آموزش بازاریاب و ویزیتور

آموزش بازاریاب و ویزیتور

پس از استخدام فروشنده و بازارياب جديد و تازه کار، براي افزايش بهره وري و آگاه شدن وي از وظايفش ،آموزش بازارياب و فروشنده ضرورتي اجتناب ناپذير است.يک فروشنده و بازارياب تازه کار بايد در موارد زير آموزش ببيند:

1) آموزش بازارياب و فروشنده در رابطه با شرکت:

فروشنده بايد از سابقه شرکت،رزومه آن،ساعات کاري،فرهنگ سازماني و .. اطلاع يابد تا يک ديد کلي از شرکت بدست آورد.از سوي ديگر با ساير کارکنان،جايگاه آنان و خطوط گزارش دهي آشنايي پيدا کند.فروشنده تازه کار بايد در رابطه با وظايف ،شرح شغل تعيين شده، حدود اختيارات و مسئوليت هاي خودش آموزش ببيند.

2) آموزش بازارياب و فروشنده در رابطه با محصول:

يک فروشنده تازه کار براي موفقيت در کار فروش بايد به محصولي که مي خواهد بفروشد تسلط کامل داشته باشد،تا بتواند به خوبي پاسخ گوي سوالات مشتريان باشد و آن ها را راهنمايي کند.بدين منظور موارد زير پيشنهاد مي گردد:

مطالعه اسناد و کاتالوگ هاي موجود
آموزش شفاهي توسط مدير فروش و ساير فروشنده ها
حضور در جلسات فروش حضوري به همراه ساير فروشنده ها
آشنايي باسوالات متداول که توسط مشتريان در جلساتمذاکرات فروش پرسيده مي شود.
حضور در کارخانه و آشنايي با فرآيند توليد محصول و ويژگي هاي آن

3) آموزش بازارياب و فروشنده در رابطه با مشتريان و بازار:

فروشنده تازه کار بايد با مشتريان فعلي و بالقوه شرکت آشنا شود .خصوصيات مشتريان را بداند و از انتظارات آن ها آگاه شود.الزامات شرکت در خصوص مشتريان و نحوه پرداخت مورد قبول شرکت را بداند.او بايد بداند شرکت چه خطوط محصولي دارد و در چه بخش هايي از بازار فعاليت مي کند.محصول توليدي شرکت چه ويژگي ها و مزايايي دارد و تمايز آن با محصولات ساير رقبا در چيست.

4) آموزش بازارياب و فروشنده در رابطه با رقبا:

فروشنده بايد با رقباي اصلي شرکت آشنا شود.خصوصيات آن ها ،نقاط قوت و نقاط ضعف آن ها را بشناسد و از قيمت محصول آن ها آگاهي داشته باشد.

5) آموزش بازاريابي و فروش:

آموزش يک فرآيند تمام نشدني است.فروشنده بايد آموزش بازاريابي و آموزش فروش ببيند.فروشندگان بايد همواره در حوزه بازاريابي و فروش مطالعه داشته باشند و در دوره هاي آموزشي شرکت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × سه =