تعین پورسانت بازاریاب و ویزیتور
تعین پورسانت بازاریاب و ویزیتور

براي تعيين پورسانت بازارياب و پورسانت ويزيتور بايد چند درصد در نظر بگيرم؟حقوق بازارياب چقدر است؟ اينها سوالاتي هستند که به صورت مکرر از من مي شود.در اين مقاله به ده راهکار براي تعيين پورسانت بازارياب مي پردازم.

درصد پورسانت يک بازارياب به موارد زير بستگي دارد:

  • ?)قيمت محصول:

قيمت برخي از محصولات بسيار بالاست،بطوري که در نظر گرفتن حتي ? درصد پورسانت مبلغ بالا و سنگيني مي شود.مثل اتوموبيل هاي گران قيمت.يا ممکن است در هر بار فروش مبلغ بالايي معامله مي شود مثل پروفيل يو پي وي سي يا آهن .معمولا در اين گونه موارد درصد پورسانت پايين تر است.

  • ?)تخصص مورد نياز براي فروش محصول:

برخي از محصولات به تخصص و دانش بالايي براي فروش نياز دارند مثل برخي از تجهيزات پزشکي.طبيعتا هرکسي اين دانش را ندارد و به طور معمول بايد پورسانت و درآمد بالاتري نصيب ويزيتور بشود.

  • ?)مدت زمان لازم براي فروش:

برخي محصولات هستند که فروش آن ها محدود مي باشد و زمان زيادي مي برد.مثل بعضي از دستگاه ها و تجهيزات صنعتي.حتي ممکن است يک عدد از آن ها در سال بفروش برود.پورسانت بايد به گونه اي باشد که کفاف هزينه هاي ويزيتور را بدهد.

  • ?)نوع فروش:

برخي فروش ها نقدي هستند و برخي به صورت چک.ويزيتوري که بتواند نقدي بفروشد و شرکت را دچار چک و دردسر هاي آن نکند طبيعتا بايد پورسانت بالاتري دريافت کند.

  • ?)سوخت چک:

پاس نشدن چک و به اصطلاح سوختن آن به عهده چه کسي است؟اگر به عهده ويزيتور باشد،پورسانت بالاتري بايد بگيرد.

  • ?)هزينه هاي فروش:

يک ويزيتور به طور معمول هزينه هاي خاص خودش را دارد مثل: هزينه هاي رفت و آمد،هزينه غذا،هتل،تلفن و حتي تبليغات.بسته به اينکه اين هزينه ها به عهده شرکت باشد يا ويزيتور،درصد پورسانت متفاوت است.

  • ?)ويزيتور حضوري يا سيار:

برخي از فروش ها به صورت تلفني است مثل آگهي هاي روزنامه اي و برخي ديگر لاجرم به صورت حضوري بايد باشد.فروشنده اي که رنج سفر را به جان مي خرد بايد پورسانت بالاتري دريافت کند.

  • ?)شهري که ويزيتور در آن زندگي مي کند:

پايه حقوق ها براي شهرهاي مختلف متفاوت است.کسي که در تهران زندگي مي کند هزينه هاي بالاتري نسبت به کسي که در کرمانشاه زندگي مي کند دارد و بايد پورسانت بالاتري دريافت کند.

  • ?)حقوق ثابت :

ميزان حقوق ثابت چقدر است؟ بهترين حالت باري تعيين حقوق يک ويزيتور ترکيبي از حقوق ثابت و پورسانت است(در مقاله آينده به اين مطلب مي پردازم.)ويزيتوري که حقوق ثابت بالايي دريافت مي کند معمولا پورسانت پايين تري دارد.

  • ??)تجربه ويزيتور:

معمولا ويزيتور هاي باسابقه و قدرت مند در شرکتي مشغول به کار هستند.براي جذب اين گونه افراد بايد درصد پورسانت بازارياب بالاتر باشد، تا ترغيب شوند با شما همکاري کنند.

فرمول تقريبي براي تعيين درصد پورسانت بازارياب (ويزيتور):

تخمين بزنيد در طول يک ماه (برخي از کسب و کار ها در طول يکسال!) يک ويزيتور معمولي چند عدد محصول و با چه حجم ريالي براي ما مي تواند بفروشد؟

با توجه به موارد بالا حقوق در خواستي و مورد انتظار فرد مورد نظر چقدر است؟چه قدر حقوق ثابت در نظر گرفته ايم؟ با يک معادله ساده مي توان به درصد پورسانت يک بازارياب با فروش نرمال رسيد.

نکته:براي ويزيتور سقف فروش در نظر نگيريد.

يکي از زيبايي هاي شغل فروش و بازاريابي به اين است که هيچ سقف درآمدي ندارد.برخي از صاحبان کسب و کار مي ترسند و يا نمي خواهند حقوق بالا به ويزيتور بدهند! چه ايرادي دارد اگر فروشنده توانمندي وجود داشته باشد،مبالغ بالايي بفروشد و سود خوبي نصيب ما کند و از سويي ديگر سود بالايي خود ببرد؟؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × پنج =