اشتباهات متداول در تبلیغات
اشتباهات متداول در تبلیغات

بارها مشاهده شده مديران شرکت‌ها و کارگزاران تبليغات با وجود صرف هزينه‌هاي گزاف در بخش معرفي و تبليغات، از عدم بازدهي مناسب و نتايج غيرسودمند حرکت‌هاي تبليغاتي خود ناراضي هستند.

در اين‌جا سعي داريم با هدف افزايش بازده سياست‌هاي تبليغاتي به اختصار فهرست ?? اشتباه اصلي را که بايد از ارتکاب آن‌ها خودداري کرد مورد بررسي قرار دهيم.

?-تلاش براي دستيابي به هدف‌هاي لحظه‌اي و خشنودي‌هاي مقطعي

عموما آن دسته از آگهي‌هاي تبليغاتي که بر پايهء سياست‌هاي زودگذر و با هدف واکنش فوري از سوي مردم تنظيم و به مورد اجرا در مي‌آيد به همان نسبت نيز به محض انقضاي دورهء معين در طرح پيشنهادي به سرعت به فراموشي سپرده مي‌شوند.

اين واقعيتي است که بعضي مديران شرکت‌ها و مجريان تبليغات به جاي صرف زمان مناسب و کافي جهت انتشار موارد تبليغاتي خود و به دست آوردن بازده مناسب سعي دارند با فوريت هر چه تمام‌تر و در کم‌ترين زمان ممکن به حد مطلوبي از بازدهي نايل شوند.

در صورتي که معمولا افق ديد و سطح نيازها و انتظارات کارگزاران تبليغات با آنچه در ذهن مشتري مي‌گذرد متفاوت است.

?- سعي در جذب هر چه بيش‌تر مردم بدون توجه به برآيند منافع حاصله

به منظور کاربست يک ترکيب رسانه‌اي موثر و کارساز هر يک از اجزا و عناصر در ترکيب بايد با تکرار مناسب خود ذهنيت پايدار و خوشايندي را در مشتريان ايجاد کنند.

با اين حال غالبا در به کارگيري ترکيب رسانه‌اي دستيابي به تعداد هر چه بيش‌تر مخاطب با تکرار ناکافي به مرحلهء اجرا در مي‌آيد. در هر حال فراموش نکنيم که هزينهء ترغيب ??? درصد مردم به پيمودن ?? درصد مسير مورد نظر ما با اين‌که ?? درصد مردم را جذب کرده و به ??? درصد نتايج مورد نظر نايل شويم با هم برابر است.

?- ادعاي صاحبان کسب و کار مبني بر وقوف کامل بر همهء آنچه بايد دانست

عموما مديران و صاحبان کسب و کار با چنين ديدگاهي به تدريج از درک جايگاه و چگونگي عملکرد شرکت و محصول توليد‌ي‌شان از منظر افکار عمومي خارج از محدودهء کاري خود عاجز مي‌شوند.

در چنين شرايطي مدير مربوطه از داخل مجموعهء خود به محيط خارج و آنچه در بيرون مي‌گذرد نگاه کرده و سعي دارد خود را براي فردي که از پشت ديوارهاي شرکت به داخل توجه دارد توصيف کند. در صورتي که بهتر است به جاي قرار گرفتن در داخل موسسه و نگاه به بيرون، خود را در بيرون موسسه فرض کرده و از آن‌جا با نگاه به داخل، مناسبات را مورد ارزيابي و قضاوت قرار دهد.

?- ادعاهاي تکراري و بي‌اساس

تبليغ‌کنندگان غالبا با طرح شعارهاي کليشه‌اي و خسته‌کننده ادعا مي‌کنند که آن‌ها دنبال آن چيزي هستند که مشتري مي‌خواهد مثل بالاترين کيفيت و نازل‌ترين قيمت، اما هيچ‌گونه اقدام عملي و شاهدي براي اثبات ادعاي خود ارايه نمي‌دهند.

در صورتي که بايد به آنچه اظهار مي‌کنند ايمان داشته باشند. بنابراين چنانچه در آگهي‌هاي توليدي و منتشر شده، اطلاعات جديد و چشم‌اندازهاي بديعي را از محصول و خدمات مورد عرضه ارايه ندهيد منتظر عواقب و نتايج منفي آن ‌باشيد.

?- استفادهء نامناسب از رسانه‌هاي غيرنافذ و محرک

رسانه غيرنافذ و فاقد ويژگي‌هاي رسوب‌کنندگي در اذهان عمومي نظير برخي روزنامه‌ها و يلو پيج‌‌ها (Yellow Page ) بيش‌تر در مواقعي مورد استفاده واقع مي‌شوند که خريداران در جست‌وجو‌ي محصولي براي خريد هستند.

از اين رو اين دسته از رسانه‌ها به دليل ويژگي‌هاي ذاتي و تعريف شدهء خود در قلمروي ارتباطات قادر نيستند قبل از ايجاد نياز از سوي مشتري وي را بدون دعوت قبلي ترغيب و تحريک کنند بنابراين کم‌تر در جهت فضاسازي و مهيا کردن شرايط لازم جهت معرفي و فروش محصولات و خدمات مورد استفاده قرار مي‌گيرند.

در صورتي که استفاده از رسانه‌هاي محرک و رسوب‌کننده نظير راديو و تلويزيون قلب مشتريان را قبل از حضور در بازار و احساس نياز و درخواست محصول از سوي ايشان تسخير مي‌کنند.

?- توليد آگهي به جاي طرح‌ريزي مبارزه تبليغاتي

اين تصور احمقانه‌اي است اگر خيال کنيم يک آگهي به خودي خود مي‌تواند تمام ماجرا را بازگو کند، در صورت داشتن چنين تصوري موثرترين – ترغيب‌کننده‌ترين و به ياد ماندني ترين آگهي‌ها مثل کرگدني عمل مي‌کند که تنها بر يک نقطه حريف فشار وارد مي‌آورد.

در صورتي که يک تبليغ‌کننده با ?? موضوع و عنصر متفاوت براي بازگويي بايد حداقل يک طرح در قالب مبارزه تبليغاتي با آميزه‌اي از حداقل ?? مضمون آگهي متفاوت را مهيا کند تا با تکرار هر يک از آن‌ها پيام مورد نظر خود را در ذهن مشتريان رسوب داده و آن را تحکيم و قوام بخشد.

?- بها دادن بيش از اندازه به هدف‌گذاري‌هاي کيفي

بسياري از مجريان تبليغات و حرفه‌اي‌هاي رسانه در مورد سطح کيفي و تيپ شخصيتي مخاطبان خود ارزش و اهميت بيش از اندازه‌اي قايل مي‌شوند.

در صورتي که اثر مخرب اظهارات اشتباه و ادعاهاي کذب بر رقابت تبليغاتي ما بيش‌تر از جذب اشتباهي مخاطب و گروه‌هاي غيرهدف خواهد بود، زماني که مشاهده کنيم چه بسيار مردمي هستند که با اظهارات صحيح و واقع‌بينانهء ما در زمرهء افراد و گروه‌هاي هدف و مورد نظر ما قرار مي‌گيرند قطعا به اين نتيجه خواهيم رسيد که هميشه جانب صداقت را رعايت کرده و از مسير تعادل در بيان اظهارات خود خارج نشويم.

?- توليد زياد آگهي بدون توجه به بازتاب‌هاي ترغيبي و اقناعي

بسياري از آگهي‌هايي که امروزه توليد و منتشر مي‌شوند بيش از آن که جنبه ترغيبي، اقناعي و متقاعدکننده داشته باشند بيش‌تر به جنبه‌هاي نوآوري و خلاقيت در تهيهء آن‌ها پرداخته مي‌شود. آگهي‌هايي که با ساختار حيله‌گرانه، خنده‌دار، اغواگر و در عين حال با افکت‌هاي خلاقانه توليد و پخش مي‌‌شوند اثربخشي عميق در پي نداشته و نمي‌توانند نقش آگهي‌هايي را ايفا کنند که جنبه باورمند، به ياد ماندني، اطلاع‌دهنده، تعليم‌دهنده و ترغيب کننده دارند.

?- اشتباه‌ گرفتن واکنش مخاطبان با نتايج تبليغات

هدف تبليغات عبارت است از تشريح جايگاه و معرفي توانمندي‌هاي شرکت شما و ايجاد روشنگري‌هاي لازم در مورد شرايط و موقعيت منحصر به فرد شما در زمينه فروش. متاسفانه بسياري از مجريان تبليغات صرفا شنيده‌ها و توصيه‌هاي دريافتي از مردم و اطرافيان خود را ملاک لازم جهت ارزشيابي تبليغات خود قرار داده و بر مبناي اين گونه قضاوت‌ها و طرح ديدگاه‌ها اقدام به توليد آگهي مي‌کنند.

در واقع زماني که دچار نوعي با هم ريختگي رواني و سرگرداني مي‌شويم نتايج حاصل از حرکت‌هاي تبليغاتي خود را با واکنش‌هاي مخاطبان اشتباه مي‌گيريم. به گونه‌اي که براي جبران مافات و جلب ‌نظر هر چه بيش‌تر مخاطب به سراغ توليد آگهي‌هايي مي‌رويم که هيچ چيزي براي گفتن ندارند.

??- بازاريابي براساس موقعيت‌ها و مناسبت‌هاي ويژه

موقعيت‌ها و مناسبت‌هاي ويژه بر مبناي توانايي‌شان در کمک به شما به منظور اين که به روشني موقعيت بازار خود را تعريف کرده و ادعاهاي خود را هر چه بيش‌تر به طور علني ثابت و به منصهء ظهور درآوريد بايد مورد قضاوت و ارزيابي قرار گيرد. اگر يک درصد مردم که آگهي شما را در ارتباط با يک مناسبت ويژه شنيده‌اند واکنش مثبت نشان داده و تصميم آمدن به مراسم شما را بگيرند بايد به دنبال آن باشيد تا از ايستگاه‌هاي مختلف سطح شهر مردم را با اتوبوس براي اجابت دعوتتان جمع‌آوري کنيد.

در اين صورت سرمايه‌گذاري واقعي و نقطه عطف توجه شما کماکان روي ?? درصد باقي مانده خواهد بود. فکر مي‌کنيد مشکل کار کجاست و در آگهي‌تان با آن‌ها چه چيز را در ميان گذاشته‌ايد که پاسخي مناسب به دعوت شما نداده‌اند؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =