تفاوت بازاریابی وفروش
تفاوت بازاریابی وفروش

لويت در تفاوت بازاريابي و فروش مي گويد :

فروش عبارت است از پيدا کردن مشتري براي محصولاتي که در اختيار داريد و بازاريابي يعني حصول اطمينان از اينکه شما اقلام مورد نياز مشتري را در اختيار داريد.

فيليپ کاتلر بازاريابي را اينگونه تعريف مي کند:

فرآيندي مديريتي – اجتماعي به وسيله آن افراد و گروه ها از طريق توليد و مبادله کالا با يکديگر،به امر تامين نيازها و خواسته هاي خود اقدام مي کنند.

از بازاريابي تعاريف مختلفي وجود دارد اما اشتراک همه آن ها در کلمه نياز مي باشد.بازاريابي سعي بر آن دارد که بتواند نياز هاي مشتريان را کشف کند و از طريق برآورده سازي بهتر آن ها بتواند رضايت مندي مشتري را حاصل کند و به سود آوري برسد.

خيلي اوقات واژه بازاريابي و فروش معادل يک ديگر استفاده مي شود اما واقعيت اين است که اين دو با يکديگر متفاوت هستند. بازاريابي نگاهي از بيرون به درون دارد. بازاريابي قبل از اينکه محصولي توليد شود شروع مي شود.در بازاريابي ابتدا به سراغ مشتري مي رويم.با تحقيقات بازاريابي نيازها و خواسته هاي وي را کشف مي کنيم و سپس محصولي را ارائه مي دهيم که بهتر از محصولات موجود نياز ها و خواسته هاي وي را برآورده سازي کند.

بازاريابي نوع محصول ،قيمت گذاري، توزيع و نحوه تبليغات و ترفيع را مشخص ميکند.در ديدگاه بازاريابي ،فروش آغاز يک رابطه با مشتري است و پس از فروش به مراقبت از مشتري مي پردازد.

اما فروش فقط وقتي شروع مي شود که شما محصولي در اختيار داشته باشيد.فروش فرآيندي يک طرفه است که محصول موجود را به مشتري عرضه مي کند.انعطاف پذيري پاييني دارد و تو جهي به نياز مشتري ندارد.

لويت در تفاوت بين بازاريابي و فروش مي گويد :فروش عبارت است از پيدا کردن مشتري براي محصولاتي که در اختيار داريد و بازاريابي يعني حصول اطمينان از اينکه شما اقلام مورد نياز مشتري را در اختيار داريد.

تفاوت بازاريابي و فروش در يک مثال:

بازاريابي : ما با بررسي نياز هاي مشتري ،به اين موضوع پي مي بريم که مشتري وسيله اي را مي خواهد که با استفاده از آن پخت و پز انجام دهد.حال با آناليز خواسته هاي مشتريان،قدرت مالي آن ها،رقباي موجود در بازار و امکانات خودمان ممکن است وسايل مختلفي براي پخت پز مثل باربکيو،اجاق گاز(در انواع مختلف)،مايکرو ويو و … به بازار ارائه دهيم.با بررسي بازار،رقبا ،بهاي تمام شده نحوه قيمت گذاري و تبليغات خود را مشخص مي کنيم.

فروش : ما محصولي به نام اجاق گاز داريم که سعي مي کنيم با استفاده از تبليغات،مذاکره و … آن را به فروش برسانيم و به سود آوري برسيم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 7 =