
بازاریابی رابطه ای چیست؟
مشتری تنها منبع سودآوری شرکتها در زمان حال و آینده است. ولی، از آنجایی که رقابت بر سر دستیابی به مشتریان خوب بسیار شدید است، همواره این امکان وجود دارد که یک مشتری خوب و سودآور از دست برود. امروزه شرکتها باید به حفظ و نگهداری مشتریان فعلی و ایجاد رابطه بلند مدت و سودآور با آنها تأکید داشته باشند. دیدگاه اصلی حفظ مشتریان این است که باید با عرضه ارزش برتر به مشتری، رضایت او را (پیوسته) تأمین کرد. در این مطلب به شرح بازاریابی رابطه مند یا رابطه ای می پردازیم. در ابتدا نگاهی خواهیم داشت به تعریف فیلیپ کاتلر، پدر بازاریابی مدرن، از بازاریابی رابطه مند :
« بازاریابی رابطه مند عبارتست از ایجاد، حفظ و تقویت رابطه قوی با مشتریان و سایر گروههای ذینفع. »
بازاریابی رابطه مند مستلزم ایجاد، حفظ و ارتقاء رابطه و در صورت ضرورت خاتمه ارتباط با مشتریان است، به طوری که اهداف هر دو طرف درگیر در رابطه، تأمین شود. بنابراین، سازمانها جهت ایجاد یک رابطه، میبایست فرآیندهای ارتباطی و تعاملی مورد نیاز را به وجود آورند. بازاریابی رابطه مند، هم شامل استراتژیهای دفاعی و هم تهاجمی می شود. بازاریابی تهاجمی به جذب مشتریان جدیدی میپردازد که شامل جذب مشتریان بالقوه یا ترغیب و جذب مشتریان رقیب میشود. در مقابل، بازاریابی تدافعی به دفاع از سهم بازار و حفاظت از مشتریان ارزنده میپردازد. به عبارت دیگر، استراتژیهای دفاعی در تلاشند تا مشتریان کنونی را حفظ و کسب وکار بیشتری را با آنها ترتیب دهند.
- عابدی مدیسه
- مرداد 10, 1398
- 95 بازدید