنیای امروز پیوند محکمی میان روانشناسی و بسیاری از علوم دیگر برقرار است و آگاهی عمومی از برخی واقعیت های روانشناسی در زندگی روزمره و کار روزانه می‌تواند مفید باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا ۲۰ جالبترین دانستنی های روانشناسی را بدانید.

  1. افراد ۱۸ تا ۳۳ ساله پراسترس‌ترین افراد کره زمین هستند:خانواده، تحصیل، کار، همه‌ی این‌ها می‌توانند برای این گروه سنی خیلی استرس‌آور باشند.
  2. بودن در میان آدم‌های خوشبخت، باعث می‌شود که شما هم خوشبخت‌تر شوید:پژوهش جدیدی که در ژورنال سایکونروانداکرینولاجی منتشر شد نشان می‌دهد که استرس و خوشبختی هر دو مسری هستند، و بودن در میان هر یک از این گروه‌ها به طور مستقیم روی ما تاثیر می‌گذارد.
  3. آهنگ مورد علاقه‌تان احتمالا با یک روی‌داد عاطفی در ارتباط است:این درمورد شما و هر شخص دیگری صدق می‌کند.
  4. هر انسانی پنج مرحله‌ی اندوه دارد:ممکن است این را از منابع پرشمار مانند سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌ها، یا کتاب‌ها شنیده‌باشید. مطالعه‌ی اصلی می‌گوید وقتی یک شخص با واقعیت مرگ قریب‌الوقوع یا یک تقدیر سخت و رنج‌آور دیگر روبه‌رو می‌شود، یک سری مراحل هیجانی را تجربه می‌کند.انکار:“من خوبم”، “چنین اتفاقی نمی‌افتد، برای من نمی‌افتد”.خشم:“چرا من؟ این انصاف نیست! “، “چه‌طور این اتفاق برای من افتاد؟”، “مقصر کیست؟”چانه‌زنی:“حاضرم هرکاری بکنم تا چند سال بیش‌تر زنده بمانم.” “حاضرم حاصل عمرم را بدهم تا…”افسردگی:“من خیلی غمگینم، چرا خودم را به زحمت بیندازم؟”؛ “من قرار است به زودی بمیرم پس چه اهمیتی دارد؟”؛ “من عشقم را از دست دادم، چرا باید ادامه بدهم؟”پذیرش:“اشکالی ندارد.”؛ “من نمی‌توانم با آن بجنگم، اما شاید بتوانم برایش آماده شوم.”
  5. اگر اهداف‌تان را اعلام کنید، کم‌تر احتمال دارد موفق شوید:درست است. آزمون‌ها از ۱۹۳۰به خوبی این را اثبات کرده‌اند.
  6. اثر موتزارت واقعی است:اثر موتزارت به پژوهشی اشاره دارد که نشان می‌دهد ممکن است گوش کردن به موسیقی موتزارت موجب بهبود عملکرد در وظایف ذهنی شود- که با عنوان استدلال فضایی زمانی شناخته می‌شود. استدلال فضایی زمانی هم در علوم رایانه و هم در روانشناسی وجود دارد. این استدلال توانایی تصویرسازی الگوهای فضایی و دستکاری آنها در ذهن بر اساس یک ترتیب زمانی است.
  7. امروزه بچه‌ها حساس‌تر و عصبی‌تر از یک بیماری روانی متوسط‌ الحال در دهه‌ی ۱۹۵۰ هستند:این خیلی ترس‌آور است اما عجیب نیست. حدود نیمی از جمعیت اکنون از اضطراب، افسردگی، یا سوءمصرف مواد رنج می‌برد.
  8. بعضی از اعمال مذهبی استرس را کاهش می‌دهند.“کتاب درسی اختلالات روحی از انتشارات روان‌پزشکی آمریکا ” نشان می‌دهد آدم‌هایی که در مراقبه و دعاهای مذهبی شرکت می‌کنند کم‌تر دچار استرس می‌شوند.
  9. همه‌ی آدم‌ها احساس مشابهی دارند:‌شما شدیدا نیاز دارید آدم‌های دیگر دوست‌تان داشته‌باشند و تحسین‌تان کنند. تمایل دارید خودتان را نکوهش کنید. قابلیت‌های استفاده‌نشده‌ی بسیار زیادی دارید که آنها را برای‌تان خودتان تبدیل به امتیاز نکرده‌اید.با این‌که چند ضعف شخصیتی دارید، اما درکل می‌توانید این ضعف‌ها را جبران کنید. نحوه‌ی تطبیق‌پذیری جنسیت‌تان با مسائل مختلف، مشکلاتی برایتان ایجاد کرده‌است. شما در بیرون استوار و مسلط به خودتان هستید، اما از درون تمایل دارید احساس نگرانی و ناامنی داشته‌باشید. گاهی دچار تردیدهای جدی می‌شوید که آیا تصمیم درستی گرفته‌اید یا کار درست را انجام داده‌اید یا نه.
  10. اگر خودتان را متقاعد کنید که خوابیده‌اید، مغزتان فریب می‌خورد که واقعا خوب خوابیده‌اید:و این‌گونه انرژی بیش‌تری به شما می‌دهد. پژوهش‌گران آن را “خواب دارونما” می‌نامند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − پنج =