شبکه گویای مسلم عابدی مدیسه
درباره من

درباره من

درباره من سلام دوست من در مورد درس خواندن و نمره گرفتن ،میان افراد جامعه من عقیده ای متداول دارم:« دانشجویان یا دانش آموزان زرنگی که نمره A می گیرند، آینده کاری تضمینی دارند و درآمدی آن چنانی منتظرشان است». ولی متاسفانه واقعیت چیز دیگری است. برای پیدا کردن کار، داشتن مدرک ضروری است ولی کسی به نمرات شما توجه نمی کند. وقتی فارغ التحصیل می شوید، مهم ترین عامل برای موفقیت و کسب شغل مناسب، دانش و توانایی انجام کارها در یک سیستم است.دانشجویانی که نمره C می گیرند، برای کلاس هایی که برایشان فایده ندارد، وقت خود را…[ادامه]

درباره من
خواندم !

تفاوت بازاریابی و بازارسازی

نوشته شده توسط در تاریخ مهر ۱۰, ۱۳۹۷ 795 views

تفاوت بازاریابی و بازارسازی

بازارسازی و بازاریابی از جمله مفاهیم پرکاربردی است که سابقه آن را می‌توان به عمر خرید و فروش و تجارت مرتبط دانست. در واقع دو واژه بازارسازی و بازاریابی از همان زمان آغازین تجارت به شکل پنهانی در فرآیند خرید و فروش وجود داشت اما به شکل‌های مختلف متصور می‌شد.

یک کارشناس اقتصادی گفت: بازاریابی در زنجیره فروش از اهمیت بیشتری برخوردار است که البته باید جنبه‌های متفاوت آن را نیز در نظر داشت. محمدرضا نوروزی در گفت‌وگو با صمت تصریح کرد: در تفاوت بازارسازی و بازاریابی می‌توان این‌گونه مثال زد که شرکت سامسونگ کره برای ورود به بازار امریکا و بازارسازی در آن و برای اینکه بتواند با شرکت اپل که سهم قابل توجهی از بازار امریکا را در دست دارد، رقابت کند برای جلب توجه صاحبان «آی‌فون» در امریکا، به آنها امکان استفاده رایگان یک ماهه از گوشی‌های موبایل گلکسی نوت ۵ و گلکسی اس ۶پلاس را می‌دهد تا با این استراتژی وارد فضای مشترک بازار تلفن‌های همراه امریکا و افزایش سهم فروش خود شود. نوروزی ادامه داد: بعد از اینکه این استراتژی بازارسازی موفق می‌شود نوبت به بازاریابی می‌رسد. بعد از اتمام دوره یک ماهه و تحلیل میزان مشتریان ارجاعی از اپل به سامسونگ، مشخص شد در این مرحله فعالیت‌های بازاریابی برای حفظ این مشتریان نتیجه‌بخش بوده است. بنابراین می‌توان گفت بازارسازی مقدم بر بازاریابی است.

تقدم و تاخر بازاریابی و بازارسازی
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: برای مفاهیم بازاریابی و بازارسازی دو دیدگاه عمده وجود دارد؛ عده‌ای از صاحب‌نظران بازارسازی را مقدم می‌دانند که با مفاهیم نوین بازار بیشتر هماهنگ است. زیرا فعالیت‌های بازارسازی و بازارسازان، پایه‌ریزی و پایش محصول در قبل و هنگام ورود محصول به بازار را شامل می‌شود. این در حالی است که فعالیت‌های بازاریابی هنگام و بعد از ورود محصول به بازار را دربرمی‌گیرد. نوروزی عنوان کرد: این در حالی است که گروهی دیگر که از متعصبان بازاریابی هستند بازاریابی را فرآیندی می‌دانند که بازارسازی را در خود دارد و در واقع بازارسازی را زیرمجموعه بازاریابی قلمداد می‌کنند. اما تقدم و تاخر نباید در کارکرد اساسی این دو مفهوم خلل وارد کند چون هر دو عامل از ابزارهای اساسی در حوزه افزایش فروش و جلب و نگهداری سهم بازار هستند.

تفاوت بازاریابی و بازارسازی
او با اشاره به تفاوت‌های بازاریابی و بازارسازی اظهار کرد: بازاریابی به معنی قدیمی آن، فقط «فروختن»، معنی و تعبیر می‌شود و در معنای جدید به مفهوم تأمین نیازهای مشتری است.نوروزی تصریح کرد: این در حالی است که بازارسازی فعالیتی است که در آن، پیشنهادهای فروش و خرید گوناگونی در قیمت‌های مشخص ارائه می‌شود و بدین وسیله بازار را آماده معامله با آن قیمت‌ها در زمان معاملات می‌کند. به همین ترتیب بازارساز نیز به معامله‌گری گفته می‌شود که پیشنهادهای دو طرفه خرید و فروش را ارائه می‌کند و بازاری دو طرفه برای سهم مورد نظر به وجود می‌آورد. به گفته این کارشناس اقتصادی، باید توجه داشت که بازارسازی فقط افزایش فروش نیست و به بیان دیگر یک فعالیت فرآیندی است که شامل فرآیندهای متفاوتی اعم از بهینه‌سازی معرفی محصول و افزایش سهم در بازار می‌شود. وی ادامه داد: از تفاوت‌های دیگر بازاریابی و بازارسازی این است که در بازاریابی تمرکز بیشتر بر فروش کالای موجود است اما در بازارسازی واحدهای مختلف بنگاه مانند واحدهای تحقیق و توسعه به دنبال تهیه چک لیست نیازهای مشتریان و حتی پیش‌نیازهای مشتریان بازار آن صنف‌اند و زمانی که بازارسازی انجام شد نوبت به بازاریابی می‌رسد؛ به بیان دیگر بازارسازی یک گام قبل‌تر از بازاریابی است و مهم‌تر از آن، چراکه اگر بازارسازی به صورت صحیح انجام نشود بازاریابی نیز با مشکل مواجه خواهد شد.

اهداف مشترک بازاریابی و بازارسازی
نوروزی ادامه داد: هر دو فعالیت بازاریابی و بازارسازی اهداف مشترکی را در مسیر اعتلای شرکت دارند که از جمله می‌توان به بهبود موقعیت شرکت در بازار، افزایش رضایت مشتری، تقویت چهره شرکت، ارتقای سابقه شرکت، افزایش فروش، جذب مشتری بیشتر، شهرت نشان(برند) شرکت اشاره کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها : ، ، ، ،

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 18 =