
آموزش بازاریاب وفروشنده جدید
پس از استخدام فروشنده و بازارياب جديد و تازه کار، براي افزايش بهره وري و آگاه شدن وي از وظايفش ،آموزش بازارياب و فروشنده ضرورتي اجتناب ناپذير است.يک فروشنده و بازارياب تازه کار بايد در موارد زير آموزش ببيند:
?) آموزش بازارياب و فروشنده در رابطه با شرکت:
فروشنده بايد از سابقه شرکت،رزومه آن،ساعات کاري،فرهنگ سازماني و .. اطلاع يابد تا يک ديد کلي از شرکت بدست آورد.از سوي ديگر با ساير کارکنان،جايگاه آنان و خطوط گزارش دهي آشنايي پيدا کند.فروشنده تازه کار بايد در رابطه با وظايف ،شرح شغل تعيين شده، حدود اختيارات و مسئوليت هاي خودش آموزش ببيند.
?) آموزش بازارياب و فروشنده در رابطه با محصول:
يک فروشنده تازه کار براي موفقيت در کار فروش بايد به محصولي که مي خواهد بفروشد تسلط کامل داشته باشد،تا بتواند به خوبي پاسخ گوي سوالات مشتريان باشد و آن ها را راهنمايي کند.بدين منظور موارد زير پيشنهاد مي گردد:
- مطالعه اسناد و کاتالوگ هاي موجود
- آموزش شفاهي توسط مدير فروش و ساير فروشنده ها
- حضور در جلسات فروش حضوري به همراه ساير فروشنده ها
- آشنايي باسوالات متداول که توسط مشتريان در جلساتمذاکرات فروش پرسيده مي شود.
- حضور در کارخانه و آشنايي با فرآيند توليد محصول و ويژگي هاي آن
?) آموزش بازارياب و فروشنده در رابطه با مشتريان و بازار:
فروشنده تازه کار بايد با مشتريان فعلي و بالقوه شرکت آشنا شود .خصوصيات مشتريان را بداند و از انتظارات آن ها آگاه شود.الزامات شرکت در خصوص مشتريان و نحوه پرداخت مورد قبول شرکت را بداند.او بايد بداند شرکت چه خطوط محصولي دارد و در چه بخش هايي از بازار فعاليت مي کند.محصول توليدي شرکت چه ويژگي ها و مزايايي دارد و تمايز آن با محصولات ساير رقبا در چيست.
?) آموزش بازارياب و فروشنده در رابطه با رقبا:
فروشنده بايد با رقباي اصلي شرکت آشنا شود.خصوصيات آن ها ،نقاط قوت و نقاط ضعف آن ها را بشناسد و از قيمت محصول آن ها آگاهي داشته باشد.
?) آموزش بازاريابي و فروش:
آموزش يک فرآيند تمام نشدني است.فروشنده بايد آموزش بازاريابي و آموزش فروش ببيند.فروشندگان بايد همواره در حوزه بازاريابي و فروش مطالعه داشته باشند و در دوره هاي آموزشي شرکت کنند.
- عابدی مدیسه
- تیر 10, 1397
- 422 بازدید