تبلیغات هدفمند در دنیای امروز

تبلیغات هدفمند در دنیای امروز

به لطف تکنولوژی ردیابی آنلاین، بازاریابان دیگر مجبور نیستند به فرضیات درباره رفتار مصرف‌کننده تکیه کنند. در عوض، آن‌ها می‌توانند تبلیغات خاص را براساس رفتار افراد به صورت آنلاین ارائه کنند. بازاریابان از مدت‌ها قبل متوجه شده بودند که این نوع تبلیغات شخصی به مراتب موثرتر از تبلیغات کلیکی و تبادلی است، اما آن‌ها به طور کامل روانشناسی مصرف‌کننده را درک نکرده اند که باعث می‌شود این تبلیغات هدفمند تا این حد موثر باشند.

این تبلیغات در واقع با مصرف کنندگان مرتبط است و برای آن ها جالب هستند، اما این کل داستان نیست. تحقیقات نشان می دهند که تبلیغات هدفمند نتایج روان شناختی منحصر به فردی دارند که به آن‌ها کمک می‌کند موثرتر از تبلیغات هدف‌گذاری جمعیتی یا روانشناسی سنتی است.

تبلیغات اینترنتی چگونه تبلیغات را به مخاطبین نمایش می دهد؟

فرض کنیم شما می خواهید به صورت آنلاین کفش خریداری ‌کنید. بعد از چند بار مرور کردن فروشگاه‌های مختلف یک جفت مناسب را ذخیره می کنید. سپس شما در سایت خبری مورد علاقه خود شروع به خواندن مقاله ای می کنید. در همین حالت یک آگهی برای همان کفش‌ها را که فقط چند لحظه پیش ذخیره کرده اید ظاهر می شود! سپس شما یک سایت هواشناسی برای پیش‌بینی آخر هفته بررسی می کنید و می بینید که روز شنبه آفتابی و یکشنبه طوفانی است. در همین حالت تبلیغ دیگری برای کفش‌ها ظاهر می شود. شما در حال تجربه کردن تبلیغات هدفمند اینترنتی هستید.تبلیغات هدفمند از اواخر دهه ۱۹۹۰بخشی از تجربه اینترنتی بوده‌است. پس از آن، شرکت‌ها سعی کردند به مصرف کنندگان به همان شیوه که در تلویزیون استفاده می کردند دسترسی پیدا کنند: با انتخاب تبلیغاتی که به احتمال زیاد به مخاطبین زیادی ارائه می شوند. سپس، در اوایل دهه ۲۰۰۰، تبلیغات اینترنتی کمی هوشمندتر شدند. شرکت‌ها شروع به استفاده از عادات و دیگر داده‌های جمع‌آوری‌شده از کاربران برای انجام تبلیغات شخصی سازی شده و تبلیغات برای کفش‌ها و انواع دیگر محصولات و خدمات برای افراد در سرتاسر وب استفاده کردند.

امروزه تبلیغات هدفمند اینترنتی متداول است و عموم مردم متوجه این موضوع هستند. طبق گزارشات ارائه شده در سال ۲۰۱۲، ۵۹ درصد از کاربران اینترنت گفتند که آن‌ها تبلیغات هدفمند در حین گشت زدن در وب را مشاهده کرده‌اند.

بعضی از فعالین این عمل را به عنوان تهاجم به حریم خصوصی می‌دانند چون به شدت متکی بر مجموعه اطلاعات شخصی است، اما تبلیغ کنندگان اصرار دارند که این کار بی‌ضرر است. پس، حق با کدام است؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =