توانايي برقراري ارتباط
توانايي برقراري ارتباط

مردم نمي توانند ارتباط برقرار کنند… در حقيقت نحوه ارتباط افراد بيانگر احساسات دروني، مهارت ها و اعتماد به نفس آنهاست.

توانايي برقراري ارتباط هر کس اثر مستقيم در روابط دوستانه، رشد و تعالي، افزايش در آمد، مسئوليت هايي که به او واگذار مي شود و مسير حرفه اي او دارد. اين توانايي مستقيماً بر ميزان حمايت ها و کمک هايي که شخص دريافت مي کند نيز تاثير گذار است. اين دقيقاً همان جايي است که کار تيمي و ارتباط خوب دست در دست هم مي توانند پيش بروند.

توانايي برقراري ارتباط تعيين مي کند که هر کس چه ميزان اطلاعات، ايده ها و احساسات به ديگران منتقل مي کند و چقدر از آنها دريافت مي کند و تاثير مي پذيرد.

اين توانايي است که مشخص مي کند که يک نفر به چه ميزان مي تواند مشکلاتش را حل کند، حکم صادر کند، با ديگران به توافق برسد، و بر سر اختلافات با آنها کنار بيايد.

هفتاد درصد از مشکلات و اشتباهات حرفه اي نتيجه مستقيم ارتباط ضعيف هستند.

تاثير گذاران در برقراري ارتباط

7 درصد زباني

38 درصد لحن صحبت کردن

55 درصد زبان بدن

…..

آنچه در بالا ذکر شد نمود هايي از مهارت هايي است که به کمک آنها مخاطب شما مي تواند در باره آنچه صحبت مي شود بفهمد و آنرا تفسير کند. برقراري ارتباط براي يک تيم کاري باشد يا براي هر منظور ديگري فرقي نمي کند مي توانيد از آنچه در اين مقاله مي بينيد استفاده کنيد.

نحوه شروع برقراري ارتباط و آن گونه که پيغام خود را منتقل مي کنيد، در نتيجه نهايي اين فرايند تعيين کننده است.

چون هر کسي براي دريافت پيغام شما نياز به آمادگي دارد بنابراين با دقت بيانديشيد چگونه، کي و کجا آنرا به او منتقل نماييد. آنچه در اينجا ارائه مي گردد معيار هايي هستند که به کمک آنها مي توانيد در هر زمينه اي به خصوص کار تيمي روابطي تاثير گذار با ديگران برقرار کنيد.

روشي که يک پيغام ارسال مي شود هميشه بر دريافت آن تاثير مي گذارد.

چگونگي صحبت کردن يک فرد هميشه از اينکه او چه مي گويد مهمتر است.

آنچه در عمل از ارتباط دو نفر حاصل مي شود عبارت است از پيغامي که دريافت مي شود و نه پيغامي که فرد مي خواسته ارسال کند.

سعي کنيد بفهميد آنچه مي گوييد براي طرف مقابل شما چقدر مهم است، چقدر درباره آن مي دانند و تجارب قبلي آنها چيست.

ارتباط يک خط دو طرفه است يکي براي ارسال پيام و ديگري براي دريافت پيام طرف مقابل است.

ارتباط درست و آزاد در يک تيم يا بين دو نفر قابل ارتقا و تصحيح است.

مشکلاتي که هنگام برقراري ارتباط رخ مي نمايند

موانع خود: هر کس تمايل دارد پيام ها و اطلاعات خود را براي طرف مقابل به بهترين شکل بيان کند اما آنچه او را محدود مي کند اطلاعات و توانايي هاي ارتباطي اوست.

نداشتن اعتماد به نفس، آمادگي ذهني و از اين قبيل فرد را در ديدن تصويري بزرگتر از زندگي محدود مي کند.

افراد با يکديگر صحبت نمي کنند اما با تصويري که در ذهن خود درباره ديگران ساخته اند درباره آنها قضاوت مي کنند.

موانع فيزيکي مانند سر و صدا و از اين قبيل تمرکز را مشکل مي کنند. پس بهتر است در چنين شرايطي از ارسال پيام هاي مهم خودداري کنيد.

نزديکي و قرابت بين کسانيکه با يکديگر رابطه دارند معمولاً باعث مي شود ارتباطي ناخوشايند در تيم داشته باشند.

تمايل به ارزيابي و مورد قضاوت قرار دادن ديگران و تاييد يا رد کردن آنها ارتباط را خراب مي کند.

بزرگراه ارتباط موثر تيمي

با توجه گوش دهيد و بفهميد طرف مقابل شما چه مي گويد.

طرف مقابل شما نياز دارد احساسات تان را درک کند

وقتي که کسي با شما سخن مي گويد به جاي اينکه فقط به سخنان او گوش دهيد سعي کنيد منظور او را از صحبت هايش بفهميد.

در هر حرفه يا کسب و کاري مهارت هاي بالاي ارتباطي مورد نياز است تا آن کسب و کار بتواند رشد کند. بنابراين براي افزايش دانش روابط عمومي خود به شما توصيه مي کنم در اين باره به اندازه کافي مطالعه کنيد و آن را دست کم نگيريد. شايد مشکل شما تا کنون همين بوده است اگر فکر مي کنيد بايد روي مهارت هاي ارتباطي خود و همکارانتان کار کنيد چرا معطل هستيد از هم اکنون شروع کنيد و برنامه اي براي ارتقاي مهارت هاي ارتباطي طراحي کنيد و بر اجراي آن نظارت کنيد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × پنج =