بازاریابی اینترنتی چیست؟
بازاریابی اینترنتی چیست؟
بازاریابی اینترنتی یا دیجیتال مارکتینگ (به انگلیسی: Digital marketing) نوعی از بازاریابی محصولات یا خدمات است که با استفاده از فناوریهای دیجیتال و عمدتاً در اینترنت از جمله تلفنهای همراه و دیگر صفحات نمایش مثل کامپیوتر و هر رسانه دیجیتال دیگر انجام میشود. این نوع از بازاریابی تبلیغاتی است که به دلیل ارزانی، ماندگاری زیاد و فراگیر بودن آن همزمان با رشد ابزارهای اطلاعرسانی و روابط عمومی جایگاه خاصی را در بین تبلیغاتچیها باز کردهاست.
شبانهروزی و بیوقفه بودن آن و قابلیت ایجاد تغییرات به صورت به روز باعث شده این نوع تبلیغات به خصوص زمانی که شرکتها از لحاظ منابع مالی با مشکلات مواجه هستند کاملاً پُر رنگتر میشود.درواقع دیجیتال مارکتینگ به معنای استفاده از همه ابزارهای دیجیتال مثل وب سایت، اپلیکیشن، تبلیغات آنلاین (ادورز مارکتینگ)، شبکههای اجتماعی، سئو، بازاریابی اینترنتی، بازاریابی موبایلی برای هدف مشخصی به اسم مارکتینگ یا بالا بردن فروش یا برند سازی میباشد.
برخی از ابزارهای بازاریابی اینترنتی
تقریباً از نخستین روزهایی که بازاریابی اینترنتی مطرح شد، راه اندازی وبسایت برای معرفی محصولات و کسب و کارها، تبلیغات بنری و نیز فروش آنلاین به عنوان سه ابزار مهم در بازاریابی اینترنتی مورد اشاره قرار گرفتند.اما به تدریج، ابزارهایی مانند ایمیل مارکتینگ، سئو و حضور در شبکه های اجتماعی هم به زیرمجموعههای بازاریابی اینترنتی افزوده شدند.
چه چیزهایی در بازاریابی اینترنتی نادیده گرفته شده بود؟
دورانی که بازاریابی اینترنتی آموزش داده میشد، هنوز موبایل به صورت فراگیر مانند این روزها وجود نداشت. به خاطر همین، مفاهیم موبایل مارکتینگ را کمتر در کتابهای بازاریابی اینترنتی میبینیم.همین مسئله باعث شده که اکثر کتابها و منابع این حوزه، مدام تأکید کنند که مزیت بازاریابی اینترنتی، ارزان بودن و شبانه روزی بودن است و نقطهی ضعفش اینکه به بخش قابل توجهی از بازار دسترسی ندارد.در حالی که امروزه، دسترسی شبانه روزی و ارزان بودن، بدیهیاتی است که کمتر مورد اشاره قرار میگیرد و با وجودی که هنوز هم همهی جمعیت جهان آنلاین نیستند، دسترسی محدود به بازار (حداقل در مقایسه با رسانههای انبوه سنتی مثل تلویزیون) چندان قابل طرح و استناد نیست.
علاوه بر نکات فوق، در دههی قبل، گردآوری و پردازش دادهها در مقیاس کوچک و برای کسب و کارهای کوچک و متوسط امکانپذیر و اقتصادی نبود. به همین علت، تحلیل رفتار مشتریان، از جمله بحثهای دیگری است که جایگاه ویژهای در بازاریابی اینترنتی نداشت.با توجه به طرح بحث سئو و تولید محتوا در کتابهای بازاریابی اینترنتی، نمیتوانیم بگوییم در آن زمان به بحث محتوا توجه نمیشده است. اما میتوان گفت اصطلاحاتی مانند بازاریابی محتوا و استراتژی محتوا تقریباً همزمان با رواج اصطلاح دیجیتال مارکتینگ رایج شدند.

دیدگاهتان را بنویسید