انواع بازاریابی

انواع بازاریابی

تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT، برای اولین بار در زبان فارسی و حوزه بازاریابی، نام و شرح مختصری در خصوص نحوه عملکرد ۱۲۷ نوع بازاریابی را تهیه و منتشر نموده است.

برخی از عناوین دارای توضیحات بیشتری نیز میباشند که با کلیک روی هر عنوان به مطالب بیشتر دست خواهید یافت.

  •     بازاریابی فردی Account-Based Marketing : بازاریابی از طریق فرد کلیدی در یک سازمان
  •     بازاریابی چابک Agile Marketing : به‌کارگیری متدولوژی توسعه سریع و چابک در بخش بازاریابی
  •     بازاریابی الگوریتمی Algorithmic Marketing : استفاده از نرم‌افزاری برای انجام بازاریابی نیمه‌خودکار (بازاریابی محاسباتی)
  •     بازاریابی کمین Ambush Marketing : انجام بازاریابی در زمان برگزاری کمپین بازاریابی یک شرکت دیگر بدون پرداخت هزینه حمایتی / اسپانسرشیپ
  •     بازاریابی تحلیلی Analytical Marketing : متدها و مدل‌های متعدد بازاریابی
  •     بازاریابی مقاله‌ای Article Marketing : نوشتن مقالات (آنلاین یا آفلاین) برای تبلیغ بیزینس یک نفر
  •     بازاریابی شرکت با شرکت B2B Marketing : بازاریابی یک شرکت در بین سایر شرکت‌ها
  •     بازاریابی شرکت با خریدار B2C Marketing : بازاریابی شرکت در بین خریداران/ مصرف‌کنندگان
  •     بازاریابی شرکت با شخص B2P Marketing : بازاریابی اشخاص برای یک شرکت در شغل و زندگی خود
  •     بازاریابی رفتار Behavioral Marketing : تبلیغات هدفمند و پیشنهاد‌هایی بر اساس رفتار مشتری
  •     بازاریابی تبادل Black Hat Marketing : در وهله اول در (موتور جستجوی بهینه) ، استفاده از برخی ترفندهای غیراخلاقی و تا حدی کلاه‌بردارانه برای در جهت کسب رتبه بالا در رده‌بندی سایت‌ها
  •     بازاریابی برند Brand Marketing : مرتبط با توسعه برند است که اغلب مربوط به بازاریابی مستقیم می‌شود
  •     بازاریابی کلامی Buzz Marketing : مردم را مجبور به حرف زدن در مورد حرفه‌تان بکنید ، مانند انتقال ویروس
  •     بازاریابی مرکز تماس Call Center Marketing : بازاریابی تلفنی خارجی و کنترل کردن تماس‌های مشتری‌های داخلی
  •     بازاریابی محوطه دانشجویان Campus Marketing : بازاریابی توسط دانشجویان و نمایندگان رسمی در دانشگاه
  •     بازاریابی کاتالوگ Catalog Marketing : بازاریابی از طریق کاتالوگ های چاپی و ارسال آن توسط ایمیل
  •     بازاریابی انگیزشی Cause Marketing : همکاری با شرکت غیرانتفاعی در بازاریابی برای رسیدن به سود دوجانبه
  •     بازاریابی اشخاص مشهور Celebrity Marketing : استفاده از اشخاص مشهور به‌عنوان سخنور برای جلب حمایت عمومی
  •     بازاریابی کانال Channel Marketing : بازاریابی ترویجی از طریق عمده‌فروش‌ها، توزیع‌کننده‌ها و نمایندگان فروش
  •     بازاریابی حلقه بسته Closed Loop Marketing : اندازه‌گیری Roi از طریق محاسبه چرخه اطلاعاتی بازاریابی به فروش و برعکس
  •     بازاریابی ابری Cloud Marketing : استفاده از نرم‌افزار (Saas) به‌عنوان یک نرم‌افزار سرویس‌دهنده برای بازاریابی
  •     بازاریابی تعاونی Cooperative Marketing : همکاری شرکت‌های در بازاریابی به‌منظور توسعه کالا، خدمات یا برند
  •     بازاریابی همگانی Communal Marketing : جذب افکار عمومی در راستای ترویج کمپین بازاریابی
  •     بازاریابی گروه اجتماعی Community Marketing : بازاریابی از طریق ساخت یک جامعه آنلاین
  •     بازاریابی محاسباتی Computational Marketing : استفاده از قدرت نرم افزارهای تحلیل‌گر برای کمک به برنامه بازاریابی استراتژیک
  •     بازاریابی محتوا Content Marketing : تولید محتوای مفید برای مخاطبتان
  •     بازاریابی مفهومی Contextual Marketing : ارائه پیام‌ها، پیشنهاد‌های بهینه و مربوط، تولید محتوا + هوشمندی و برنامه ریزی برای ارائه، به‌خصوص از طریق آنلاین
  •     بازاریابی بحث‌برانگیز Controversial Marketing : تولید توجه از طریق جدال و مناقشه
  •     بازاریابی مباحثه‌ای Conversational Marketing : برقراری ارتباط فعال و دوطرفه با مصرف‌کنندگان
  •     بازاریابی تبدیلی Conversion (Rate) Marketing : بهینه‌سازی نرخ تبدیل در بازاریابی آنلاین و فروش
  •     بازاریابی تبدیل محتوا Conversion Content Marketing : پیوند میان بازاریابی محتوا و بازاریابی تبدیلی
  •     بازاریابی شرکت‌های بزرگ Corporate Marketing : بازاریابی هدفمند شرکت بسیار بزرگ برای جذب مصرف‌کننده و تحکیم برند در بازار مصرف به‌خصوص در شرکت‌هایی که محصولات تولید آن تنوع فراوانی دارد.
  •     بازاریابی متقاطع Cross-Marketing : همکاری در بازاریابی ، بسته‌بندی محصولات ، همکاری در ارائه ترفیعات ، صدور مجوز نمایندگی و غیره
  •     بازاریابی فرهنگی Cultural Marketing : بازاریابی فرهنگی – محتوای برند شده، تقاطع فرهنگ و بازاریابی
  •     بازاریابی داده (تحت وب) Data (Web) Marketing : استفاده از داده‌ها به‌عنوان کانال بازاریابی. مخصوصا داده‌های بامعنای وب
  •     بازاریابی پایگاه داده Database Marketing : استفاده از پایگاه‌های داده‌ها مثل Crm برای کمک به برنامه‌های بازاریابی
  •    بازاریابی دیجیتال Digital Marketing : بازاریابی از طریق کانال‌های دیجیتال به‌خصوص اینترنت
  •     بازاریابی مستقیم Direct Marketing : بازاریابی مستقیم مخاطبان ، اغلب بدون استفاده از تلویزیون ، رادیو و یا تبلیغات چاپی
  •     بازاریابی پاسخ مستقیم Direct Response Marketing : بازاریابی مستقیم و صریح طراحی‌شده برای دریافت پاسخ
  •     بازاریابی مخرب Disruptive Marketing : استفاده از ابداعات در کالا و خدمات برای ایجاد بازارهای جدید و تخریب بازار رقبا
  •     بازاریابی تنوع Diversity Marketing : بازاریابی گروه‌های مختلف مخاطب بافرهنگ‌های متفاوت
  •     بازاریابی دربه‌در Door-To-Door Marketing : فروشنده‌ها به خانه‌ها می‌روند و در خانه‌ها را می‌زنند
  •     بازاریابی چکه‌ای Drip Marketing : فرستادن پیام‌هایی از پیش برنامه‌ریزی‌شده به مشتری‌ها بر اساس برنامه مشخص
  •     بازاریابی کارآفرینی Entrepreneurial Marketing : بازاریابی در شرکت‌های نوپا (استارتاپ) اغلب به شیوه پارتیزانی
  •     بازاریابی اخلاقی Ethical Marketing : بازاریابی اخلاقی به‌منظور انجام مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاقی
  •     بازاریابی رویدادی Event Marketing : به راه انداختن رویدادی مثل ، کنفرانس‌ها ، سمینارها و فستیوال‌ها
  •     بازاریابی اعزامی Expeditionary Marketing : رفتن به بازارهای جدید قبل از رقبای دیگر
  •     بازاریابی تجربی Experiential Marketing : باعث ایجاد تعاملات حسی با برندها می‌شود
  •     بازاریابی فیس‌-بوک Face-book Marketing : بازاریابی از طریق فیس‌بوک و بر روی فیس‌بوک
  •     بازاریابی رشته‌ای Field Marketing : فروش و تبلیغ به‌صورت فردی در یک محدوده مشخص
  •     بازاریابی مکان محور GeoMarketing : هدف قرار دادن یک مکان برای تاکتیک‌های بازاریابی مثل قیمت ، تبلیغات
  •     بازاریابی جهانی Global Marketing : بازاریابی محصولات و شرکت‌ها در سطح جهانی ، استراتژی‌ها و ساختارهای جهانی
  •     بازاریابی سبز Green Marketing : ترویج محصولاتی که کاملا دوستدار محیط‌زیست هستند
  •     بازاریابی پارتیزانی Guerilla Marketing : بودجه کم ، بازاریابی فشرده ، معمولا همراه با بازاریابی
  •     بازاریابی افقی Horizontal Marketing : پیام مشابه به گروه‌ها / صنایع متفاوت، در تضاد با بازاریابی عمودی
  •     بازاریابی درون‌گرا (بازاریابی ربایشی) Inbound Marketing : جذب خریدارها با محتوا به‌جای تحمیل تبلیغات و یا تماس‌های سرد
  •     بازاریابی صنعتی Industrial marketing : بازاریابی شرکت با شرکت B2B با این تفاوت که مخصوص شرکت‌های عظیم تولیدی است
  •     بازاریابی نفوذی / نفوذکننده Influence(R) Marketing : تمرکز بر متقاعد نمودن افراد صاحب نفوذ در بازار
  •     بازاریابی اطلاعاتی Informational Marketing : ارائه مواد آموزشی و مفید به مخاطبان مثل بازاریابی محتوا
  •     بازاریابی درون بازی In-Game Marketing : تبلیغات درون بازی، که به اسم تبلیغ بازی و تبلیغ درون بازی شناخته‌شده است.
  •     بازاریابی درون مغازه‌ای In-Store Marketing : ترویج در مکان خرده‌فروشی‌ها
  •     بازاریابی یکپارچه Integrated Marketing : هماهنگی و یکپارچه ساختن ابزارهای بازاریابی چندگانه، کانال‌ها و امکانات
  •     بازاریابی تعاملی Interactive Marketing : ارتباط بین فروشنده‌ها و مشتری‌ها که اغلب آنلاین اتفاق می‌افتد
  •     بازاریابی اینترنتی Internet Marketing : مترادف با بازاریابی آنلاین و بازاریابی تحت وب
  • بازاریابی داخلی Internal Marketing : بازاریابی در بین کارکنان خود برای استانداردسازی تجربه مشتریان در برخورد با برند سازمان . ایجاد انگیزه در کارکنان برای برخورد استاندارد با مشتری
  • بازاریابی بین‌المللی International Marketing : فروش فرامرزی، مثل بازاریابی جهانی Global Marketing
  • بازاریابی کلمات کلیدی Keyword Marketing : مطالعه و بهبود کلمات کلیدی در بازاریابی موتور جستجو
  • بازاریابی سمت چپ مغز Left-Brain Marketing : تقریبا هم‌معنی است با بازاریابی تحلیلی
  • بازاریابی محلی Local Marketing : ترویج و تبلیغات هدفمند برای حمایت از فروشگاه‌هایی که در دنیای واقعی حضور فیزیکی دارند.
  • بازاریابی بلندمدت Long Tail Marketing : بازاریابی در تعداد زیادی از بازارهای نیچه‌ای به‌منظور دستیابی به تعداد بسیار زیادی از مخاطبان
  • بازاریابی وفاداری Loyalty Marketing : تمرکز بر رشد و حفظ مشتری‌ها موجود، مثل برنامه‌های تشویقی
  • بازاریابی از طریق موبایل Mobile Marketing : بازاریابی از طریق دستگاه‌های موبایل مثل گوشی‌های هوشمند
  • بازاریابی چندکاناله Multichannel Marketing : استفاده از چند کانال برای رسیدن به مشتری
  • بازاریابی چند فرهنگی Multicultural Marketing : به دنبال مخاطبان قومی با محصولات ، تبلیغات و تجارب است
  • بازاریابی چند سطحی Multi-Level Marketing : بازاریابی از طریقبه‌کارگیری دیگران ، یا هرکسی که بیشتر بتواند نیروی انسانی بکار گیرد، مثل طرح پلکانی
  • بازاریابی عصبی (نورومارکتینگ) NeuroMarketing : تقاطع علم شناخت/ مغز و بازاریابی
  •  بازاریابی رسانه نو New Media Marketing : مترادف است با بازاریابی آنلاین
  •  بازاریابی روزنامه‌ای Newsletter Marketing : رساندن خبرنامه به دست مخاطب هدف از طریق ایمیل یا برگه چاپ‌شده
  •  بازاریابی نیچه‌ای Niche Marketing : هدف قرار دادن مخاطب‌های بسیار خاص در بخش‌های خاص از بازار
  •  بازاریابی غیر سنتی Non-Traditional Marketing : روش‌هایی خارج از حالت عادی برای مثال : بازاریابی پارتیزانی
  •  بازاریابی آفلاین Offline Marketing : تمام بازاریابی‌هایی که آنلاین اتفاق نمی‌افتند یا همان بازاریابی سنتی
  •  بازاریابی یک‌به‌یک One-To-One Marketing : بازاریابی برای یک نفر مصرف‌کننده خاص : شناختن ، تمایز قائل شدن ، تعامل مناسب و سفارشی‌سازی ( ۱:۱ Marketing ) – شامل دو نوع بازاریابی است Personalization / Customization
  •  بازاریابی آنلاین Online Marketing : مترادف با بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی تحت وب
  •  بازاریابی دوردست Outbound Marketing : تماس با مشتری از طریق تبلیغات تماس‌های سرد و غیره . برعکس بازاریابی درون‌گرا
  •  بازاریابی خارج از منزل Outdoor Marketing : برای مثال : تبلیغات روی ماشین ، بیلبوردها و بادکنک‌ها
  •  بازاریابی بیرون از خانه Out-Of-Home Marketing : بازاریابی مردم در مکان‌های عمومی و غیره .
  •  بازاریابی اجرایی Performance Marketing : بازاریابی ناشی از معیارهای اجرایی
  •  بازاریابی اجازه Permission Marketing : اثرگذاری بر مخاطبان برای گوش فرادادن بیشتر به پیام برند شما
  •  بازاریابی ترغیب Persuasion Marketing : برگرفته از معماری ترغیب برای تأثیر بر بازاریابی تحت وب
  •  بازاریابی نقطه فروش Point-Of-Sale Marketing : تبلیغ برای مشتری‌ها در نقطه فروش در مغازه
  •  بازاریابی کلیک بر روی پست Post-Click Marketing : تجربه مشتری بعد از کلیک بر روی یک تبلیغ یا ایمیل
  •  بازاریابی PPC Marketing : پرداخت با هر کلیک روی تبلیغات موتورهای جستجو، تبلیغ شبکه‌ها و سایت‌های اجتماعی
  •  بازاریابی محصولات Product Marketing : بازاریابی حول یک محصول خاص ، در مقابل بازاریابی شرکت‌های بزرگ
  •  بازاریابی ترویجی Promotional Marketing : انتشار گسترده پیام برند برای افزایش آگاهی از برند، تقریبا در هر نوعی از بازاریابی برای جذب مشتری انجام می‌شود.
  •  بازاریابی مجاورتی Proximity Marketing : محلی نمودن بازاریابی، توزیع تبلیغات مرتبط با یک مکان جغرافیایی خاص
  •  بازاریابی کشش Pull Marketing : هر نوع روش برای ایجاد تقاضا برای محصول. دریافت پیام از سوی مشتری‌ها مخصوصا از شبکه‌های اجتماعی. مترادف با بازاریابی درون‌گرا
  •  بازاریابی فشار Push Marketing : مشتری به دنبال دریافت پیام از سوی شماست. مترادف با برونگرا
  •  بازاریابی بلادرنگ Real-Time Marketing : شتاب‌ده‌ی به فرایند بازاریابی در عصر سرعت
  •  بازاریابی مراجعه Referral Marketing : تشویق و انگیزش مشتری‌های موجود برای مراجعه مشتریان جدید
  •  بازاریابی رابطه / بازایابی ارتباطی Relationship Marketing : تاکید برساخت روابط بلندمدت بین مشتری‌ها
  •  تکرار بازاریابی Remarketing : بازاریابی مجدد یک مخاطب بر اساس تبلیغات هوشمند و پس از شناخت رفتار وی – در حوزه تبلیغات آنلاین بکار گرفته می‌شود
  •  بازاریابی پاسخ Reply Marketing : پاسخ دادن به مشتری با پیام‌های شخصی‌سازی‌شده
  •  بازاریابی علمی Scientific Marketing : به‌کارگیری برنامه‌های آنالیز و تحلیل آماری در بازاریابی
  •  بازاریابی موتورهای جستجو Search (Engine) Marketing : تبلیغات طبیعی و تبلیغات خریداری‌شده به‌وسیله موتورهای جستجوهای گوگل ، بینگ و …
  •  بازاریابی خویشتن Self-Marketing : همان بازاریابی فردی یا بازاریابی شخصی Personal Branding است
  •  بازاریابی خدماتی Services Marketing : بازاریابی برای فروختن خدمات به‌جای محصولات است
  •  بازاریابی سایه‌ای Shadow Marketing : بازاریابی غیرمنتظره و خارج از کنترل بخش بازاریابی سازمان
  •  بازاریابی خریدار Shopper Marketing : فهمیدن اینکه خریدار چگونه و از چه کانال و شیوه‌هایی خرید می‌کند
  •  بازاریابی اجتماعی Social Marketing : تغیر رفتار مردم به سمت بهتر شدن ، این مترادف با بازاریابی در رسانه‌های اجتماعی نیست.
  •  بازاریابی رسانه‌های اجتماعی Social Media Marketing : رابطه برقرار کردن با مشتری‌ها از کانال رسانه‌های اجتماعی
  •  بازاریابی ورزشی Sports Marketing : استفاده از رخدادهای ورزشی ، تیم‌ها و ورزشکاران برای تبلیغ محصولات
  •  بازاریابی نهان Stealth Marketing : راه‌های بازاریابی مخفیانه، بازاریابی مخفی
  •  بازاریابی خیابانی Street Marketing : بازاریابی غیر عرفی در مکان‌های عمومی به‌منظور دستیابی به مشتری آماده
  •  بازاریابی تکنیکی Technical Marketing : بازاریابی تکنیکی برای مخاطبان فنی و تخصصی.
  •  بازاریابی تلفنی Telemarketing : تماس با مردم از طریق تلفن ، تماس به‌صورت ناخواسته است.
  •  بازاریابی آزمون محور Test-Driven Marketing : امتحان ایده‌های بازاریابی به شیوه سیستماتیک و مستمر
  •  بازاریابی زمان Time Marketing : تحقیق بر در خصوص زمان انتشار و ترویج محصولات در عرصه بازار
  •  بازاریابی نمایشگاه تجاری Exhibition Marketing : زیرمجموعه بازاریابی رخدادی ، تبلیغ در نمایشگاه‌های تجاری
  •  بازاریابی سنتی Traditional Marketing : متدها و کانال‌های بازاریابی قبل از بازاریابی اینترنتی
  •  بازاریابی تحت پوشش Undercover Marketing : هنگامی‌که مشتری نداند که پنهانی نشان شده است
  •  بازاریابی User-Generated Marketing : بازاریابیاز طریق محتوای تولیدشده توسط مشتری UGM
  •  بازاریابی عمودی Vertical Marketing : به‌کارگیری یک راه‌حل به شیوهای مختلف برای صنایع گوناگون
  •  بازاریابی ویدئویی Video Marketing : استفاده از قدرت ویدیوها در بازاریابی اینترنتی، با استفاده از یوتیوب
  •  بازاریابی ویروسی Viral Marketing : ورود به یک شبکه اجتماعی جدید برای پخش یک ایده بازاریابی
  •  بازاریابی اینترنتی Web Marketing : خریدوفروش تحت وب . مترادف است با بازاریابی آنلاین
  •  بازاریابی دهان‌به‌دهان WOM) Word-Of-Mouth Marketing) : هنگامی‌که مشتری راضی پیام بازاریابی شما را پخش کند
  •  بازاریابی جوانان Youth Marketing : مخاطبان جوان را هدف قرار می‌دهد . اغلب از کانال‌های نوظهور

منبع: سایت تیم مشاوران مدیریت ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =