شبکه گویای مسلم عابدی مدیسه
درباره من

درباره من

درباره من سلام دوست من در مورد درس خواندن و نمره گرفتن ،میان افراد جامعه من عقیده ای متداول دارم:« دانشجویان یا دانش آموزان زرنگی که نمره A می گیرند، آینده کاری تضمینی دارند و درآمدی آن چنانی منتظرشان است». ولی متاسفانه واقعیت چیز دیگری است. برای پیدا کردن کار، داشتن مدرک ضروری است ولی کسی به نمرات شما توجه نمی کند. وقتی فارغ التحصیل می شوید، مهم ترین عامل برای موفقیت و کسب شغل مناسب، دانش و توانایی انجام کارها در یک سیستم است.دانشجویانی که نمره C می گیرند، برای کلاس هایی که برایشان فایده ندارد، وقت خود را…[ادامه]

درباره من
خواندم !

استراتژی زبان بدن در سخنرانی

نوشته شده توسط در تاریخ تیر ۲۵, ۱۳۹۸ 295 views

استراتژی زبان بدن در سخنرانی

۱- در همان ۹۰ ثانیه اول، توجهات را جلب کنید.

۹۰ ثانیه اول، یک برهه زمانی بسیار حساس و سرنوشت ساز است.شما در همان ده ثانیه اول، با استفاده از محتوای سخنرانی و زبان بدن، می توانید کنترل کامل سخنرانی را در دست بگیرید و قدرت فن بیان تان را به نمایش بگذارید. هرگز این لحظات طلایی اولیه را دست کم نگیرید و برایش برنامه های ویژه ای داشته باشید.
مثال: وقتی به روی سن رسیدید، چانه و سر خود را بالا بگیرید، به تمام حضار نگاهی بیندازید، یادداشتهای خود را روی میز بگذارید، به همه لبخندی زیبا بزنید و از آنها تشکری کوتاه کنید که برای شنیدن حرف های شما وقت گذاشته اند.
اگر میخواهید حرفه ای تر از این عمل کنید، مقدمه ای جالب (و یا حتی کمدی) مرتبط با موضوع طراحی کنید و در ابتدای سخنرانی خود بگویید.
این شروع می تواند آماری و عددی هم باشد؛ مثلا در ابتدای یک سمینار در مورد بیماری ایدز، چند آمار منحصر به فرد به حضار بدهید. اینکه چه تعداد بیمار ایدزی در کشور وجود دارد، چگونه تفکیک شده اند و چند درصد از ایدزی های جامعه از بیماری خود خبر ندارند!

۲- حتی اگر کاملا آماده و مسلط نیستید، حفظ ظاهر کنید!

یک ضرب المثل هست که می گوید: «اگه بلد نیستی، اداشو دربیار!»
منظور این است که گاهی اوقات بهتر است با حفظ ظاهر، اعتماد بقیه را به دست بیاوریم. نه اینکه ادای فهمیدن دربیاوریم اما می توانیم با یک ژست به موقع و حرفه ای، وانمود کنیم که کاملاً اوضاع تحت کنترل است.
مثلا اگر مظطرب هستید، اشکالی ندارد؛ اما به عنوان یک سخنران حرفه ای، نباید حس اضطرابتان را حضار بدانند.
بنابراین، تمرین کنید که بتوانید خود را کاملاً حرفه ای نشان دهید.همانطور که در مقالات پیشین گفتیم، هیچ چیز جای تمرین زیاد را نمی گیرد. تمرین، تمرین و تمرین!

۳- قرص و محکم بایستید.

اگر یک سخنران حرفه ای هستید اما پیش خود می گویید: «ایستادن که دیگه مهم نیست. آموزش هم نمیخواد» متاسفانه باید بگوییم هنوز به سطح عالی نرسیده اید. در بسیاری از مواقع، نوع نشستن و ایستادن ما، با نوع محتوایی که ارائه می دهیم، همخوانی و تناسب ندارد. با قوز کردن یا پایین نگه داشتن سر، نمیتوانید تاثیر مثبتی که انتظارش را دارید، روی حضار بگذاید.
برای اینکه درست بایستید: از دوست یا همکارتان بخواهید بهترین وضعیت ایستادن شما را بگویند، برای این کار روبروی او بایستید، چانه خود را کاملا پایین ببرید، سرتان را آهسته بالا بیاورید و از او بخواهید وضعیتی که اعتماد به نفس بیشتری ظاهراً دارید را به شما بگویند. اگر چانه شما خیلی بالا باشد، ممکن است از خودراضی یا خودخواه به نظر بیایید و اگر خیلی پایین باشد مضطرب و بی اعتماد به نفس!
در مورد پشت و شانه های خود، فرض کنید که یک عروسک خیمه شب بازی هستید و با یک نخ که به سر شما وصل شده، کنترل می شوید.
اگر شخصی این نخ را بکشد قدتان بلندتر نمیشود اما میتوانید وضعیت های متفاوتی به خود بگیرید. پشت خود را صاف نگه دارید. صاف نگه داشتن کنار شانه ها کمی دشوارتر است. از دوستتان بخواهید به شما بگوید که شانه هایتان را زیادی رو به جلو خم کرده اید یا رو به عقب.
این بار از او بخواهید پشت سرتان بایستد. دستش را روی شانه شما قرار دهد و با انگشت شستش فشار دهد. در عین حال از او بخواهید با دست هایش کمی شما را به عقب بکشد. اگر بدون جلو دادن سینه بتوانید شانه هایتان به عقب کشیده می شود، باید وضعیت شانه ها را تغییر و برای این کار بیشتر تمرین کنید.

۴- ساکن نباشید، اما زیاد هم حرکت نکنید.

شما حتما میدانید که یک جا ایستادن خیلی جالب نیست؛ اما شاید باز هم این کار را تکرار می کنید. یک ترفند جالب این است که یک چسب از زمینی که رویش ایستاده اید تا حضار بکشید به طوری که آنها نبینند. بعد ببینید چند بار این نوار چسب را طی می کنید، به نزدیکی حضار می روید و برمیگردید. این نوار چسب را در چند جهت مختلف بچسبانید.
وقتی ارائه خود را آغاز کردید، به جهت های مختلف راه بروید.
اما اصلا در این کار زیاده روی نکنید که چشم های مخاطبین خسته نشود.

۵- از دست های خود استفاده کنید

به آسانی می توانید با استفاده از دستهایتان، شخصیت و جذابیت خود را به نمایش بگذارید.
در واقع دست ها، ابزارهای مهم دیداری هستند. مردم همیشه می پرسند: «با دست هایمان دقیقا در هنگام سخنرانی چه کنیم؟»
پاسخ این است: «از آنها استفاده کنید»
شما می توانید دست ها را در جیب بگذارید و یا به کمرتان بزنید. ولی بهتر است که برای تاثیرگذاری بیشتر، آنها را هدر ندهید.عمق و گستردگی سخنرانی خود را باید بتوانید با دست های خود نشان دهید. مجددا می توانید از همکاران خود برای تمرین، مشورت بگیرید.حالا یکی از سخنرانی هایتان را تصادفاً انتخاب کنید و به دقت ببینید که در کدام بخش ها می توانید از دست هایتان برای انتقال مفاهیم استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 5 =