تهیه بانک اطلاعات مشتریان فعلی وبالقوه

تهیه بانک اطلاعات مشتریان فعلی وبالقوه

هنگامي که به عنوان مشاور بازاريابي وارد بسياري از شرکت ها مي شوم از آن ها مي پرسم چه تعداد مشتري داريد؟اکثرا به طور دقيق نمي دانند و عددي حدودي به من مي دهند.

زماني که مشتري هاي آن ها را ليست مي کنيم و بانک اطلاعات مشتريان آن ها را تهيه مي کنيم، مي بينيم عدد واقعي بسيار کمتر از آنچه که آن ها حدس مي زده اند بوده است.

براي شروع يک رژيم غذايي مي خواهيم برنامه ريزي کنيم اولين کاري که انجام مي دهيم اين است که بر روي ترازو رفته و وزن خود را اندازه مي گيريم و بعد براساس ميزان اضافه وزني که داريم برنامه غذايي خود را مشخص مي کنيم.

و به همين صورت اگر بخواهيم براي افزايش فروش کسب وکار خود برنامه ريزي کنيم در درجه اول بايد از وضعيت فعلي مشتريان خود آگاه باشيم. .شما چند مشتري ثابت داريد؟آيا اطلاعات آن ها را داريد؟ اگر جوابتان بله است اين اطلاعات را به چه صورتي نگه داري مي کنيد؟ در داخل  سررسيد تان ؟…

اطلاعات مشتري يکي از بزرگترين دارايي هاي نا مشهود کسب وکار مي باشد.بايد آن ها را به صورت يکپارچه و منظم در بياوريد و دايم آن ها را به روز کنيد.

براي تهيه بانک اطلاعات مشتريان مي توانيد از نرم افزار اکسل کمک بگيريد.يک جدول تهيه کنيد که داراي ستون هايي به شرح زير باشد:

نام و فاميل مشتري،نام شرکت،تلفن،فکس،تلفن همراه ،آدرس و توضيحات.(اين داده ها بنا به نوع کسب وکار مي تواند تغييراتي داشته باشد.)

بانک اطلاعات مشتريان

با استفاده از يادداشت ها و فاکتور هايتان بانک اطلاعات مشتريان خود را تکميل کنيد و با اضافه شدن هر مشتري اين فايل را به روز  کنيد.(مي توانيد يک فرم کاغذي آماده کنيد و به هر مشتري که از شما خريد مي کند بدهيد و از او بخواهيد آن را تکميل کند.) خوب به همين سادگي مي توان برآورد دقيقي از تعداد مشتري هاي خود داشته باشيد.

شما مي توانيد در تماس هايي که با مشتريانتان داريد اطلاعات دريافتي و نکته هاي مهم را در قسمت توضيحات بنويسيد که براي  پيگيري هاي بعدي کمک شاياني به شما مي کند.

از سوي ديگر مي توانيد نام  وشماره تلفن همراه اين مشتريانتان را وارد پنل اس ام کنيد و به مناسبت هاي مختلف به آن ها اس ام اس بزنيد و اطلاع رساني کنيد.( درباره بازارياب اس ام اس درآينده يک مقاله جامع در سايت قرار مي دهم.)

در نظر داشته باشيد مهمترين ماموريت شما به عنوان يک فروشنده حرفه ايي در درجه اول حفظ و نگه داري مشتريان فعلي تان مي باشد.(هزينه بدست آوردن يک مشتري جديد حداقل پنج برابر حفظ مشتري فعلي مي باشد.)

با مشتريان خود ارتباط داشته باشيد حتي اگرخريد نمي کنند! از دل برفت هر آنکه از ديده برفت!!! به مناسبت هاي مختلف به آن ها تبريک يا تسليت بگوييد.تخفيفات ،محصولات جديد و يا هر اتفاق مهم ديگر در داخل کسب و کارتان را با آن ها در ميان بگذاريد.با استفاده از اين روش ساده مي توانيد فروش خود را به ميزان قابل توجهي افزايش دهيد.
تهیه بانک اطلاعات مشتریان فعلی وبالقوه

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

15 − 4 =