تجارت الكترونیكی چیست؟
تجارت الكترونیكی چیست؟

اگر بخواهیم به این سوال پاسخ مختصر و روشنی داده باشیم، تجارت الكترونیكی یعنی “خرید و فروش

كالا یا خدمات از طریق اینترنت”

تجارت الکترونیک، به معنیِ انجام معاملات تجاری، از طریق ابزارهای الکترونیکی مانند اینترنت، تلفن، تلویزیون و کامپیوتر است.

تجارت الکترونیک، برای نخستین بار در دهه‌ی ۱۹۶۰ و از طریق یک مبادله‌ی الکترونیکی داده‌ها (EDI) بر روی شبکه‌های ارزش افزوده (VANs) معرفی شد و با افزایش دسترسی به اینترنت و ظهور فروشندگان آنلاینِ محبوب در دهه‌ی ۱۹۹۰ و اوایل دهه‌ی ۲۰۰۰، رشد کرد.

برای نمونه، وب‌سایت آمازون، کار خود را در سال ۱۹۹۵ و در گاراژ جف بزوس (Jeff Bezos) به عنوان کسب‌و‌کار حمل‌و‌نقلِ کتاب شروع کرد. یا وب‌سایت EBay که امکان خرید و فروش آنلاین میان مصرف‌کنندگان را فراهم می‌کند، در سال ۱۹۹۵ مزایده‌های آنلاین را به جهان معرفی کرد و در سال ۱۹۹۷ و با استقبال شدید از عروسک‌های Beanie Babies، شهرت و محبوبیت بسیار زیادی یافت.

با افزایش تعداد کاربران اینترنتی، بسیاری بر این باورند که به زودی تجارت الکترونیک به روش اصلیِ انجام معاملات تجاری مبدل می‌شود.

 

 

 

 

 

 

 

تجارت الكترونیكی چه مزایایی دارد؟

• خرید و فروش به سهولت انجام می گیرد.

• مشتری قدرت انتخاب بالائی دارد. (در مدت كوتاهی به فروشگاه های مختلف سر زده و كالای مطلوب خود را انتخاب می كند.)

وقت و هزینه مشتری با گشت وگذار در بازار هدر نمی رود.

• در صورت همگانی شدن این نوع تجارت، مشكلات بزرگ و لاینحل شهرهای بزرگی مثل تهران (ترافیك، آلودگی هوا و …) حل می شود.

نهادینه شدن فرهنگ تجارت الكترونیك چه دستاوردی به همراه دارد؟

فهرست وار به این دستاورد ها چنین خواهد بود:

• كمك به حل معضل بیكاری

جلوگیری از به هدر رفتن سرمایه های ملی نظیر بنزین

• جلوگیری از آلودگی هوا

ارائه مناسب خدمات قبل و پس از فروش ( خدمات مشتری غیر استاندارد )

تسهیل در جهت تاسیس محل كسب و كار برای جوانان بدون نیاز به سرمایه هنگفت.

و …

آیا بدون داشتن اطلاعات و دانش كافی در زمینه كامپیوتر، اینترنت و تجارت الكترونیكی می توان از امكانات سایت استفاده كرد؟

برای استفاده از سایت واسطه در امور تجاری و روزمره شما نیازی به تخصص در زمینه كامپیوتر ندارید و تنها با در اختیار داشتن یك سیستم كامپیوتری و امكان اتصال به اینترنت می توان از سایت مذكور استفاده كرد.

منظور از عبارات B2B ، B2C ، B2G ، C2B و C2C در تجارت الكترونیكی چیست؟

B2B عبارت است از اختصار اصطلاح Business-to-Business در دنیای تجارت الكترونیكی. B2B بازرگانی الكترونیكی بین كمپانی ها ( شركت ها ) می باشد كه معمولا” بین خریدار و تامین كننده را شامل می شود.( نه فروشنده و مصرف كننده )

B2C عبارت است از اختصار اصطلاح Business-to-Customer كه برقراری رابطه تجاری بین كسبه، بنگاه های تجاری، شركت ها و … به صورت الكترونیكی را شامل می شود. B2G عبارت است ار اختصار اصطلاح Business-to-Government كه شامل شكلی از تجارت الكترونیكی بین بنگاه های تجاری، شركت ها و به طور كلی تجار با دولت را شامل می شود. C2B عبارت است اختصار اصطلاح Customer-to-Business به معنی برقراری رابطه تجاری از طرف مشتری یا مصرف كننده با تجار، كسبه و شركت ها می باشد.

تجارت الکترونیک نیز، مانند هر تکنولوژی دیجیتالی یا بازار خریدِ دیگری که بر مصرف‌کننده‌ استوار است، در طول سال‌ها تکامل یافته است.

مزایای تجارت الکترونیک برای کسب‌و‌کارها
  • افزایش پایگاه مشتریان
  • افزایش فروش
  • دسترسیِ ۲۴ ساعته در ۳۶۵ روز سال
  • گسترش حوزه‌ی تجارت
  • ساده شدن پرداخت‌های دوره‌ای
  • تراکنش‌های فوری

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 + دو =