بازاریابی شبکه ای؟حل مشکل اشتغال؟ - شبکه گویای مسلم عابدی مدیسه بازاریابی شبکه ای؟حل مشکل اشتغال؟ - شبکه گویای مسلم عابدی مدیسه

بازاریابی شبکه ای؟حل مشکل اشتغال؟

خانه » بازار یابی » بازاریابی شبکه ای؟حل مشکل اشتغال؟
زمان : ۱۹ آبان ۱۳۹۷ دسته بندی : بازار یابی, وبلاگ

بازاریابی شبکه ای؟حل مشکل اشتغال؟
چند سالی است که کشور با بحران بیکاری در بین نسل جوان و ایجاد اشتغال برای آن ها مواجه است. جوانان و افراد جویای کار که بعضاً در آستانه ازدواج و تشکیل خانواده نیز هستند به شدت در پی به دست آوردن شغل مناسبی هستند که بتوانند بر روی درآمد حاصل از آن شغل برای امرار معاش زندگی خود حساب کنند. این موضوع و همچنین گسترش شرکت های بازاریابی شبکه ای از لحاظ کمی (نه لزوماً کیفی) باعث شده است از یک طرف افرادی که جویای کار و شغل هستند، جذب این شرکت ها شده و از طرف دیگر برخی از شرکت ها و مدیران آن ها که به دنبال گسترش شرکت خود هستند از این موضوع استقبال کنند.

درامد از اینترنت محاله؟

در واقع موضوع اصلی بحث این است که آیا شرکت های بازاریابی شبکه ای می توانند شرایطی را فراهم آورند که افراد جویای کار بر روی درآمد حاصل از بازاریابی شبکه ای برای گذران زندگی حساب کنند؟ چه میزان از افراد شاغل در این سیستم از این منبع در حال کسب درآمد هستند؟ آیا نیاز است که افراد در کنار این حرفه شغل دیگری را اختیار کنند؟
پاسخ به این سؤالات ذهن خیل کثیری از جوانان این مرز و بوم را به خود مشغول کرده است و جزو دغدغه های اصلی آن ها محسوب می شود. اما واقعیت ماجرا چیست و چطور باید به صورت هوشمندانه به این موضوع نگریست؟ به جرأت می توان عنوان نمود که علت اصلی گسترش بازاریابی شبکه ای از لحاظ کمی، پناه بردن افراد جویای کار به این مدل از کسب و کار در ماه های اخیراست.
در همین راستا ذکر چند نکته هم برای روشن شدن ذهن افرادی که برای برطرف کردن معضل بیکاری خود به شرکت های بازاریابی شبکه ای پناه می برند و هم جهت تنویر ذهن دست اندرکاران این سیستم فروش اعم از مسئولین نظارت و بازرسی، مدیران شرکت ها و کسانی که متولی امر آموزش در بازاریابی شبکه ای هستند، ضروری است.
اول باید در نظر داشت تعداد کثیری از افرادی که در حال حاضر به عنوان بازاریاب در شرکت ها مشغول فعالیت هستند و یا افرادی که در آینده به آنها ملحق می شوند هیچ گونه شناختی از بازاریابی شبکه ای نداشته و در زمینه فروش و بازاریابی کاملا بی تجربه هستند. این افراد صرفاً به خاطر گریز از تبعات منفی ناشی از مشکلات اقتصادی و روانی بیکاری این مسیر را انتخاب کرده اند. شاید بتوان ادعا کرد در بین این افراد اشخاصی هم وجود دارند که هیچ گونه علاقه ای به این حرفه نداشته و یا حتی آن را کاری بی فایده می دانند.
دوم آنکه در تمام جلسات و جزوات آموزشی کشور های پیشرفته در زمینه بازاریابی شبکه ای این مدل از کسب وکار به عنوان یک شغل پاره وقت معرفی شده است. در واقع کشور هایی که سیستم بازاریابی شبکه ای در آنجا به نحو اصولی گسترش یافته است از بازاریابانی استفاده می کنند که به صورت پاره وقت برای این حرفه برنامه ریزی کرده اند. مثلاً دانشجویانی که نیمی از وقت خود را صرف تحصیل می کنند و یا خانم های خانه داری که در کنار مسئولیت خطیر امور خانواده به این شغل به صورت پاره وقت مشغول هستند. این موضوع مطلب مهمی است که در بدو ورود افراد به این سیستم به آن ها آموزش داده می شود تا آن ها دچار توهم ناشی از اغواگری فرصت طلبان نشوند.
سوم ماهیت بازاریابی شبکه ای است که اگر محصول شرکت منحصر به فرد نبوده و یا از لحاظ کیفیت دارای استاندارد های مشخص شده نباشد و یا اینکه از لحاظ قیمت در سطح معقولی نباشد، شرکت نمی تواند در زمینه فروش محصولات خود موفقیت های لازم را به دست آورد. همچنین اگر طرح تجاری صرفاً سود شرکت و مدیران آن را در نظر گرفته باشد، درآمد چندانی نصیب بازاریابان نخواهد شد. چندی پیش نیز یکی از شرکت های فعال در زمینه بازاریابی شبکه ای نیز با ابطال مجوز روبرو شد که باعث وارد شدن ضربه های سنگین مادی و روحی به بازاریابان خود گردید. همانگونه که مستحضر هستید بسیاری از شرکت های بازاریابی شبکه ای از محصولات منحصر به فرد با کیفیت بالا و قیمت مناسب استفاده نمی کنند یا اینکه هیچ گونه نیاز سنجی در زمینه عرضه محصولات خود به بازار و یا ایجاد شعب به عمل نیاورده اند. اینطور می توان نتیجه گیری نمود که هنوز هیچ یک از شرکت های بازاریابی نتوانسته اند بازار هدف محصولات خود را به طور واقعی شناسایی کنند و هیچ گونه ضمانتی برای ادامه فعالیت این شرکت ها در آینده وجود ندارد.
چهارم به علت وجود مرز بسیار باریک بین فعالیت بازاریابی شبکه ای و فعالیت های هرمی که تشخیص آن در پاره ای از اوقات دشوار است و همچنین لطماتی که جامعه از فعالیت شرکت های هرمی در گذشته ای نه چندان دور خورده است، ذهنیت خوبی نسبت به این فعالیت در جامعه وجود ندارد. متأسفانه عدم نظارت کافی برخی از شرکت ها بر فعالیت شعب و بازاریابانشان و فعالیت های بر خلاف چهارچوب بازاریابی آن ها منجر به تشدید این ذهنیت منفی در جامعه شده است. بعضاً در پرزنت ها و آموزش به بازاریابان جدید مشاهده شده که سبک آموزش ها به سبک آموزش شرکت های هرمی بوده است. مواردی از قبیل مطرح کردن ادعاهای درآمدی واهی در جهت اغوای بازاریابان، تشویق به عضوگیری به جای خرده فروشی، اجبار به خرید حجم مشخص محصول که همگی برخلاف مقرارت مصوب هستند، شائبه هرمی بودن فعالیت این شرکت ها را قوت بخشیده است و ذهنیت منفی که در جامعه وجود داشت را تشدید کرده است. همه این اقدامات بر خلاف مقررات باعث شده؛ حرفه بازاریابی شبکه ای با گذشت چند سال از شروع فعالیتش نتواند آنطور که باید و شایسته آن است، از لحاظ کیفی جایگاه مستحکمی پیدا کرده و شبهاتی که در مورد آینده فعالیت آن وجود دارد را از بین ببرد.
این درست است که حرفه بازاریابی شبکه ای می تواند ایجاد اشتغال در جامعه کرده و کمک در حل معضلات اقتصادی جامعه نماید، اما بهره برداری از مزیت های این حرفه منوط به اجرای درست و اصولی آن می باشد. همان طور که در بالا اشاره کردیم چند عنصر اساسی وجود دارد که نقش سازنده در موفقیت این حرفه و فعالان در آن دارد اول ارائه محصول با کیفیت و منحصر به فرد، دوم آموزش درست و مناسب و سوم تعیین مرز مشخص با فعالیت هرمی. همه این عناصر نقش سازنده در تحکیم جایگاه این حرفه در کشور خواهند داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code

پنج × 2 =