بخشهای طرح بازاریابی

 بخشهای طرح بازاریابی

از آنجایی که طرح بازاریابی یا مارکتینگ پلن یک برنامه نظام مند است بنابراین باید از قسمتهای مشخصی تشکیل شود. هر طرح بازاریابی شامل بخشهای زیر میشود:

تحلیل موقعیت: در این بخش مشخص میشود که طرح بازاریابی مورد نظرتان در چه محیطی اجرا خواهد شد. پس جزئیاتی از وضعیت داخلی کسب و کارتان و عوامل محیطی در این بخش آورده میشود.
اهداف کسب و کار: در اینجا اهداف کسب و کار به روشنی مشخص میشوند تا استراتژی بازاریابی نیز در راستای همان اهداف شکل بگیرد.
اهداف بازاریابی: این اهداف باید ارتباط معناداری با اهداف کسب و کار داشته باشند و به دنبال این باشند که از طریق استراتژیهای بازاریابی به تحقق اهداف کسب و کار کمک نماید.
مشتریهای هدف: به چه کسانی میخواهید کالای خود را بفروشید؟ زن یا مرد؟ چه سنی؟ از چه سطح درآمدی؟ در کدام منطقه جغرافیایی؟
استراتژی: رویکردتان برای رسیدن به اهداف بازاریابی تعیین شده چیست؟ برای مثال باید تصمیم بگیرید که از بازاریابی آنلاین یا آفلاین یا ترکیبی از هر دو استفاده کنید.
تاکتیک: کارهایی که باید جهت برآورده کردن استراتژیها انجام دهید، مشخص میشوند. به طور مثال در صورتی که از استراتژی بازاریابی آنلاین استفاده میکنید میتوانید از بازاریابی محتوا به عنوان یک تکنیک نیز بهره ببرید.
پیامی که میخواهید انتقال دهید: باید براساس مزیت رقابتی و مشتریهای هدفی که دارید انتخاب کنید که میخواهید فعالیتهای بازاریابی شما چه پیامی داشته باشند. برای مثال پیام شما میتواند این باشد که شما محصولات و خدمات لوکس ارائه میدهید.
بودجه: در این بخش تمامی هزینه اجرای همه مراحل برنامه بازاریابی برآورد میشود.
ارزیابی: در این قسمت نحوه ارزیابی دستاوردهای بازاریابی مشخص میشود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یازده − هفت =