
انواع بازاریابی
تیم مشاوران مدیریت ایران IranMCT، برای اولین بار در زبان فارسی و حوزه بازاریابی، نام و شرح مختصری در خصوص نحوه عملکرد ۱۲۷ نوع بازاریابی را تهیه و منتشر نموده است.
برخی از عناوین دارای توضیحات بیشتری نیز میباشند که با کلیک روی هر عنوان به مطالب بیشتر دست خواهید یافت.
- بازاریابی فردی Account-Based Marketing : بازاریابی از طریق فرد کلیدی در یک سازمان
- بازاریابی چابک Agile Marketing : بهکارگیری متدولوژی توسعه سریع و چابک در بخش بازاریابی
- بازاریابی الگوریتمی Algorithmic Marketing : استفاده از نرمافزاری برای انجام بازاریابی نیمهخودکار (بازاریابی محاسباتی)
- بازاریابی کمین Ambush Marketing : انجام بازاریابی در زمان برگزاری کمپین بازاریابی یک شرکت دیگر بدون پرداخت هزینه حمایتی / اسپانسرشیپ
- بازاریابی تحلیلی Analytical Marketing : متدها و مدلهای متعدد بازاریابی
- بازاریابی مقالهای Article Marketing : نوشتن مقالات (آنلاین یا آفلاین) برای تبلیغ بیزینس یک نفر
- بازاریابی شرکت با شرکت B2B Marketing : بازاریابی یک شرکت در بین سایر شرکتها
- بازاریابی شرکت با خریدار B2C Marketing : بازاریابی شرکت در بین خریداران/ مصرفکنندگان
- بازاریابی شرکت با شخص B2P Marketing : بازاریابی اشخاص برای یک شرکت در شغل و زندگی خود
- بازاریابی رفتار Behavioral Marketing : تبلیغات هدفمند و پیشنهادهایی بر اساس رفتار مشتری
- بازاریابی تبادل Black Hat Marketing : در وهله اول در (موتور جستجوی بهینه) ، استفاده از برخی ترفندهای غیراخلاقی و تا حدی کلاهبردارانه برای در جهت کسب رتبه بالا در ردهبندی سایتها
- بازاریابی برند Brand Marketing : مرتبط با توسعه برند است که اغلب مربوط به بازاریابی مستقیم میشود
- بازاریابی کلامی Buzz Marketing : مردم را مجبور به حرف زدن در مورد حرفهتان بکنید ، مانند انتقال ویروس
- بازاریابی مرکز تماس Call Center Marketing : بازاریابی تلفنی خارجی و کنترل کردن تماسهای مشتریهای داخلی
- بازاریابی محوطه دانشجویان Campus Marketing : بازاریابی توسط دانشجویان و نمایندگان رسمی در دانشگاه
- بازاریابی کاتالوگ Catalog Marketing : بازاریابی از طریق کاتالوگ های چاپی و ارسال آن توسط ایمیل
- بازاریابی انگیزشی Cause Marketing : همکاری با شرکت غیرانتفاعی در بازاریابی برای رسیدن به سود دوجانبه
- بازاریابی اشخاص مشهور Celebrity Marketing : استفاده از اشخاص مشهور بهعنوان سخنور برای جلب حمایت عمومی
- بازاریابی کانال Channel Marketing : بازاریابی ترویجی از طریق عمدهفروشها، توزیعکنندهها و نمایندگان فروش
- بازاریابی حلقه بسته Closed Loop Marketing : اندازهگیری Roi از طریق محاسبه چرخه اطلاعاتی بازاریابی به فروش و برعکس
- بازاریابی ابری Cloud Marketing : استفاده از نرمافزار (Saas) بهعنوان یک نرمافزار سرویسدهنده برای بازاریابی
- بازاریابی تعاونی Cooperative Marketing : همکاری شرکتهای در بازاریابی بهمنظور توسعه کالا، خدمات یا برند
- بازاریابی همگانی Communal Marketing : جذب افکار عمومی در راستای ترویج کمپین بازاریابی
- بازاریابی گروه اجتماعی Community Marketing : بازاریابی از طریق ساخت یک جامعه آنلاین
- بازاریابی محاسباتی Computational Marketing : استفاده از قدرت نرم افزارهای تحلیلگر برای کمک به برنامه بازاریابی استراتژیک
- بازاریابی محتوا Content Marketing : تولید محتوای مفید برای مخاطبتان
- بازاریابی مفهومی Contextual Marketing : ارائه پیامها، پیشنهادهای بهینه و مربوط، تولید محتوا + هوشمندی و برنامه ریزی برای ارائه، بهخصوص از طریق آنلاین
- بازاریابی بحثبرانگیز Controversial Marketing : تولید توجه از طریق جدال و مناقشه
- بازاریابی مباحثهای Conversational Marketing : برقراری ارتباط فعال و دوطرفه با مصرفکنندگان
- بازاریابی تبدیلی Conversion (Rate) Marketing : بهینهسازی نرخ تبدیل در بازاریابی آنلاین و فروش
- بازاریابی تبدیل محتوا Conversion Content Marketing : پیوند میان بازاریابی محتوا و بازاریابی تبدیلی
- بازاریابی شرکتهای بزرگ Corporate Marketing : بازاریابی هدفمند شرکت بسیار بزرگ برای جذب مصرفکننده و تحکیم برند در بازار مصرف بهخصوص در شرکتهایی که محصولات تولید آن تنوع فراوانی دارد.
- بازاریابی متقاطع Cross-Marketing : همکاری در بازاریابی ، بستهبندی محصولات ، همکاری در ارائه ترفیعات ، صدور مجوز نمایندگی و غیره
- بازاریابی فرهنگی Cultural Marketing : بازاریابی فرهنگی – محتوای برند شده، تقاطع فرهنگ و بازاریابی
- بازاریابی داده (تحت وب) Data (Web) Marketing : استفاده از دادهها بهعنوان کانال بازاریابی. مخصوصا دادههای بامعنای وب
- بازاریابی پایگاه داده Database Marketing : استفاده از پایگاههای دادهها مثل Crm برای کمک به برنامههای بازاریابی
- بازاریابی دیجیتال Digital Marketing : بازاریابی از طریق کانالهای دیجیتال بهخصوص اینترنت
- بازاریابی مستقیم Direct Marketing : بازاریابی مستقیم مخاطبان ، اغلب بدون استفاده از تلویزیون ، رادیو و یا تبلیغات چاپی
- بازاریابی پاسخ مستقیم Direct Response Marketing : بازاریابی مستقیم و صریح طراحیشده برای دریافت پاسخ
- بازاریابی مخرب Disruptive Marketing : استفاده از ابداعات در کالا و خدمات برای ایجاد بازارهای جدید و تخریب بازار رقبا
- بازاریابی تنوع Diversity Marketing : بازاریابی گروههای مختلف مخاطب بافرهنگهای متفاوت
- بازاریابی دربهدر Door-To-Door Marketing : فروشندهها به خانهها میروند و در خانهها را میزنند
- بازاریابی چکهای Drip Marketing : فرستادن پیامهایی از پیش برنامهریزیشده به مشتریها بر اساس برنامه مشخص
- بازاریابی کارآفرینی Entrepreneurial Marketing : بازاریابی در شرکتهای نوپا (استارتاپ) اغلب به شیوه پارتیزانی
- بازاریابی اخلاقی Ethical Marketing : بازاریابی اخلاقی بهمنظور انجام مسئولیتهای اجتماعی و اخلاقی
- بازاریابی رویدادی Event Marketing : به راه انداختن رویدادی مثل ، کنفرانسها ، سمینارها و فستیوالها
- بازاریابی اعزامی Expeditionary Marketing : رفتن به بازارهای جدید قبل از رقبای دیگر
- بازاریابی تجربی Experiential Marketing : باعث ایجاد تعاملات حسی با برندها میشود
- بازاریابی فیس-بوک Face-book Marketing : بازاریابی از طریق فیسبوک و بر روی فیسبوک
- بازاریابی رشتهای Field Marketing : فروش و تبلیغ بهصورت فردی در یک محدوده مشخص
- بازاریابی مکان محور GeoMarketing : هدف قرار دادن یک مکان برای تاکتیکهای بازاریابی مثل قیمت ، تبلیغات
- بازاریابی جهانی Global Marketing : بازاریابی محصولات و شرکتها در سطح جهانی ، استراتژیها و ساختارهای جهانی
- بازاریابی سبز Green Marketing : ترویج محصولاتی که کاملا دوستدار محیطزیست هستند
- بازاریابی پارتیزانی Guerilla Marketing : بودجه کم ، بازاریابی فشرده ، معمولا همراه با بازاریابی
- بازاریابی افقی Horizontal Marketing : پیام مشابه به گروهها / صنایع متفاوت، در تضاد با بازاریابی عمودی
- بازاریابی درونگرا (بازاریابی ربایشی) Inbound Marketing : جذب خریدارها با محتوا بهجای تحمیل تبلیغات و یا تماسهای سرد
- بازاریابی صنعتی Industrial marketing : بازاریابی شرکت با شرکت B2B با این تفاوت که مخصوص شرکتهای عظیم تولیدی است
- بازاریابی نفوذی / نفوذکننده Influence(R) Marketing : تمرکز بر متقاعد نمودن افراد صاحب نفوذ در بازار
- بازاریابی اطلاعاتی Informational Marketing : ارائه مواد آموزشی و مفید به مخاطبان مثل بازاریابی محتوا
- بازاریابی درون بازی In-Game Marketing : تبلیغات درون بازی، که به اسم تبلیغ بازی و تبلیغ درون بازی شناختهشده است.
- بازاریابی درون مغازهای In-Store Marketing : ترویج در مکان خردهفروشیها
- بازاریابی یکپارچه Integrated Marketing : هماهنگی و یکپارچه ساختن ابزارهای بازاریابی چندگانه، کانالها و امکانات
- بازاریابی تعاملی Interactive Marketing : ارتباط بین فروشندهها و مشتریها که اغلب آنلاین اتفاق میافتد
- بازاریابی اینترنتی Internet Marketing : مترادف با بازاریابی آنلاین و بازاریابی تحت وب
- بازاریابی داخلی Internal Marketing : بازاریابی در بین کارکنان خود برای استانداردسازی تجربه مشتریان در برخورد با برند سازمان . ایجاد انگیزه در کارکنان برای برخورد استاندارد با مشتری
- بازاریابی بینالمللی International Marketing : فروش فرامرزی، مثل بازاریابی جهانی Global Marketing
- بازاریابی کلمات کلیدی Keyword Marketing : مطالعه و بهبود کلمات کلیدی در بازاریابی موتور جستجو
- بازاریابی سمت چپ مغز Left-Brain Marketing : تقریبا هممعنی است با بازاریابی تحلیلی
- بازاریابی محلی Local Marketing : ترویج و تبلیغات هدفمند برای حمایت از فروشگاههایی که در دنیای واقعی حضور فیزیکی دارند.
- بازاریابی بلندمدت Long Tail Marketing : بازاریابی در تعداد زیادی از بازارهای نیچهای بهمنظور دستیابی به تعداد بسیار زیادی از مخاطبان
- بازاریابی وفاداری Loyalty Marketing : تمرکز بر رشد و حفظ مشتریها موجود، مثل برنامههای تشویقی
- بازاریابی از طریق موبایل Mobile Marketing : بازاریابی از طریق دستگاههای موبایل مثل گوشیهای هوشمند
- بازاریابی چندکاناله Multichannel Marketing : استفاده از چند کانال برای رسیدن به مشتری
- بازاریابی چند فرهنگی Multicultural Marketing : به دنبال مخاطبان قومی با محصولات ، تبلیغات و تجارب است
- بازاریابی چند سطحی Multi-Level Marketing : بازاریابی از طریقبهکارگیری دیگران ، یا هرکسی که بیشتر بتواند نیروی انسانی بکار گیرد، مثل طرح پلکانی
- بازاریابی عصبی (نورومارکتینگ) NeuroMarketing : تقاطع علم شناخت/ مغز و بازاریابی
- بازاریابی رسانه نو New Media Marketing : مترادف است با بازاریابی آنلاین
- بازاریابی روزنامهای Newsletter Marketing : رساندن خبرنامه به دست مخاطب هدف از طریق ایمیل یا برگه چاپشده
- بازاریابی نیچهای Niche Marketing : هدف قرار دادن مخاطبهای بسیار خاص در بخشهای خاص از بازار
- بازاریابی غیر سنتی Non-Traditional Marketing : روشهایی خارج از حالت عادی برای مثال : بازاریابی پارتیزانی
- بازاریابی آفلاین Offline Marketing : تمام بازاریابیهایی که آنلاین اتفاق نمیافتند یا همان بازاریابی سنتی
- بازاریابی یکبهیک One-To-One Marketing : بازاریابی برای یک نفر مصرفکننده خاص : شناختن ، تمایز قائل شدن ، تعامل مناسب و سفارشیسازی ( ۱:۱ Marketing ) – شامل دو نوع بازاریابی است Personalization / Customization
- بازاریابی آنلاین Online Marketing : مترادف با بازاریابی اینترنتی یا بازاریابی تحت وب
- بازاریابی دوردست Outbound Marketing : تماس با مشتری از طریق تبلیغات تماسهای سرد و غیره . برعکس بازاریابی درونگرا
- بازاریابی خارج از منزل Outdoor Marketing : برای مثال : تبلیغات روی ماشین ، بیلبوردها و بادکنکها
- بازاریابی بیرون از خانه Out-Of-Home Marketing : بازاریابی مردم در مکانهای عمومی و غیره .
- بازاریابی اجرایی Performance Marketing : بازاریابی ناشی از معیارهای اجرایی
- بازاریابی اجازه Permission Marketing : اثرگذاری بر مخاطبان برای گوش فرادادن بیشتر به پیام برند شما
- بازاریابی ترغیب Persuasion Marketing : برگرفته از معماری ترغیب برای تأثیر بر بازاریابی تحت وب
- بازاریابی نقطه فروش Point-Of-Sale Marketing : تبلیغ برای مشتریها در نقطه فروش در مغازه
- بازاریابی کلیک بر روی پست Post-Click Marketing : تجربه مشتری بعد از کلیک بر روی یک تبلیغ یا ایمیل
- بازاریابی PPC Marketing : پرداخت با هر کلیک روی تبلیغات موتورهای جستجو، تبلیغ شبکهها و سایتهای اجتماعی
- بازاریابی محصولات Product Marketing : بازاریابی حول یک محصول خاص ، در مقابل بازاریابی شرکتهای بزرگ
- بازاریابی ترویجی Promotional Marketing : انتشار گسترده پیام برند برای افزایش آگاهی از برند، تقریبا در هر نوعی از بازاریابی برای جذب مشتری انجام میشود.
- بازاریابی مجاورتی Proximity Marketing : محلی نمودن بازاریابی، توزیع تبلیغات مرتبط با یک مکان جغرافیایی خاص
- بازاریابی کشش Pull Marketing : هر نوع روش برای ایجاد تقاضا برای محصول. دریافت پیام از سوی مشتریها مخصوصا از شبکههای اجتماعی. مترادف با بازاریابی درونگرا
- بازاریابی فشار Push Marketing : مشتری به دنبال دریافت پیام از سوی شماست. مترادف با برونگرا
- بازاریابی بلادرنگ Real-Time Marketing : شتابدهی به فرایند بازاریابی در عصر سرعت
- بازاریابی مراجعه Referral Marketing : تشویق و انگیزش مشتریهای موجود برای مراجعه مشتریان جدید
- بازاریابی رابطه / بازایابی ارتباطی Relationship Marketing : تاکید برساخت روابط بلندمدت بین مشتریها
- تکرار بازاریابی Remarketing : بازاریابی مجدد یک مخاطب بر اساس تبلیغات هوشمند و پس از شناخت رفتار وی – در حوزه تبلیغات آنلاین بکار گرفته میشود
- بازاریابی پاسخ Reply Marketing : پاسخ دادن به مشتری با پیامهای شخصیسازیشده
- بازاریابی علمی Scientific Marketing : بهکارگیری برنامههای آنالیز و تحلیل آماری در بازاریابی
- بازاریابی موتورهای جستجو Search (Engine) Marketing : تبلیغات طبیعی و تبلیغات خریداریشده بهوسیله موتورهای جستجوهای گوگل ، بینگ و …
- بازاریابی خویشتن Self-Marketing : همان بازاریابی فردی یا بازاریابی شخصی Personal Branding است
- بازاریابی خدماتی Services Marketing : بازاریابی برای فروختن خدمات بهجای محصولات است
- بازاریابی سایهای Shadow Marketing : بازاریابی غیرمنتظره و خارج از کنترل بخش بازاریابی سازمان
- بازاریابی خریدار Shopper Marketing : فهمیدن اینکه خریدار چگونه و از چه کانال و شیوههایی خرید میکند
- بازاریابی اجتماعی Social Marketing : تغیر رفتار مردم به سمت بهتر شدن ، این مترادف با بازاریابی در رسانههای اجتماعی نیست.
- بازاریابی رسانههای اجتماعی Social Media Marketing : رابطه برقرار کردن با مشتریها از کانال رسانههای اجتماعی
- بازاریابی ورزشی Sports Marketing : استفاده از رخدادهای ورزشی ، تیمها و ورزشکاران برای تبلیغ محصولات
- بازاریابی نهان Stealth Marketing : راههای بازاریابی مخفیانه، بازاریابی مخفی
- بازاریابی خیابانی Street Marketing : بازاریابی غیر عرفی در مکانهای عمومی بهمنظور دستیابی به مشتری آماده
- بازاریابی تکنیکی Technical Marketing : بازاریابی تکنیکی برای مخاطبان فنی و تخصصی.
- بازاریابی تلفنی Telemarketing : تماس با مردم از طریق تلفن ، تماس بهصورت ناخواسته است.
- بازاریابی آزمون محور Test-Driven Marketing : امتحان ایدههای بازاریابی به شیوه سیستماتیک و مستمر
- بازاریابی زمان Time Marketing : تحقیق بر در خصوص زمان انتشار و ترویج محصولات در عرصه بازار
- بازاریابی نمایشگاه تجاری Exhibition Marketing : زیرمجموعه بازاریابی رخدادی ، تبلیغ در نمایشگاههای تجاری
- بازاریابی سنتی Traditional Marketing : متدها و کانالهای بازاریابی قبل از بازاریابی اینترنتی
- بازاریابی تحت پوشش Undercover Marketing : هنگامیکه مشتری نداند که پنهانی نشان شده است
- بازاریابی User-Generated Marketing : بازاریابیاز طریق محتوای تولیدشده توسط مشتری UGM
- بازاریابی عمودی Vertical Marketing : بهکارگیری یک راهحل به شیوهای مختلف برای صنایع گوناگون
- بازاریابی ویدئویی Video Marketing : استفاده از قدرت ویدیوها در بازاریابی اینترنتی، با استفاده از یوتیوب
- بازاریابی ویروسی Viral Marketing : ورود به یک شبکه اجتماعی جدید برای پخش یک ایده بازاریابی
- بازاریابی اینترنتی Web Marketing : خریدوفروش تحت وب . مترادف است با بازاریابی آنلاین
- بازاریابی دهانبهدهان WOM) Word-Of-Mouth Marketing) : هنگامیکه مشتری راضی پیام بازاریابی شما را پخش کند
- بازاریابی جوانان Youth Marketing : مخاطبان جوان را هدف قرار میدهد . اغلب از کانالهای نوظهور
منبع: سایت تیم مشاوران مدیریت ایران
- عابدی مدیسه
- اردیبهشت 13, 1396
- 237 بازدید