تاریخچه بازاریابی پارتیزانی
تاریخچه بازاریابی پارتیزانی
پیشینۀ بازاریابی را میتوان تا چهار هزار سال قبل از میلاد مسیح تعقیب کرد. یعنی زمانی که اولین مصریها از پاپیروس برای نوشتن پیامهای تبلیغاتی و پوسترهای دیواری استفاده کردند. در حقیقت، چیزی که ما به عنوان تبلیغات سنتی میشناسیم، به تدریج و طی قرنها کامل شده است. با اینحال، زمان شکفتن آن به اوایل قرن نوزده میلادی برمیگردد.در آن سالها، هدف اصلی تبلیغات به تدریج از درگیر کردن مخاطب و سرگرم کردن او، به سمت ارائه اطلاعات در مورد محصول و خدمات یک شرکت حرکت میکرد. این موضوع آنقدر جدی شده بود که در دهه شصت، کمپینهای تبلیغاتی صرفاً بر تبلیغات سنگین رادیویی، چاپی و تلویزیونی تمرکز کرده بودند و آژانسهای تبلیغاتی سنتی صرفاً قصد داشتند مشتریان را مجاب به خرید کنند. و طبیعتا… مردم از این وضع خسته شده بودند. زمان تغییر فرا رسیده بود.
در ۱۹۸۴، بازاریابی به نام جی کانرد لویسون، عبارت “بازاریابی چریکی” را در کتابی با همین عنوان معرفی کرد. لویسون در این کتاب، روشهای جالبی برای مقابله با روشهای سنتی بازاریابی را ارائه داد که بر آنها نام بازاریابی چریکی را گذاشته بود. او هدف اصلی بازاریابی چریکی را، پیادهسازی تبلیغات نامتعارف با کمترین بودجه ممکن و کسب اطمینان از دریافت بیشترین بازخورد ممکن تعریف کرد. از نظر لویسون، کمپینهای تبلیغاتی باید شوکه کننده، منحصر به فرد، زیرکانه و حتی گستاخانه باشند.
این روش، در جهان پر خرج بازاریابی سنتی، راهکاری عالی برای بقا به کسب و کارهای کوچک ارائه میداد. در نتیجه، بسیاری از این تجارتها به تدریح به این روش روی آوردند و در نتیجه، تفکر و نگاهی کاملاً جدید نسبت به بازاریابی پیدا کردند.

دیدگاهتان را بنویسید