آنچه بایداز تبلیغات بدانید

آنچه بایداز تبلیغات بدانید

در تعريف کلي، هرگونه ارائه غيرشخصي (عمومي)، و ترويج يک ايده، کالا يا خدمت را ميان متقاضيان شناخته شده را تبليغات مي گويند. در واقع تبليغات را يکي از عناصر Promotion يا ترفيع در آميخته بازاريابي بايد بدانيم.

انجمن بازاريابي آمريکا (AMA) در مورد تبليغات چنين گفته است :

براي اين که مشتري از شما خريد کند، بايد بداند جه چيزي را براي فروش داريد، به همين دليل است که تبليغات بخش مهمي از آميز? بازاريابي به شمار مي‌رود. براي افزايش فروش و سود، تلاش کنيد تا حداکثر بهره را از تبليغات خود ببريد .

تبليغات را به سه صورت کلي مي توان طبقه بندي نمود :

1- تبليغات منتخب يا تبليغات عنوان تجاري

2- تبليغات براي تقاضاي اوليه يا تبليغات عمومي

3- تبليغات سازمان يافته

نورمان بري (Norman Berry) کارگردان هنري و خلاق يکي از شرکتهاي بزرگ تبليغاتي، چنين مي گويد :

« اين که بعضي ها، تاثير تبليغات را به طور مستقيم با ميزان فروش اندازه مي گيرند، باعث وحشت من مي شود. البته درست است که تبليغات بايد ميزان فروش محصول را افزايش دهد و آگهي که در افزايش ميزان فروش موثر نباشد هر چقدر هم که شما آن را توجيه کنيد، از نظر من اگهي بدي است؛ اما اگر يک آگهي، بي سليقه و بي فکر ارائه شود و روح بيننده را مورد خطاب قرار ندهد، هر چقدر هم که در افزايش ميزان فروش موثر باشد، باز از ديد من کافي نيست . »

برن باخ ) يکي از خلاقترين نويسندگان تبليغات در جهان) نيز چنين مي گويد :

«تا زماني که مردم شما را باور نکرده اند، آن چه که گفته ايد، حقيقت نيست. اگر آن چه را که مي گوييد نمي فهمند، شما را باور نمي کنند و به شما گوش نمي دهند، از اين رو است که آن چه را که گفته ايد، نفهميده اند. اگر جلب توجه نکنيد به شما گوش نخواهند داد. تا زماني که با استفاده از قدرت خيال خود، چيزهاي زنده و جذاب خلق نکنيد توجه مردم را جلب نخواهيد کرد. »

بنابراين بر اساس آن چه گفته شد، و با توجه به نظر نورمان بري و برن باخ، و همچنين انجمن بازاريابي آمريکا، تبليغات داراي ويژگيهاي زير است :

تبليغات، نوعي اطلاع رساني به مشتري است .

تبليغات، يکي از اجزاي ترفيع است و يکي از زير مجموعه هاي آميخته بازاريابي محسوب مي شود .

تبليغات، اگر بي سليقه و فاقد ايده مناسب باشد، حتي اگر منجر به فروش شود نيز، نمي تواند يک تبليغ خوب تلقي شود .

تبليغات، شکل نمي گيرد مگر با حضور عنصر خلاقيت و نوآوري !

اما آن چه بايد مدنظر داشت، تفاوت بازاريابي و تبليغات است.

همان طور که اشاره گرديد، تبليغات تنها جزيي از بازاريابي است. بازاريابي يک برنامه ريزي سيستماتيک و پياده سازي و کنترل اجزاي مختلف کسب و کار است که خريدار و فروشنده را با هدف يک ارتباط سودآورانه متقابل به يکديگر مي رساند و تبليغات به عنوان يکي از ابزارهاي بازاريابي مطرح مي گردد .

تبليغات را نبايد تنها نتيجه رشد سرمايه داري بدانيم، در واقع تبليغات به عنوان محصول فضاي رقابتي، مسئول پيدايش بالاترين سطح زندگي بشري نيز هست، و ما معتقديم تبليغات دنده اي از چرخ دنده هاي اقتصاد بزرگ دنياي کنوني است .

امروز تبليغات در اقتصاد مبتني بر رقابت، عنصري کليدي است و در دنياي تجارت، جايگاه غيرقابل انکاري دارد .

در واقع تبليغات به عنوان يکي از زيرمجموعه هاي ترفيع در آميخته بازاريابي، انواع مختلفي دارد که صاحب کسب و کار مي بايست با توجه به جايگاه محصول، برند و … به انتخاب نوع مناسب آن بپردازد. تبليغات را بر مبناي هدف به سه دسته عمده تقسيم مي کنند .

1- تبليغات اطلاع دهنده

2- تبليغات متقاعد کننده

3- تبليغات يادآوري کننده

اهدافي که در تبليغات اطلاع دهنده دنبال مي شود شامل موارد زير است :

– آگاه کردن بازار از وجود يک کالاي جديد

– اعلام موارد استفاده جديد يک کالا

– توضيح در مورد نحوه کار با کالا

– شرح خدمات موجود

– اصلاح يا برطرف کردن تاثيرات منفي

– تعديل انصراف مصرف کننده

– ايجاد يک تصوير ذهني براي شرکت (برند)

اهدافي که در تبليغات متقاعد کننده دنبال مي شوند شامل موارد زير است :
– ايجاد برتريِ نام تجاري يک کالا
– تشويق مصرف کنندگان به استفاده از نام تجاريِ يک کالاي خاص

– تغيير دريافتهاي ذهني مشتريان نسبت به ويژگيهاي کالا

– متقاعد کردن مشتري به خريد کالا در زمان حاضر

– متقاعد کردن مشتري براي پذيرش فروشنده شرکت

اهدافي که در تبليغات يادآوري کننده دنبال مي شوند شامل موارد زير است :

– يادآوري به مصرف کنندگان در مورد اين که احتمال احساس نياز به کالا در آينده نزديک وجود دارد

– يادآوري محل خريد کالا

– به خاطر سپردن کالا در طول فصولي که از آن استفاده نمي شود

– حفظ آگاهي مطلوب در مشتريان

مراحل ارتباط در تبليغات تجاري

ارتباط در تبليغات، داراي يک هدف ويژه است: ارسال يک پيام که به مشتريان آگاهي خواهد داد، و آنها را براي عمل کردم (خواه خريد يک کالا باشد، خواه راي دادن به يک نامزد رياست جمهوري) تحريک خواهد کرد. فرآيند ارسال پيام تبليغاتي براي مخاطبان گوناگون از طريق آگهي، «ارتباط بازاريابي» ناميد مي شود.

ارتباط بازاريابي (بازارسازي) مشتريان را به طور پيوسته از آگاه سازي تا خشنودسازي، در شش مرحله هدايت مي کند که همين مراحل شش گانه فرآيند ارتباط مي دهند .

مرحله 1 :

آگاه سازي : مطمئن شويد که مخاطب شما در مورد کالاهاي‌تان اگاهي و اطلاع دارد. ضرورت و اهميت اين آگاه سازي زماني آشکار مي شود که شما يک کالاي جديد را معرفي مي کنيد .

مرحله 2 :

دريافت : در ارتباط بازارسازي‌تان مطمئن شويد که مشتريان بالقوه، ويژگي ها و فوايد کالاهايتان را بخوبي بشناسد و درک کنند .

مرحله 3 :

پذيرش و قبول : مشتريان آينده بايد تصميم بگيرند که آيا کالاهاي شما مي تواند نيازهاي آنها را برآورده سازد. يا خير. ممکن است آنها کالاي شما را به دلايل مختلف رد کنند، اما ترديدي نيست که آنها را با کالاهايي ديگر مقايسه خواهند کرد.

مرحله 4 :

اولويت و مزيت : خريداران، يک ويژگي مطلوب را به کالايي نسبت مي دهند که برطرف کننده نيازشاان نيز باشد؛ بنابراين اگر مردم کالاي شما را مي پسندند، به اين معنا نيست که حتماً آن را مي خرند. تبليغات بايد يک دليل قانع کننده براي خريد کالا ارائه دهد .

مرحله 5 :

مالکيت : مالکيت بازخوردي است که آگهي دهنده ها اميدوارند هنگامي که با مخاطب ارتباط برقرار مي کنند آن را دريافت کنند .

مرحله 6 :

تقويت : از تبليغات براي تقويت حس رضايت و خشنودي مشتريان در مورد عمل يا خريد استفاده کنيد.

اين مراحل يک روند جديد را در فرآيند ارتباط پديد مي آورد. زيرا شما يم پيام ديگر را براي مخاطب خود مي فرستيد و در پي واکنشي نظير خريدهاي بيشتر هستيد .

اين مراحل گاهي اوقات «سلسله مراتب مدل تاثيرات» ناميده مي شود، زيرا مراحل واکنش مخاطب را در مقابل تبليغات شما منعکس مي کند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =