تاریخچه شکل گیری بازاریابی شبکه ای

تاریخچه شکل گیری بازاریابی شبکه ای
به گفته بسیاری از کارشناسان مفهوم بازاریابی شبکه ای یا بازاریابی چند سطحی، سابقه ای تقریباً ۷۰ ساله دارد. از دهه ۳۰ میلادی بازاریابی شبکه ای در آمریکا شکل گرفت و اکنون با تحول در شیوه ها و ساختارها به زبان مشترک تجارت تبدیل شده است. جالب است بدانید قدیمی ترین نمونه فعالیت در بازاریابی شبکه ای بر خلاف تصور بسیاری از افراد مربوط به اقتصاد آزاد اروپا و آمریکا نیست؛ بلکه به پیش از دوران شوروی کمونیستی و اقتصاد بسته اش باز می گردد.

براساس نوشته هایی که از پرلمان، ریاضیدان روسی برجای مانده، در روسیه در سال های قبل از حکومت شوروی کسانی بودند که برای فروش کالاهای خود دست به اقدامات ویژه ای می زدند. مثلاً در روزنامه ها و مجله های پرتیتراژ آگهی هایی به این شکل می دادند: دوچرخه با ۱۰ روبل! هرکس می تواند با پرداخت ۱۰ روبل مالک دوچرخه شود. به جای ۵۰ روبل فقط ۱۰ روبل! شرایط خرید به طور مجانی در اختیار شما گزاشته می شود. اما برای متقاضیان در مقابل ۱۰ روبلی که پرداخت می کردند، دوچرخه ای فرستاده نمی شد بلکه ۴ بلیت به آن ها داده می شد که هر یک از آن ها را به یکی از آشنایان خود می فروختند و ۴۰ روبل باقیمانده به این ترتیب جمع می شد و باید به مؤسسه تحویل داده می شد تا دوچرخه برای آن ها فرستاده شود.

البته واقعاً قیمت دوچرخه برای خریدار ۱۰ روبل تمام می شد، زیرا ۴۰ روبل بقیه را از جیب خود نپرداخته بود. به این ترتیب یکی از قدیمی ترین فعالیت ها در این زمینه حدود یک قرن پیش در روسیه تزار شکل گرفته است. با تاریخچه ذکر شده حال این سؤال مطرح می شود چه کسی آغازگر بازاریابی شبکه ای بوده است. در پاسخ به این سؤال اکثر تاریخ نگاران حرفه ای توافق دارند که Nutrilite که هم اکنون زیر مجموعه Amway است، اولین شرکت mlm بوده است. در تاریخچه ای که در مجله سبک زندگی با نتورک مارکتینگ منتشر شده است، کارل رن بورگ به عنوان پدر نتورک مارکتینگ معرفی شده است. در سال ۱۹۱۵، هنگامی که رن بورگ در چین با سمت عامل فروش یک کارخانه کار می کرد، هم­زمان درباره اثرات رژیم و تغذیه بر روی سلامتی نیز تحقیق می کرد. او وقتی به ایالات متحده بازگشت به تحقیقاتش ادامه داد و در سال ۱۹۳۴ شرکت California vitamins را تأسیس کرد که فروشنده مکمل هایی غذایی و مولتی ویتامین بود؛ در سال ۱۹۳۹ این شرکت به Nutrilite products تغییر نام داد. رن بورگ به همراه دکتر کاسبری و لی می تینگر در سال ۱۹۴۵ یک طرح بازاریابی چند سطحی را به این شرکت اضافه کردند و بدین ترتیب نتورک مارکتینگ پا به عرصه وجود گذاشت.

در سال ۱۹۴۹، ریچ دوس و جی ون اندل فعالیت خود به عنوان توزیع کننده را در شرکت Nutrilite آغاز کردند. این دو با همکاری یکدیگر به یک تیم موفق تبدیل شدند و در سال ۱۹۵۷ با این هدف که بتوانند به مردم پایه گذاری تجارت شخصی را آموزش دهند، شرکت نتورک مارکتینگ خودشان با نام The American way association را پایه گذاری کردند که بعدها به Amway معروف شد. تا قبل از پایان سده بیستم این شرکت ۳ میلیون نماینده فعال در ۸۰ کشور دنیا را جذب کرد. بعد از شرکت Amway شرکت های دیگر نیز کم کم پا به عرصه وجود گذاشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 4 =