
بازاریابی خدمات
- انواع خدمات
خدمات را میتوان به 4 دسته مختلف تقسیم کرد:
خدمات و شرکت هاي خدماتی
شامل آن دسته از صنایع و شرکت هایی میشود که در بخش خدماتی دسته بندي میشوند و محصول اصلی آنها یک خدمت است. به عنوان مثال میتوان به شرکت هایپر مدیا اشاره کنیم که به عنوان اولین مرکز خدمات تخصصی رسانه ها شناخته میشود و توانسته با بیش از 500 پروژه رسانهای انجام شده که اهم آنها از نشریات، سازمانها و خبرگزاریهای مطرح و رسمی کشور میباشند سهم اعظم بازار رسانهای کشور را در اختیار داشته باشد و به این صورت خدمات را به عنوان محصول نهاییاش به فروش میرساند.
خدمات به عنوان محصول
این شرکت ها دامنه وسیعی از محصولات غیر محسوس را ارائه میدهند که مشتریان براي آنهاارزش قائل میشوند و براي دریافت آنها در بازار پول پرداخت میکنند.محصولات خدماتی توسط شرکت هاي خدماتی و غیر خدماتی (تولیدي و فنآوری ) فروخته میشود. به عنوان مثال به موسسه خدماتی شبکه سفید اشاره میکنیم که خدماتی مانند:
- طراحی سایت
- خدمات بهینهسازی سایت
- نرم افزار crm
- نرمافزارهای مدیریت سازمانی مانند اتوماسیون اداري و… را در ایران ارائه میکند.
خدمات مشتریان
این نوع خدمات جنبه مهمی از آن چیزي است که به عنوان خدمات معنی میشود. خدمات مشتریان سرویسی است که براي پشتیبانی از محصول اصلی شرکت ارائه میشود که معمولاً براي ارائه این نوع خدمات نباید پولی از مشتري دریافت شود. این نوع خدمات میتواند در محل و یا از طریق تلفن و اینترنت انجام بشود. در اینجا مثال صنعت چاپ را میاوریم که یک موسسه تولید کننده (هایدلبرگ ) یا حتی وارد کننده ماشینآلات چاپ، خودش را موظف میداند که براي نصب و سرویس نگهداري ماشینآلات فروخته شده یکسري خدمات را به مشتري خود ارائه کند تا رضایت مشتري را جلب نماید.
خدمات مشتق شده
در مقاله ایی که برنده جایزه یکی از مجلات معتبر بازاریابی شد، بیان شد که ارزش کالاي فیزیکی به خدمتی است که ارائه میکنند نه به خود کالا. مثلاً ارزشی که یک ماشین چاپ دارد به کیفیت و نوع چاپی است که ارائه میدهد نه به نوع کالایی که چاپ میکند.
- عابدی مدیسه
- مرداد 26, 1398
- 66 بازدید